Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 25 SEPTEMBER

Ookal scheen deze week buiten volop de zon, het is toch herfst. In de gang hebben we onze 'kijk'kast herfstig ingekleed.


Maandag stond er in de klas een klas een vertelkoffertje klaar. Er zat plastic fruit, een snijplankje, mes en een boekje in. We luisterden naar het verhaal en kwamen zo te weten wat het nieuwe thema zou zijn... ja hoor, we leren nu over fruit.

Het weekedgesprek ging bij Christel door. Zo hadden we alle tijd om te vertellen over het nieuwe thema... en wat wisten we al veel! Er is nog wat plaats vrij op het blad, zo kunnen we het webschema nog aanvullen als we wat meer leren.

Het kindje van de dag kreeg er deze week een taakje bij: de deur openen met de sleutel. Goed voor de fijne motoriek en ohh zo fijn om te doen.

Tijdens de rekenles kwam meneer de uil nog eens op bezoek. Als hij op je hand kwam zitten, dan mocht je opdrachtjes geven aan de andere kinderen. We hebben flink gevlogen: omlaag, omhoog, naar links, naar rechts... dat was zweten hoor!

Hij had ook een werkblad voor ons bij. Eén kindje moest de voorgetekende weg volgen met een pion en vertelde welke stappen er gezet werden (één stap naar links, twee stappen omhoog...) De andere kinderen tekenden de weg na op hun blad. 



We maakten ook kennis met een nieuwe bewoner van de rekenkast... Sjaak de draak!
Sjaak houdt van VEEL en niet van WEINIG. Hij heeft dan ook veel tanden in zijn bek, veel driehoekjes op zijn rug, een huisje met veel ramen, veel speelgoed in zijn huis, hij drinkt veel water... Hij woont ook op nummer zes, want zes is veel. Jullie kunnen het al raden... we leren over veel en weinig, meer en minder, meeste en minste.

Sjaak liet ons ook opdrachtjes doen. Leg veel voor Sjaak en weinig voor jezelf.

We zochten ook dingen waar we 'veel' van hebben in de klas en dingen waar we 'weinig van hebben. Luka vond veel potloden, Hanne-lore had veel zakdoeken en Alexander vond veel lego in zijn doosje. Maar we hebben maar weinig meisjes in de klas en we hebben ook maar weinig bordenwissers.


Tijdens de les W.O. bespraken we elke dag het fruit dat er in onze boekentas zat. We deden ook een sorteeroefening. De voorwerpen uit een doos met speelgoedvoedsel groepeerden we op de tafel: is het fruit of is het geen fruit. 

Er werd ook heel wat geproefd! Louis had aardbeien bij voor ons. Daar hebben we flink van geproefd. Wat waren ze lekker!!! We snoepten dan ook alle aardbeien op.



Louis bracht ook een watermeloen mee. Daar hadden we heel wat over te vertellen, we hebben wel 2 beurtjes (50min.) vol gepraat! Wat is hij groot, wat zitten er veel pitjes in, en ook zoveel sap. Een watermeloen is ook erg zwaar!!! 


 En wat ruikt zo'n watermeloen toch lekker!!! Dat was smullen hoor!

Als je er een stokje in prikt... dan heb je een water(meloen)ijsje. Haha, dat vonden we wel grappig!

Viggo had ook fruit bij om te delen. Hij bracht kiwi mee. Ze waren geel vanbinnen en lekker zoet!

Er lag ook een passievrucht in de fruitmand. Dat vroeg wat meer moed om te proeven, al die pitjes... Timothy wou graag proeven, toen Hanne-lore ook en uiteindelijk heeft iedereen wat geproefd! Bravo!!!
En weet je wat... die pitjes smaakten erg lekker, dat hadden we niet verwacht! Passievrucht is fopfruit!

Donderdag was het feest in de klas, Hanne-lore werd 6 jaar!

We dekten de feesttafel en er werd gezongen. Mathias had een mooie tekening gemaakt. 

Hanne-lore had kinderchampagne bij. We lieten de kurk knallen in de gang... oren dicht en plof!!!  Wat vloog hij ver! 

We hebben allemaal gesmuld van de lekkere traktatie. Dank je wel, Hanne-lore!!!


Er werd ook weer gespeeld deze week. We konden kiezen voor het kasteel, de knikkerbaan of de lego. Bij juf Katleen speelden we deze week het pizza spel. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk ingrediënten op de pizza te leggen, zonder dat deze omvalt. Wat hebben we hard gelachen.

Als werktaak leerden we deze week stap voor stap fruit tekenen. 

Deze week hebben we ook weer babynieuws. Timothy had maandag een leuke traktatie bij voor ons.  Daar waren we super erg mee. 

Op vrijdag kwam het zusje van Viggo op bezoek. Dag Amélie!

En zo zat onze week er weer op... Tot maandag!






Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...