Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 4 SEPTEMBER

De eerste schoolweek zit er alweer op. Deze week ging het vooral om het wennen aan elkaar, aan de juffen en meesters, aan de klas, aan het materiaal... en niet te vergeten aan de gewoontes en de regels. 

Tijdens de schrijfles maakten we kennis met de koning die wil leren schrijven. Samen met hem zullen we tot aan de kerstvakantie allerlei schrijfpatronen aanleren zoals streepjes, lusjes, bolletjes...
Deze week leerden we zwaaien zoals de koning. We deden het in de lucht, op het bord en zelfs in scheerschuim op de tafel. Juf  Veerle van de kiné kwam op vrijdag ook een beurtje langs om met ons te oefenen. 








We oefenden ook het eerste schrijfpatroon in: "het liggende streepje".





Tijdens de rekenlessen oefenden we de begrippen 'voor', 'achter', 'op'...  We deden dat met een smurf en een bekertje. Na wat oefenen, mochten de kinderen elkaar ook opdrachtjes geven. Natuurlijk hebben we ook nog een beetje in onze bundel gewerkt.




In de rekenles van juf Katleen hebben we onze lengte gemeten. Dat zullen we regelmatig doen, dan kunnen we zien hoe groot we worden!



In de taallesjes kwam de woordenschat aan bod. In de boekentas van de juf zat heel wat schoolmateriaal. We konden al heel wat voorwerpen benoemen! 





We leerden elkaar wat beter kennen in de WO- en godsdienstlessen. Wat hadden we veel over elkaar te vertellen. Tijdens het kennismakingsspel deed meester Ivo, onze directeur, zelfs met ons mee. 



Er werd ook geknutseld. Stap voor stap tekenden we een bij. Nadien hebben we hem met verf ingekleurd. Als ze maandag droog zijn, dan plakken we ze op de deur.






We gingen deze week ook naar de ritmiek en turnles. Iedereen had zijn turnzak en turnkledij bij... BRAVO!!! Toch zullen we voorlopig alleen nog maar op onze turnpantoffeltjes oefenen. 


Natuurlijk werd er ook nog gespeeld.





Nu maar genieten van een welverdiend weekend!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...