Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 6 NOVEMBER


Maandag stond er een klein koffertje klaar. Heuh... gaat juf Lore op reis?
Nee hoor, ze gaat goochelen. Een knoopje wegblazen, een muntje wegtoveren, kaartjes tevoorschijn toveren, een muntje door haar hand laten gaan... dat moesten we zelf ook eens proberen.
nee hoor... het lukt ons niet. Kan ze dan echt toveren? Nee hoor... het waren allemaal trucjes. Bij ieder trucje vertelde ze ons hoe ze het deed. Goh, ze heeft ons een beetje gefopt. Zo werd ook duidelijk dat we deze week zouden leren over het verschil tussen fantasie en werkelijkheid.
Tijdens onze speelbeurten probeerden we voor elkaar wat te goochelen. Abracadabra... ik tover het touwtje in twee!
kijk, Hanne-lore tovert alle ringen aan elkaar. Ook Alexander tovert een touwtje in twee. 

Voor de les W.O. had de juf  allemaal kaartjes mee met voorwerpen op. Wij moesten uitzoeken welke kaartjes bij elkaar hoorden. Welk voorwerp zou in werkelijkheid bestaan en welk is fantasie? 
Kijk, een draak is fantasie, maar een hagedis bestaat wel echt. 
Wist je dat een koning en koningin ook in het echt bestaan? In België hebben we ook een koning en een koningin. We keken naar een filmpje. Kijk, daar zijn ze... Koning Filip en koningin Mathilde. Waauw, ze rijden in een limousine.

Superhelden zijn dan wel fantasie, maar er bestaan ook echte helden: de agent, dokter en brandweerman!
Ook een glazen schoentje is fantasie. Als we het aandoen zou het breken. Maar gelukkig bestaan toch nog wel mooie schoenen.

Deze week maakten we ook kennis met een nieuw vriendje uit onze rekenkast: Treesje het lieveheersbeestje. Ze is heel de dag in de weer met het tellen van haar pootjes, stipjes en alles wat ze maar tegen komt. Ze heeft in haar huisje dan ook allerlei cijfertjes, dobbelstenen, cijferkaartjes en zelfs een rekenmachientje.


We probeerden al wat cijfers te herkennen en te benoemen. We telden Treesje haar poten, ze heeft er 5. We leren tellen tot 5!
We mochten ook het tekenmachientje uitproberen. Zo veel cijfertjes!!!
Treesje gaf ons ook opdrachtjes. We gooiden met de dobbelsteen en zochten het juiste nummertje op het rekentoestel. Zo leuk!!!
 We probeerden ook het juiste getalbeeld te zoeken in de kaartjes. Kijk dit is allemaal 2!

We oefenden de begrippen achterkant, voorkant, onderkant, bovenkant... We mochten zelf foto's trekken, dat vonden we wel leuk! Kijk, de achterkant van grote smurf. 

Kijk, ik neem een foto van de voorkant. 

Wij nemen een foto van de voorkant van de paddenstoel. 
 Dit is de voorkant van Alexander...
 ...en dit is zijn zijkant!
 Goed geoefend? Dan nog een verwerkingsoefening in onze bundel. 

Donderdag was het wel een topdag! Mathias was jarig. We vonden het wel jammer dat Louis ziek was die dag. Renze had wel geluk. Het feestje vond plaats tijdens zijn speelbeurtje. Eerst dekten we de tafel. We bliezen ook slingers naar elkaar.
Mmm, pannenkoeken!!! Juf Lore maakte er een pannenkoekentaart van. Dat vonden we wel een beetje grappig ☺
1,2,3... blazen!!!!
 Even wachten op een lekker pannenkoek.
 We probeerden zelf ons drinkbusje te openen en onze pannenkoek te snijden. 
 ook het oprollen van de pannenkoek deden we zelf. 
 Mmm, dat smaakt!
 Mathias smeert zelf een pannenkoek. Die is voor meester Erik!
 Dat wordt smullen!!!!
Joehoe, ook Goedele kreeg er ééntje. Dank je wel en een hele gelukkige verjaardag, Mathias!
Wat een geluk... Vrijdag konden we de rest op smikkelen!

Juf Veerle kwam op vrijdag ook nog langs. Zij maakte met ons een mooi kasteel op muziek.




Nog even spelen en toen naar huis...
Viggo en Mathias maakten juf Lore mooi. Daar wou Timothy wel een foto van. Wat moest iedereen hard lachen met het resultaat...
Tot volgende week!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...