Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 22 JANUARI

Maandag gingen we van start met het thema lichaam. Elke dag bespraken we een ander deel van ons lichaam. We gingen van start met de voorkant van Timothy.
Alexander mocht ook op een blad gaan liggen. Van hem tekenden we de achterkant.
We wisten al veel te vertellen. De tekeningen hangen nu in de gang, zo kunnen we vaak een kijkje gaan nemen.
Van Hanne-Lore tekenden we het hoofd. Zij moest met haar hoofd op een blad gaan liggen. Dat vonden we wel grappig!
Ook over de arm van Mathias wisten we veel te vertellen. Volgende week zijn de andere kinderen aan de beurt.
We onderzochten ook even wat we allemaal kunnen met ons lichaam. Kijk eens, Viggo kan met zijn tong helemaal tot aan zijn neus! Mathias kan bijna tot bij zijn kin. 
Timothy kan met zijn tong een gleufje maken, dat wou Louis ook wel even proberen.
Hanne-lore, Luka en Alexander kunnen al goed knipogen.
Iedereen kan hurken!
Met houtskool maakten we een zelfportret. We moesten héél goed in de spiegel kijken!
Als het wat moeilijk ging... dan hielpen we elkaar natuurlijk!
Kijk eens wat een mooie resultaten!
In de bundel van het vorige thema, was er nog één blaadje niet ingevuld. We moesten nog enkele proefjes doen met ijs... dat hebben we vrijdag dan maar even gedaan. Eerst maakten we ijs. We deden op donderdag water in de vormpjes en vroegen de kok om het in te vriezen.
Vrijdag gingen we naar de keuken. Joepie, het water was veranderd in ijs! We mochten voelen en likken aan een ijsblokje. Wat is het koud en glibberig!
Wat zou er gebeuren met een ijsblokje als je het in water laat vallen? Ze drijven!
We deden ijsblokjes in een emmer water, wat werd het water koud!
Wanneer zou een ijsblokje het snelste smelten? In heet water, koud water, op de verwarming of op een bord? Even testen... Hé, in heet water was het ijsblokje wel héél snel verdwenen. 
Toen was het ijsblokje op de verwarming ineens weg.
Het ijsblokje op het bord verdween als laatste. Hoe warmer, hoe sneller een ijsblokje smelt. 


Er werd deze week ook weer heel wat gelezen! We oefenden ook met de lexidata. We zoeken de geleerden klanken 'r', 'oo' en 's' in woorden. Als we alle oefeningen juist maken, dan springt er een mannetje omhoog. Dat vinden we wel leuk!
Op donderdag kwam Kees het leesbeest weer langs. Hij speelde met het licht. Als juf Lore het licht uit deed, dan deed Kees het licht elke keer weer aan. 
Maar niet alleen het licht kan aan, ook een sjaal. Ja hoor... we leren het woordje 'aan'.


Ook tijdens de rekenles leerden we weer wat nieuws. Juf Lore had Tijl het splitsbijl meegebracht. Samen met Tijl leren we splitsen. Deze week oefenden we vooral met materiaal!
Ik splits 5 feesthoedjes in 2 kleine hoedjes en 3 grote.
Ik splits 5 verfborstels in 3 grote en 2 kleine verfborstels.
We probeerden het ook al eens te noteren in een schema. Ik splits 2 dieren in 1koe en 1 varken. Tijl splitste weer vrolijk met ons mee.


Tijdens godsdienst hadden we het over een verhaaltje uit de bijbel. 
Bij juf Lore staan er vaak woordjes op haar hand geschreven. Dit doet ze om dingen niet te vergeten. God wil onze namen ook niet vergeten en schrijft ze op zijn hand. God kan natuurlijk niet met zijn hand in onze klas komen, dus we maakten zelf een hand met gips.
Wat voelt de hand zacht aan. Je kan in de vingers knijpen. 
We moesten de hand eerst laten drogen. Zo wordt de hand hard.
Toen de hand droog was, schreven we onze namen erop. De hand leggen we in ons godsdienst hoekje. Ons mogen ze niet vergeten!

Op donderdag had juf Lore een vergadering. Juf Kim kwam op ons letten. Sommige kinderen kende haar nog van vorig jaar, zij was toen de praat juf van Alexander, Louis en Timothy. We hadden samen alles uitgetekend, zo wis juf Kim goed wat ze met ons moest doen. 

Op vrijdag zag Timothy een bal op het afdak van de grote speelplaats liggen. Dat is een klusje voor meester Pieter... Timothy schreef hem even een brief. Goed idee Timothy!

De zus van Hanne-Lore had lekkere koekjes voor ons gemaakt! IEDEREEN vond ze super lekker. Dank je wel Sarah-Lynn!

Op vrijdag hadden we ineens telefoon! Wie kon dat zijn?
Op donderdag en vrijdag waren Christel en Katleen niet in het KIDS en ook niet bij hun thuis. Zij waren in Brugge. Ze leren er over spelletjes. Brugge is ver rijden, ze bleven er slapen.


Omdat het via telefoon wat moeilijk was om allemaal wat te vertellen, werd er gebeld via face-time. Zo konden we Christel en Katleen zien...en zij ons. We konden hen ook allemaal horen via de luidspreker.
Als afsluiter werd er nog geknutseld. We maakten zoutdeeg met bloem, water en zout. We proefden van het zout... bah, toch niet echt zo lekker als we dachten ☺
Wat een knoeiboel. Niet iedereen stond te springen om met de handen in het deeg te gaan. Gelukkig vonden we toch enkele vrijwilligers. 
Door het vele kneden kregen we toch een mooi deeg en toen wou iedereen wel weer meedoen. Er werd volop geëxperimenteerd.
Er werden worsten gerold... dunne en dikke, korte en lange...
Viggo sneed zijn worst in stukjes, Alexander maakte er een slak van.
Mathias maakt alllemaal kleine hapjes, Luka maakt een lekker broodje.
Hanne-Lore maakt een lekkere pizza. En Timothy was héél blij met zijn gladde parel.
Ook met vormpjes werd er gespeeld...

En zo zat de week er weer op...
Tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...