Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 22 JANUARI

Maandag gingen we van start met het thema lichaam. Elke dag bespraken we een ander deel van ons lichaam. We gingen van start met de voorkant van Timothy.
Alexander mocht ook op een blad gaan liggen. Van hem tekenden we de achterkant.
We wisten al veel te vertellen. De tekeningen hangen nu in de gang, zo kunnen we vaak een kijkje gaan nemen.
Van Hanne-Lore tekenden we het hoofd. Zij moest met haar hoofd op een blad gaan liggen. Dat vonden we wel grappig!
Ook over de arm van Mathias wisten we veel te vertellen. Volgende week zijn de andere kinderen aan de beurt.
We onderzochten ook even wat we allemaal kunnen met ons lichaam. Kijk eens, Viggo kan met zijn tong helemaal tot aan zijn neus! Mathias kan bijna tot bij zijn kin. 
Timothy kan met zijn tong een gleufje maken, dat wou Louis ook wel even proberen.
Hanne-lore, Luka en Alexander kunnen al goed knipogen.
Iedereen kan hurken!
Met houtskool maakten we een zelfportret. We moesten héél goed in de spiegel kijken!
Als het wat moeilijk ging... dan hielpen we elkaar natuurlijk!
Kijk eens wat een mooie resultaten!
In de bundel van het vorige thema, was er nog één blaadje niet ingevuld. We moesten nog enkele proefjes doen met ijs... dat hebben we vrijdag dan maar even gedaan. Eerst maakten we ijs. We deden op donderdag water in de vormpjes en vroegen de kok om het in te vriezen.
Vrijdag gingen we naar de keuken. Joepie, het water was veranderd in ijs! We mochten voelen en likken aan een ijsblokje. Wat is het koud en glibberig!
Wat zou er gebeuren met een ijsblokje als je het in water laat vallen? Ze drijven!
We deden ijsblokjes in een emmer water, wat werd het water koud!
Wanneer zou een ijsblokje het snelste smelten? In heet water, koud water, op de verwarming of op een bord? Even testen... Hé, in heet water was het ijsblokje wel héél snel verdwenen. 
Toen was het ijsblokje op de verwarming ineens weg.
Het ijsblokje op het bord verdween als laatste. Hoe warmer, hoe sneller een ijsblokje smelt. 


Er werd deze week ook weer heel wat gelezen! We oefenden ook met de lexidata. We zoeken de geleerden klanken 'r', 'oo' en 's' in woorden. Als we alle oefeningen juist maken, dan springt er een mannetje omhoog. Dat vinden we wel leuk!
Op donderdag kwam Kees het leesbeest weer langs. Hij speelde met het licht. Als juf Lore het licht uit deed, dan deed Kees het licht elke keer weer aan. 
Maar niet alleen het licht kan aan, ook een sjaal. Ja hoor... we leren het woordje 'aan'.


Ook tijdens de rekenles leerden we weer wat nieuws. Juf Lore had Tijl het splitsbijl meegebracht. Samen met Tijl leren we splitsen. Deze week oefenden we vooral met materiaal!
Ik splits 5 feesthoedjes in 2 kleine hoedjes en 3 grote.
Ik splits 5 verfborstels in 3 grote en 2 kleine verfborstels.
We probeerden het ook al eens te noteren in een schema. Ik splits 2 dieren in 1koe en 1 varken. Tijl splitste weer vrolijk met ons mee.


Tijdens godsdienst hadden we het over een verhaaltje uit de bijbel. 
Bij juf Lore staan er vaak woordjes op haar hand geschreven. Dit doet ze om dingen niet te vergeten. God wil onze namen ook niet vergeten en schrijft ze op zijn hand. God kan natuurlijk niet met zijn hand in onze klas komen, dus we maakten zelf een hand met gips.
Wat voelt de hand zacht aan. Je kan in de vingers knijpen. 
We moesten de hand eerst laten drogen. Zo wordt de hand hard.
Toen de hand droog was, schreven we onze namen erop. De hand leggen we in ons godsdienst hoekje. Ons mogen ze niet vergeten!

Op donderdag had juf Lore een vergadering. Juf Kim kwam op ons letten. Sommige kinderen kende haar nog van vorig jaar, zij was toen de praat juf van Alexander, Louis en Timothy. We hadden samen alles uitgetekend, zo wis juf Kim goed wat ze met ons moest doen. 

Op vrijdag zag Timothy een bal op het afdak van de grote speelplaats liggen. Dat is een klusje voor meester Pieter... Timothy schreef hem even een brief. Goed idee Timothy!

De zus van Hanne-Lore had lekkere koekjes voor ons gemaakt! IEDEREEN vond ze super lekker. Dank je wel Sarah-Lynn!

Op vrijdag hadden we ineens telefoon! Wie kon dat zijn?
Op donderdag en vrijdag waren Christel en Katleen niet in het KIDS en ook niet bij hun thuis. Zij waren in Brugge. Ze leren er over spelletjes. Brugge is ver rijden, ze bleven er slapen.


Omdat het via telefoon wat moeilijk was om allemaal wat te vertellen, werd er gebeld via face-time. Zo konden we Christel en Katleen zien...en zij ons. We konden hen ook allemaal horen via de luidspreker.
Als afsluiter werd er nog geknutseld. We maakten zoutdeeg met bloem, water en zout. We proefden van het zout... bah, toch niet echt zo lekker als we dachten ☺
Wat een knoeiboel. Niet iedereen stond te springen om met de handen in het deeg te gaan. Gelukkig vonden we toch enkele vrijwilligers. 
Door het vele kneden kregen we toch een mooi deeg en toen wou iedereen wel weer meedoen. Er werd volop geëxperimenteerd.
Er werden worsten gerold... dunne en dikke, korte en lange...
Viggo sneed zijn worst in stukjes, Alexander maakte er een slak van.
Mathias maakt alllemaal kleine hapjes, Luka maakt een lekker broodje.
Hanne-Lore maakt een lekkere pizza. En Timothy was héél blij met zijn gladde parel.
Ook met vormpjes werd er gespeeld...

En zo zat de week er weer op...
Tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 23 maart

Ook deze week moesten we weer zo veel mogelijk thuis blijven van de minister. Er waren dan ook geen kindjes te zien op de speelplaats.   en ook niet op de kleine speelplaats.   Toen juf Christel op school was, was er geen kindje in haar lokaal om te praten.    Kijk... niemand...  Ook onze klas zag er leeg uit.  Alexander kwam wel nog enkele dagen naar school. Hij heeft er héél flink gewerkt.   Hij ontdekte dicht bij de busrijen een leuk plekje met super fijne speeltuigen!   Als we allemaal terug zijn, dan zullen we daar zeker eens gaan spelen! Ook de kinderen thuis hebben fijn buiten gespeeld! Er werd gestept en gefietst... Ook juf Lore speelde buiten met haar kindjes.  Er werd ook met krijt getekend. Kan jij ook je naam schrijven op de grond? Of een omtrek maken van je eigen lichaam? Volgende week eens proberen? Stuur dan maar een leuke foto door voor de blog.  Er werd ook veel gewandeld! Onderweg kan je leuke dingen doen! Zoals klimmen e

De week van 4 april

Ook deze week waren we weer met z'n allen thuis. Af en toe moesten juf Christel en juf Lore wel naar school. Meester Ivo is elke dag op school. Zou hij een mondmasker op hebben of doet hij maar alsof? Alexander kwam ook naar school. Hij heeft er heel hard gewerkt! Maar ook thuis werd er flink gewerkt in de bundeltjes...  en op bingel! Juf Lore en juf Christel hebben thuis ook weer op de computer gewerkt. Juf Lore maakte een nieuwe taalbundel. Goed oefenen allemaal, want na de vakantie leren we een nieuw woordje... spannend!!! Sana speelde met blokjes en leerde zo over groot en klein. Kijk, de toren is groter dan haar zusje...  Maar kleiner dan Sana en haar broer!  Er werden niet alleen schoolse vaardigheden geoefend... ook motoriek kwam aan bod tijdens de huishoudelijke taakjes. Kijk maar eens wat een hulpjes wij waren! Tuur hielp papa in de tuin. Amai, wat een flink werkje zeg, daar moet je wel sterk voor zijn! Sana hielp mama in de keuken. mmm, dat g

de week van 16 december

De laatste week van het jaar zit er weer op. Het was een drukke week! Bij juf Christel vertelden we over ons  weekend. Deze week moesten we wat vertellen over de kerstboom of Kerst.  De hele week stond in teken van Kerst. Nog één kaarsje en het is zover...  We kregen ook het vredeslicht op bezoek. Dat lichtje komt uit het land van Jezus. Wij moeten het weer doorgeven aan juf Evi, zo krijgt iedereen het lichtje op bezoek in de klas.  Tijdens de schrijflesjes maakten we slingers voor in de kerstboom. Eerst oefenden we met lintjes. We maakten grote lussen in de lucht.   Nadien lieten we een balletje rond ons lichaam rollen.   Dat lukte al aardig, dus we konden ook al eens rond een sjabloon draaien.   We deden dat met een knikker in een borrelglaasje.  Na goed oefenen, maakten we met ons 'knikkerbekertje' lussen rond de sjablonen.   Ook op papier lukte het al goed.  Wat een mooie slingers toch! Ook op het bord maakten we mooie lussen