Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 5 FEBRUARI

Ook deze week waren er weer veel zieken. Hanne-lore was de hele week afwezig, we hebben haar erg gemist. We hopen haar na de vakantie zeker weer te zien.

We zijn de week wel leuk gestart, ookal waren we maar met 5. Het was 'Piratendag' voor de jongste klassen van de lagere school. Iedereen mochten verkleed naar school toe. Eerst werden we geschminkt door de juf. 
Zo werden we echte piraten
In de turnzaal keken we naar een toneeltje. 
Een gemene piraat had de schat van kapitein Haak gestolen. We moesten drie opdrachten doen om de schat terug te verdienen: 1. luisteren naar een verhaal over een piraat, 2. leren dansen als een piraat, 3. een boot bouwen.
Naar een verhaaltje luisteren... dat doen we maar al te graag!
Juf Katrien speelde het verhaal van 'Kapitein bleekscheet' na. 
Nadien hielden we een 'modeshow'. We wandelen als een blije piraat. 
We speelden ook een 'spiegelspel'. één kindje beelde wat uit, het andere kindje was de spiegel en deed alles na. Niet makkelijk hoor!
Nadien mochten we op elkaars ruggen liggen. Het leek wel alsof je ineen bootje dobberde op de woeste zee. 
Meester Dries leerde ons hoe we een bootje kunnen maken van wijnkurken. 
We deden elastiekjes rond de kurken. 
 We prikten een stokje in de kurk. Dat is de mast. 
 We maakten ook een mooie piratenvlag!
Ook met blokken kan je een mooie boot maken. 
Kijk eens wat een kunstwerken!!!
Er werden ook piratenspelletjes gespeeld. 'Piraten pop-up' vonden we wel spannend. We proberen zoveel mogelijk zwaarden in de ton te steken... 
Voorzichtig Mathias, de piraat mag er niet uit vliegen...
1,2,3,4,... 17 zwaarden steken er in de ton!!! Bravo allemaal!!!
Er zat ook een kwartetspel in de doos. We speelden nog niet volgens de regels, eerst de prenten goed bekijken! 
Vier kaarten van eenzelfde groepje... dat noemen we KWARTET!
Bij juf Nele en juf Sandra leerden we alles over piraten... Maar eerst opwarmen! Piraten moeten goed door een verrekijker kunnen turen!
Ze moeten ook sterk zijn om het anker binnen te halen!
Ze moeten natuurlijk ook goed kunnen roeien!
We kijken goed naar juf Nele en juf Sandra. Zij doen het dansje voor.
En toen was het onze beurt...
We voerden alle opdrachten prima uit. Dat verdiende dan ook een dikke beloning!

De rest van de week stond ook nog een klein beetje in teken van piraten en carnaval. Tijdens spel, probeerden we het spelletje kwartet nog eens uit.
Tijdens de speelbeurtjes mochten we ons verkleden. We mochten een boot bouwen met de blokken.
De bank leek ook een goede boot voor Viggo en Mathias. Roeien maar!
We maakten ook een echte schatkaart! 

Tijdens de puzzelbeurtjes maakten we grote vloerpuzzels. Er werd flink samengewerkt! 

Het boek van de week was het verhaal van kapitein Bleekscheet. De juf vertelde het nog enkele keren, zodat we goed begrepen waarover het verhaaltje ging.
Bleekscheet was een verschrikkelijk slappe piraat. Hij werd voortdurend uitgelachen en beroofd door de andere piraten. Tot op een dag het ene ongeluk na het andere gebeurde. Niet alleen de pech stapelde zich op (vogelpoep in zijn oog, met zijn voet vast geraken in een houten emmer, …) maar ook de boosheid. Toen er ook nog smerig zeewier aan zijn kin bleef plakken was Bleekscheet zo woedend dat Roodbaard, die net aan boord was geklommen om hem te beroven, gillend van angst in het water dook. Bleekscheet hield het zeewier, het ooglapje en de emmer binnen handbereik. Ook al stond hij nu bekend als de verschrikkelijke piraat, je wist maar nooit wie er aan boord zou klauteren … Een amusant stapelverhaal. De ongelukjes stapelen zich op en de boosheid escaleert en zorgt voor een leuke wending in het verhaal en in het leven van kapitein Bleekscheet.
Afbeeldingsresultaat voor kapitein bleekscheet
Tijdens de schrijfbeurtjes oefenden we verder op het lettertje 'r'. Als afwisseling mochten we ook de patronen van de carnavals-poster oefenen. 

We oefenden ook nog eens de lichaamsdelen in. De juf vertelde een raadseltje en wij plakten het plakkertje op de juiste plaats. "Hoe heet dat gaatje weer in je buik?" "Oh ja, een navel!"

Tijdens de taallesjes werd er weer heel wat gelezen. Om het wat leuker te maken, deden we aan dobbelsteen lezen. 
We gooien met de dobbelsteen en lezen het rijtje met hetzelfde getal.
Met onze piraten munten, kochten we weer woordjes in het grote zoekboek.
Met magnetische letters bouwden we woorden aan bord. 

Tijdens de rekenlessen werd er weer heel wat gesplitst. We gebruikten de splitsborden.
Oeps... de foto's staan op mijn andere fotokaart. Jammer genoeg ligt hij nog in de klas.

Met Juf Veerle maakten we een clowntje met scheerschuim.

De grote kinderen hebben de afgelopen weken hard gewerkt aan een knikkerbaan. Hij begint op de tweede verdieping en gaat helemaal tot in de drakenhal. Toen hij klaar was wouden we hem zeker even uittesten!
We laten een knikker rollen... Helemaal vanaf de bovenste verdieping. 
en hij rolt...
en rolt..
en rolt...
helemaal tot beneden! Waaaauuuw!!!!

Bij juf Katleen leerden we alles over soorten lijnen.

Een rechte lijn, een gebroken lijn en een gebogen lijn...

Als afsluiter van de week konden we extra lang spelen. Geen 25 minuten maar een heel lesuur, want de speeltijd ging niet door. De kleuters hadden de speelplaats nodig om hun carnavalsstoet voor te bereiden. Niet erg... een doorschuifsysteem vonden we allemaal wel leuk! Wie wou mocht zich eerst verkleden en laten schminken als piraat. Daarna werd er fijn gespeeld met de waterbak.
Kijk, onze bootjes blijven drijven! Als we water in de trechter gieten, dan gaat het wiel met vissen draaien. En wie kan de schat opduiken??? Er viel heel wat te beleven in de waterbak!
Met het superzand maakten we een pirateneiland. Pas op voor de krokodil piraatjes!
 Mathias en Louis maakten ook een piratenschatkaart. Kijk eens wat een stoere piraten we zijn!
Piraten moeten ook kunnen samenwerken. En dat kunnen we hoor... voor ons waren de puzzels echt niet te moeilijk!

En toen was het tijd voor de stoet! We vonden een goed plekje in de voetbalkooi. Wat een mooie wagen!
Wat was iedereen mooi verkleed!!! 
Meester Erik en zijn leerlingen liepen ook mee in de stoet.
Ze gooiden snoepjes naar ons. Joepie, dat lusten we wel!!! 
Ook meester Nico had snoepjes voor ons. 
Snoepjes rapen kunnen we goed! En ze opsmikkelen nog beter ☺
We hebben ook fijn gedanst!
Zelfs samen met een vriendje!
We hielden ook een polonaise!
De juf deed ook graag mee.
En zo dansten we de vakantie in... Geniet ervan, we hebben het verdiend!


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...