Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 7 MEI

Ook deze week was het maar een korte week... donderdag en vrijdag moeten we niet naar school. Joepie!

We hebben deze week gerekend, geschreven en gelezen... maar vooral veel geproefd. Iedere dag was er weer een ontbijt. Deze week gingen we naar de keuken om te ontbijten. Maandag was er een gezond ontbijt. We begonnen met een geroosterde boterham. 
 Juf Christel smeerde confituur op de geroosterde boterham. 
Dat vonden we wel lekker. 
Er was ook banaan. De juf deed stukjes banaan op een geroosterde boterham en op een gewone boterham. Dat vonden we toch wel een beetje gek... Fruit op de boterham?!
We mochten van de geroosterde en de gewone boterham proeven. Ookal was het wat vreemd, de meesten van ons vonden het wel lekker. 
We maakten ook havermoutpap. De havermout deden we in de kookpot. 
We deden er sojamelk met vanillesmaak bij. Zo smaakt de havermoutpap lekker zoet en was er geen suiker nodig. 
We lieten de pap koken op het vuur.
En dan maar proeven. Lekker hoor!
De mama van Alexander had zelf granola gemaakt. Die moesten we toch ook wel even proeven! We deden er volle yoghurt zonder suiker bij.
 en dan maar proeven...
De juf sneed ook fruit in stukjes. Aardbei, banaan, appel, peer en passievrucht.
We deden er ook vollle yoghurt zonder suiker bij. mmm, wat lekker!
We proefden ook een drankje. We maakten thee.
We kookten eerst water met de waterkoker.
Maar thee vonden we toch niet zo lekker ☺

Op dinsdag gingen we opnieuw naar de keuken. Deze keer proefden we eieren. Neen, we eten het ei niet rauw hoor...
We maken er een omelet van. Dan doen we er wat melk en kruiden bij. We moesten de beker goed schudden... 
... of goed klutsen met een vork in een bord.
Een omelet bak je in een pan met boter.
Neen, we gebruiken geen smeerboter, maar bakboter.
Hé, een omelet lijkt wel een beetje op een pannenkoek.
En we vonden het even lekker als een pannenkoek... mmm, wat hebben we ervan gesmuld!
We kookten ook eitjes. 
Daar hebben we geen pan maar een kookpot voor nodig.
In de zachtgekookte eitjes kan je soppen met een stukje brood.
De hardgekookte eitjes kan je pellen. De schil eten we niet op!
Met een machientje snijden we het ei in partjes.
We maakten ook een omelet. Met een eierdopje maakten we een gat in onze boterham. 
We legden hem over het omelet. Het eigeel kwam piepen.
We legden het ronde stukje brood op het eigeel als een dekseltje.
Zo konden we in het eigeel soppen met het kleine stukje brood. 
Maar je mocht het ei ook tussen de boterham doen. Lekker hoor!

Vandaag was het restjesdag.
We maakten vrolijke boterhammen met de overschotjes. De juf maakte een voorbeeldje.
Maar eerst werd er nog een beetje geproefd. We proefden allemaal een cracotte met confituur. 
De juf deed nog wat restjes fruit in een kommetje met de granola van Alexander en volle yoghurt. Lekker hoor!
Wie wou mocht een geroosterde boterham maken. Hiervoor gebruiken geen rooster, maar een broodrooster. 
wie wou mocht zelf de boterham roosteren. 
We kozen zelf wat we op onze boterham wouden.
Smeren deden we zelf!
Ook de randjes van de kaas sneden we er zelf af! 
Maar als we toch even hulp nodig hadden, dan hielpen de juffen ons wel.
 Kijk eens wat een leuke boterhammen! Krijg je daar geen honger van?
En dan maar lekker smullen!
Wie rommel maakt, moet opruimen... dus wij deden de afwas. Kijk eens hoe goed we dat al kunnen!


Als afsluiter van de korte week stond er nog een feestje gepland. Viggo werd 7 jaar, hoera!! Hij had wat lekkers voor ons bij. 
Er werd flink gezongen voor Viggo...
 ... en getoeterd ☺
Viggo mocht ook een cadeautje kiezen uit de doos. Hij koos wiebeloogjes. 
Toen werd er lekker gesmuld van de koekjes.
Viggo had nog een kleine verrassing voor ons.
We speelden nog een 'cactus en de bloem'... en toen was het tijd om naar huis te gaan.

Tot volgende week!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...