Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 22 OKTOBER

Maandag zat Roos in de klas op ons te wachten en ze had een hele grote envelop bij haar. Deze had zij gevonden in de klas!
Zeg juf, die envelop is zwaar!
Wat staat er eigenlijk op de envelop? Dat de brief voor de kindjes van juf Lore en juf Anne-Marie is. O, dan is de grote envelop voor onze klas! Maar wat betekent dat grote cijfer? We zijn toen opzoek gegaan waar we hetzelfde cijfer konden terugvinden. Kijk eens hier juf, bij de deur! Dat is hetzelfde cijfer.
Nu we wisten dat de grote envelop echt voor ons was, mochten we hem ook voorzichtig openmaken. In de briefomslag zat een brief van meneer Voets. Hij heeft ons een groot boek opgestuurd over zijn grote avontuur, waarin hij allerlei sprookjesfiguren tegenkomt. Misschien is het wel eens leuk om over sprookjes te leren? Dan gaan we dat doen, samen met meneer Voets!
We leerden deze week allerlei dingen. Zo leerden we dat meneer Voets steentjes strooit om zijn weg terug naar huis te vinden, maar Hans en Grietje en Klein Duimpje doen dat ook! De kinderen zagen ook dat niet alleen de heks de slechterik is, maar ook een koningin en een wolf! Maar juf, we moeten niet bang zijn voor al die slechteriken want zij verliezen vaak in de verhaaltjes, oef.

Tijdens de schrijflessen oefenden we op het maken van rechtenhoeken en lijnen. Dit deden we door kastelen te maken, maar voor we op papier zijn begonnen, moesten we eerst van de juf naar de gang gaan. Wow, wat is dat daar op de grond? Een kasteel! We moesten de lijntjes van het kasteel volgen op het ritme van de muziek. Dat was niet zo simpel hoor!
Daarna oefenden we op een groot blad!
Toen we klaar waren, maakten we er een spookkasteel van. Griezelig!
Heel de week keken we uit naar het halloweenfeestje en eindelijk was het zo ver. Niet alleen wij hadden ons vandaag verkleed, maar Roos ook! Dat vonden we wel grappig.
We hebben allerlei leuke dingen gedaan vandaag, kijk maar eens:
We knutselden een toverstokje.
Er waren leuke werktaken. We moesten spinnetjes en snoepjes met een pincet uit het spinnenweb vissen. Daarna mochten we de snoepjes lekker opeten.
We gaven monstertjes eten!
We maakten mandarijn-pompoenen en appel-spinnen.
We speelden leuke spelletjes!
 We liepen op drakenpoten

We deden ook enkele toverproefjes. Dat vonden we heel leuk!
Kijk wat er gebeurt als je olie bij water doet, de olie blijft op het water drijven!
 Zelfs wanneer we met een lepel roeren, kunnen we het niet mengen.
Nu gaan we er eens een beetje Dreft bij doen en kijk!
Het volgende proefje was met water, peper en Dreft. Finn deed eerst wat peper in het water!
Daarna stak Nova haar vingertje in het bord, maar aan haar vingertje hing een beetje Dreft. Kijk al de peper gaat naar de rand van het bord!
We weten nu ook dat een propje papier niet nat wordt, wanneer je deze in een beker stopt en dan in een bakje met water duwt. 
Toen we na de laatste speeltijd terug in de klas kwamen, lag er iets op onze tafel. Zijn dat vingers met bloed? Nee juf, dat zijn koekjes met aardbeien jam. Het klasje van juf Eline had koekjes over en wij mochten proeven. Dat was lekker!!
We dat graag wilden mocht zich laten schminken door de juf. Het was echt een hele leuke griezel-dag!
Zo en de eerste vakantie van het nieuwe schooljaar kan beginnen!
Geniet van jullie vakantie en van de welverdiende rust!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...