Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 8 OKTOBER

De laatste week met juf Lore zit er weer op. Volgende week blijft ze thuis om te rusten tot de baby komt. Juf Anne-Marie zal vanaf dan voor ons zorgen.
We overliepen nog eens het boekje, zodat we goed weten wat er ons te wachten staat. De juf stuurde het ook nog eens door naar alle mama's en papa's, dus zij kunnen het ook nog altijd aan ons tonen als het nodig is.

De egeltjes waren maandag volledig droog. In de gang werd de kast omgetoverd in een herfstkast. Onze egeltjes maakten het helemaal af... nu kan iedereen ons mooie resultaat bewonderen. 

We leerden deze week ook weer over fruit. De kinderen uit de klas van juf Eline ook. Zij maakten maandag appelflappen. Wij mochten er ook van proeven, joepie!
Wij deden deze week enkele sorteeroefeningen met speelgoedfruit. Wat hoort er thuis in de fruitmand, en wat niet? Chocomelk is geen fruit, banaan is dat wel.
We verdeelden het materiaal op tafel ook in fruit en groeten. Dat ging al goed. Natuurlijk maakten we ook nog enkele oefeningen in onze werkbundel.
Juf Christel en juf Lore speelden deze week ook poppenkast voor ons. 
Het verhaaltje ging over een aardappel die graag bij de appels in de fruitmand wou liggen. We kregen het verhaaltje allemaal mee naar huis, wie wil kan het eens met mama, papa, grote broef of zus proberen.
We moesten goed opletten, want nadien was het onze beurt...
Wij speelden wel tafelpoppenkast, dan is een beetje makkelijker dan poppenkast spelen achter een scherm. We oefenden in kleine groepjes.
Het verhaaltje werd nog eens uitgetekend, zodat we goed wisten wat we moesten doen.
En toen was het zover... we speelden poppenkast voor onze klasgenoten.
 Het andere groepje keek ondertussen toe.
Nadien werd er gewisseld. Bravo!!! Goed gedaan allemaal!!!

Finn had thuis een speelgoedvleermuis gevonden in zijn halloweenkist. Hij wou hem graag tonen aan ons. We maakten speciaal voor de vleermuis nog eens de vleermuis met het zigzagpatroon.
Tijdens het instrumentale deel van het liedje, vloog de vleermuis rond. Wij mochten dan ook meefladderen met onze armen.
We leerden deze week ook het patroon van het spinnenweb. Dit is een voorbereiding op het patroon van de spiraal. Niet zo makkelijk hoor! Eerst maakten we een spinnenweb met tape.
Nadien gingen we met een wasco-krijtje over de tape. Zo maakten we een mooie basis voor ons spinnenweb.
 De laatste stap was het web zelf. Draaien, draaien, draaien maar...
 En klaar is ons spinneweb...
Na veel oefenen, konden we het op vrijdag ook al eens op een klein blad proberen.
Ook tijdens de individuele schrijfbeurten oefenden we de patronen in. Maar we mochten ook eens wat leuks doen. Met een 'speciale zoekbril' zochten we naar uiltjes in de boom.

De kinderen zijn deze week samen met Miesje en Masje eens gaan kijken wie er in de klas de langste en wie er de kortste haren had. Toen ze dit gevonden hadden, moesten ze een rijtje maken van lang naar kort. Miesje en Masje zagen dat ze dit goed deden en vroegen daarom aan de kinderen of ze hen misschien konden helpen. Ze hadden namelijk een aantal oefeningen bij die ze zelf niet konden oplossen. De kinderen vlogen er meteen in en kwamen al snel tot een knap eindrusultaat! Wat waren Miesje en Masje blij! Iedereen kreeg een high five van hun. 

Deze werktaken van deze week:
1. Tekentaak
Vorige week leerden we stap voor stap fruit tekenen. Deze weken mochten we zelf kiezen welk fruit we tekenden in onze fruitmand.
2. kniptaak
We werkten onze kniptaak verder af. Deze gevaarlijke leeuw zit goed opgesloten in zijn kooitje. 
3. kleitaak
Deze week was er ook een kleitaak. We rolden kleine balletjes voor de appels en korte worstjes voor de ladder. 
4. rijgtaak
We maakten geen appelrups, maar een knopenrups. Kijk, de rups eet zich een weg door de vilten vierkantjes. 

Deze week kregen we ook leuk nieuws te horen... er zijn geitjes op het KIDS. Dat moesten we toch even zien...
 We moesten goed kijken, de geitjes hadden zich een beetje verstopt...
Er hing ook een bordje aan het hek, wat zou dat betekenen? 
We mogen de geitjes niet voeren, dan worden ze te dik of ziek.

Nova had deze week post voor ons. Maar waarom???
Nova is zaterdag jarig, het is een uitnodiging. We mogen allemaal naar het feestje komen. De ouders van Nova maakten een 'verhaaltje' over het feestje. We keken ernaar op de televisie Zo weten we goed hoe het feestje zal verlopen. 

Op vrijdag vierden we Nova haar verjaardag in de klas. Yanaïka was afwezig en kon helaas niet meevieren. Wat jammer!!! 
We versierden eerst de kroon van Nova. Hebben we dat niet mooi gedaan? 
We maakten varkenskrulletjes van pijpenragers.
We plakten bloemenstickers...
Maar hoe moet die zes nu toch maar plakken? Zo???
 Neen, dan is het negen! We moeten de sticker omdraaien, zo is het goed!
Nova had ook een kroon bij van thuis. Twee kronen dragen is een beetje moeilijk, dat gaat niet... daarom hebben we met de kroon de stoel van Nova versierd.
Als er iemand jarig is, dan geven we ook een kaartje. De juf schreef 'gelukkige verjaardag' en wij schreven allemaal onze naam. 
Nova mocht ook nog 4 activiteiten kiezen. Eens denken...
In de namiddag vierden we feest, We dekten eerst de tafel. Nova had gekozen voor 'slingers blazen' Zo werd de tafel nog feestelijker.
 Finn was het kindje van de dag. Hij mocht het kaarstje geven aan Nova. 
Nova koos ook voor kaarsjes op de taart. We telden allemaal mee...1...2...3...4...5...6!
En dan maar flink blazen!!!
Nova bracht ook chips mee. Ze had ook geitenkaas bij. Dat smaakt lekker bij de chips die de vorm heeft van een hoorntje. Proeven maar!
 0ok Erik heeft ervan geproefd! 
 Nadien keregen we allemaal ook nog een stukje taart. Wat lekker hoor!
Nova mocht ook nog een cadeautje uit de grabbelbox kiezen. Ze koos voor een ring met een regenboog. 
Er werd nog even gespeeld, maar daar zijn helaas geen foto's van. 
En zo zit de week er weer op.

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...