Doorgaan naar hoofdcontent

WAARNEMING FRUITWINKEL

Op woensdag 3 oktober gingen we naar de fruitwinkel.
we gingen er fruit kopen.

Wandelden we helemaal tot aan de fruitwinkel? 

Neen, we wandelden niet tot aan de fruitwinkel, we wandelden tot aan de bushalte. 
We moesten ook oversteken. We keken naar links...
We keken naar rechts...
Nog eens naar links en dan oversteken maar!
Op de bus zaten we gezellig bij elkaar!

Kijk, de fruitwinkel! Buiten lag er ook fruit. 
 Eerst keken we welk fruit er allemaal lag.  
Buiten zagen we pompoenen, vijgen, druiven en watermeloen
Opgelet, pompoen is géén fruit. Dat hebben we dan ook niet gekocht. 
Er lagen ook sierpompoenen. Die mag je niet eten!!! 
Binnen zagen we nog meer groenten. We hebben geen groenten gekocht, wij willen alleen fruit. 
Binnen lag er ook veel fruit, kijk maar mee. 
Dat fruit lijkt allemaal op elkaar, maar toch is het verschillend. Het zijn sinaasappels, citroenen, pompelmoezen en mandarijnen

We zagen ook verschillende soorten druiven
 Dit zijn allemaal meloenen
 Ken je dit fruit? Dit zijn passievruchten
 Dit noemen we advocado.
Dit zijn limoenen. Een lemoen lijkt op een citroen!
We zagen ook ananassen
We zagen ook een hele watermeloen
Een watermeloen kan je ook in de helft of in stukjes snijden. 
Kijk, hier ligt fruitsla
Dat zijn stukjes fruit bij elkaar. 
We zagen ook fruit in doosjes.Dit zijn frambozen
En dit zijn blauwe bessen. 
Zijn dit kersen? neen, dit zijn rode bessen
Fruit zit soms ook in een mand. Dan noemen we het een fruitmand

In de fruitwinkel verkochten ze ook allerlei sapjes. Bananensap, sinaasappelsap...
Het sinaasappelsap wordt geperst met een speciale machine. 

We mochten allemaal fruit vragen aan de winkeljuffrouw. Dat heet bestellen
De winkeljuffrouw legt het fruit op de weegschaal
 Zo weten we hoeveel het fruit weegt. 
De weegschaal was ook een kassa
Samet was het kindje van de dag. Hij mocht betalen
Hij kreeg ook geld terug
Christel bestelde ook nog wat. 
Ze bestelde pruimen. 
 En een hele grote tros druiven!
De winkeljuffrouw deed al het fruit nog in een zak... en klaar zijn wij. 

We moesten nog even wandelen tot aan de bushalte. 
Nog even wachten op de bus met een lekkere koek....
en zo zat de uitstap er op. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...