Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 21 NOVEMBER

Deze week lag er weer een brief in onze klas, maar dit keer niet van meneer Voets. Het was een briefje van de pieten! Ze schreven in hun brief dat Sinterklaas zijn werkkamer heel oud is. Het behangpapier komt van de muren en zo kan Sinterklaas zich natuurlijk niet concentreren op zijn werk. De Sint is al een aantal keer gaan kijken voor nieuw behangpapier, maar dat kost allemaal te veel centjes! De pieten willen de Sint daarom verrassen met nieuw behangpapier. Bij onze brief lag ook een rolletje behangpapier en dat moesten wij versieren met heel veel kleur en mooie tekeningen, want dat ziet de Sint graag. Daar zijn wij dan ook meteen aan begonnen!
Er werd hard gewerkt! Het eindresultaat volgt nog.

We zijn, tijdens de beurten wereldbol, ons lichaam eens van dichterbij gaan bekijken. Waar is je schouder? Waar is je navel? Waar is je enkel? ... Elke dag bespraken we een ander deel van het lichaam en dat hebben we dan ook op papier gezet. Het hoofd van Wolf, de buik van Kevin en de benen van Nova kwamen op het blad terecht. We vonden het resultaat zelf wel leuk, maar ook een beetje grappig.

Deze week speelden we een nieuw spelletje: Twinkel Pinkels. Bij dit spel moeten de kinderen 2 dezelfde plaatjes zoeken.

Tijdens de schrijfles hebben we geleerd hoe we een spiraal moeten maken. Dat was niet eenvoudig, maar de juf zei dat we het al heel goed deden! We probeerden het op papier en op het krijtbord.

Tijdens spel op vrijdag hebben we een aantal spelletjes buiten gespeeld! We speelden tikkertje en 1,2,3 piano. Deze spelletjes kenden we natuurlijk al, maar iedereen had zo zijn eigen regeltjes en daar kwam af en toe ruzie van. Daarom hebben we het eens samen gespeeld, zodat we allemaal dezelfde regeltjes hebben.

Tikkertje:
-Hoe kiezen we de tikker? Wanneer niemand de tikker wil zijn, zetten we de schoenen tegen elkaar en dan zingt iemand "Iene, miene, mutte" terwijl hij de schoenen tikt. De schoen waar de vinger eindigt is de tikker.
- Waar kan ik op huis staan? Op de speelplaats hebben we een plek uitgekozen waar de kinderen op huis mogen staan. Wanneer ze hier staan, mogen ze niet getikt worden door de tikker. Op huis mag je maar 5 seconden staan. Je moet dus hardop tellen en bij 5 terug beginnen rennen.
- Iemand meteen opnieuw tikken die jou net getikt heeft, mag niet.
1,2,3, piano:
-Wie mag beginnen? Indien er niemand wil beginnen, zingt er iemand "Iene, miene, mutte" zoals bij tikkertje.
-Ik moet 1,2,3 piano hard roepen. Anders horen de kinderen niet wanneer ze mogen vertrekken.
-Wanneer ben ik af? Je lichaam mag een klein beetje bewegen. Je mag alleen niet beginnen lachen, vallen, draaien,....
-Wat doe ik nadat ik 1,2,3 piano zeg? Ik loop een beetje rond en kijk of de kinderen bewegen. Ik mag niemand kietelen.

Zo en de week zit er weer op!

Fijn weekend!
juf Anne-Marie

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...