Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen.
We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.
We maakten ook het zware kruis van Jezus.
Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat!
Als laatst werd de paasboom nog wat verder versierd. Nu hebben we een echte paashoek in de klas!
Tijdens het schrijflesje mochten de kinderen om de beurt een letter, die ze reeds geleerd hebben, op een plastiekje schrijven. De anderen moesten wachten tot het kindje klaar was met schrijven, dan moesten ze zeggen welke letter het kindje had opgeschreven en deze nu zelf ook op hun plastiekje schrijven.
Maar we oefenden niet alleen in onze bundeltjes en op plastiekjes... Op vrijdag stond ons schrijflesje in het teken van pasen. We maakten een Paashaas op muziek. Kijk voor het vormen van de oren, schrijven we ook de letter 'ee'.
Achteraf haalden we de sjablonen weg en maakten we er mooie Paashazen van.
We oefenden ook nog verder op het maken van sommetjes. We keken goed naar de prentjes om te zien wat er gebeurde.
Om ons wat te helpen, werden er kleurtjes gebruikt. Groen: hoeveel personen zaten er eerst in de bus. Oranje: wat gebeurde er toen? Rood: hoeveel personen zitten er nu nog in de bus?
De werktaken van deze week:
1. motorische taak:
We rolden propjes uit crêpe-papier. Die plakten we op bruin papier. Zo maakten we de oortjes voor onze paashaas.
2. strijkparels:
Met strijkparels legden we het patroon van een kuikentje na.
3. draden op winden.
We wikkelden draden rond een paasei. We moesten er op letten dat in elke gaatje een draadje kwam. Zo versierden we de eitjes mooi.
Op woensdag rook het lekker naar pannenkoeken in de gang. Wat een geluk, juf Eline was jarig en kwam ons ook op een pannenkoekje trakteren. Daar zeiden we geen nee tegen hoor!
Omdat het de laatste tijd weer wat moeilijker gaat op de speelplaats hebben we er deze week wat meer aandacht aan geschonken. Natuurlijk kunnen we niet alle conflicten voorkomen, maar we kunnen er wel uit leren door er over te praten.
Als je aan Pasen denkt, dan denk je ook aan Paaseitjes... Kijk eens, juf Lore heeft eitjes meegenomen om te verven, maar wat zit er in deze eieren?
Er zit een hardgekookt eitje in!
We mochten allemaal eens van het eitje proeven. Dat vonden we lekker. Sommige kinderen vonden het niet zo lekker, maar ze hebben toch geproefd! Dat is super.
Na het proeven was het tijd om verder te gaan. Om de eitjes te kleuren had juf Lore kleurtabletjes bij. Ze deed in iedere pot, 1 tabletje
Daarna hadden we azijn nodig. We mochten allemaal eens ruiken aan de azijn. Brrrr, dat ruikt niet zo lekker!
We doen in iedere pot een lepel azijn.
Omdat we precies toch niet zo goed wisten hoe we een eitje hard krijgen, bracht juf Lore vrijdag rauwe eieren mee.
Zo'n rauw ei voelt helemaal niet hard aan.
Nu gaan we het eitje koken. Dan heb je een kookpot nodig, waar het ei in kan... Zo goed?
Nee juf, er moet ook nog water in de pot! Nu klaar?
Nee juf, nu moeten we nog 10 minuten wachten! Hebben we dan niets meer nodig? Het water is koud. Nee juf, zo is het goed. We hebben alleen nog een time-timer nodig om te weten hoe lang we wachten... OK dan.
Zo en nu gaan we proeven.
Maar... wat is dat nu! Dat is nog helemaal rauw!
Maar natuurlijk, een ei kook je op een vuurtje.
Ja hoor, gelukt!
Een ei kan je ook koken met een eierkoker. Dat is een speciale 'machine'. Je giet er water in, een eitje erbij...
Op het knopje drukken...
En wachten maar tot het piept!
Zo, kijk eens aan... weer een hard gekookt ei!
Op vrijdag mochten we eitjes zoeken. Normaal gezien had Lars een haltebeurtje, maar Meester Robin en Jitse wouden gelukkig ook graag helpen zoeken.
Idereen mocht 5 eitjes zoeken.
Yanaïka houdt van roze en Erik van blauw... geen probleem, we kunnen ook ruilen. Wat flink!!!
De eitjes stoppen we in ons Paasmandje. Nu zijn we helemaal klaar voor de vakantie!!!
Geniet van twee leuke weken! En oh ja, nog meer goed nieuws... We komen pas terug op dinsdag, maandag zal het nog een extra dagje vakantie zijn.
Geniet er dus van!
Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot.
We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.
We maakten ook het zware kruis van Jezus.
Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat!
De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.
Kijk eens hoe goed wij kunnen samenwerken!
Als laatst werd de paasboom nog wat verder versierd. Nu hebben we een echte paashoek in de klas!
We hebben deze week ook veel oefeningen gemaakt en gelezen in onze taalboekjes, maar dat deden we niet alleen. We keken ook het filmpje van onze nieuwe letter 'm'. Het kindje uit het filmpje zegt dat je eens moet voelen aan je mond als je 'm' zegt. Je mond is namelijk dicht wanneer je deze letter uitspreekt!
O, kijk juf, hier zie je 2 keer de letter 'm'!
Tijdens het schrijflesje mochten de kinderen om de beurt een letter, die ze reeds geleerd hebben, op een plastiekje schrijven. De anderen moesten wachten tot het kindje klaar was met schrijven, dan moesten ze zeggen welke letter het kindje had opgeschreven en deze nu zelf ook op hun plastiekje schrijven.
Maar we oefenden niet alleen in onze bundeltjes en op plastiekjes... Op vrijdag stond ons schrijflesje in het teken van pasen. We maakten een Paashaas op muziek. Kijk voor het vormen van de oren, schrijven we ook de letter 'ee'.
Achteraf haalden we de sjablonen weg en maakten we er mooie Paashazen van.
We oefenden ook nog verder op het maken van sommetjes. We keken goed naar de prentjes om te zien wat er gebeurde.
Om ons wat te helpen, werden er kleurtjes gebruikt. Groen: hoeveel personen zaten er eerst in de bus. Oranje: wat gebeurde er toen? Rood: hoeveel personen zitten er nu nog in de bus?
De werktaken van deze week:
1. motorische taak:
We rolden propjes uit crêpe-papier. Die plakten we op bruin papier. Zo maakten we de oortjes voor onze paashaas.
2. strijkparels:
Met strijkparels legden we het patroon van een kuikentje na.
3. draden op winden.
We wikkelden draden rond een paasei. We moesten er op letten dat in elke gaatje een draadje kwam. Zo versierden we de eitjes mooi.
Op woensdag rook het lekker naar pannenkoeken in de gang. Wat een geluk, juf Eline was jarig en kwam ons ook op een pannenkoekje trakteren. Daar zeiden we geen nee tegen hoor!
Omdat het de laatste tijd weer wat moeilijker gaat op de speelplaats hebben we er deze week wat meer aandacht aan geschonken. Natuurlijk kunnen we niet alle conflicten voorkomen, maar we kunnen er wel uit leren door er over te praten.
Als je aan Pasen denkt, dan denk je ook aan Paaseitjes... Kijk eens, juf Lore heeft eitjes meegenomen om te verven, maar wat zit er in deze eieren?
Er zit een hardgekookt eitje in!
We mochten allemaal eens van het eitje proeven. Dat vonden we lekker. Sommige kinderen vonden het niet zo lekker, maar ze hebben toch geproefd! Dat is super.
Daarna hadden we azijn nodig. We mochten allemaal eens ruiken aan de azijn. Brrrr, dat ruikt niet zo lekker!
We doen in iedere pot een lepel azijn.
In iedere pot een paar eitjes en dan? Roeren maar! Oei, maar juf Lore de eitjes blijven wit?
Gewoon wat meer azijn in de pot! Nee, dat mocht niet zei juf Lore. Samet wist ons te helpen met het probleem door te antwoorden dat we warm water moesten toevoegen!
Dat ziet er al beter uit!
Nu even 5 minuutjes wachten.....
En kijk eens naar onze eitjes, wauw!
Nu ze het een keertje gezien hadden, mochten de kinderen juf Lore wat helpen!
Omdat we precies toch niet zo goed wisten hoe we een eitje hard krijgen, bracht juf Lore vrijdag rauwe eieren mee.
Zo'n rauw ei voelt helemaal niet hard aan.
Nu gaan we het eitje koken. Dan heb je een kookpot nodig, waar het ei in kan... Zo goed?
Nee juf, er moet ook nog water in de pot! Nu klaar?
Nee juf, nu moeten we nog 10 minuten wachten! Hebben we dan niets meer nodig? Het water is koud. Nee juf, zo is het goed. We hebben alleen nog een time-timer nodig om te weten hoe lang we wachten... OK dan.
Zo en nu gaan we proeven.
Maar... wat is dat nu! Dat is nog helemaal rauw!
Maar natuurlijk, een ei kook je op een vuurtje.
Ja hoor, gelukt!
Een ei kan je ook koken met een eierkoker. Dat is een speciale 'machine'. Je giet er water in, een eitje erbij...
Op het knopje drukken...
En wachten maar tot het piept!
Zo, kijk eens aan... weer een hard gekookt ei!
Op vrijdag mochten we eitjes zoeken. Normaal gezien had Lars een haltebeurtje, maar Meester Robin en Jitse wouden gelukkig ook graag helpen zoeken.
Idereen mocht 5 eitjes zoeken.
Yanaïka houdt van roze en Erik van blauw... geen probleem, we kunnen ook ruilen. Wat flink!!!
De eitjes stoppen we in ons Paasmandje. Nu zijn we helemaal klaar voor de vakantie!!!
Geniet van twee leuke weken! En oh ja, nog meer goed nieuws... We komen pas terug op dinsdag, maandag zal het nog een extra dagje vakantie zijn.
Geniet er dus van!
Reacties
Een reactie posten