Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven. 
We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom!

Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden. 
Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren. 
We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen. 
 Ooh, wat voelt een vork scherp aan. 

Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?' 
Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig!

Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!!
We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de stift en voorwerpen die ook groter waren. 
We moesten goed zoeken hoor!
We zochten ook de kortste weg naar de school. We vonden het een beetje moeilijk om de juiste weg te kiezen. Daarom werd er klei gebruikt. We maakten eerst een lange worst.
 We legden de worsten op de verschillende wegen.
En dan maar vergelijken... Kijk, deze weg is het korst!
Op dinsdag hoorden we meneer de uil huilen vanuit een hoekje de klas. Hij was zijn pijlen thuis vergeten en vond zijn huisje niet meer terug. We hebben hem natuurlijk de juiste weg gewezen. 
We maakten een weg van pijlen. 
Samen met meneer de uil, oefenden we de richtingen in: 'naar boven', 'naar onder', 'vooruit', 'achteruit'... Als meneer de uil op je hand zat, mocht je aan de andere kinderen vertellen hoe hun pijl moest 'vliegen'. 
Meneer de uil maakte het wat moeilijker. Hij omschreef een wegje dat we moesten natekenen. "Vb. 2 stappen vooruit, 1 stap naar links."
Kijk, op het wachtblad staan ook pijlen. Die moeten we ook volgen als we onze naam ophangen!

Het schrijfpatroon van deze week was nogmaals de zig-zag-lijn. We maakten wel geen vleermuis meer, maar een egeltje. We oefenden eerst op de speelplaats. Kijk, onze benen vormen ook een zig-zag-lijn. 
 Na wat oefenen, probeerden we het alleen. 
 Kijk eens wat een mooie egeltjes!!!

In de klas oefenden we met scheerschuim...
 ...en op het bord. 
Het ging zo goed, dat het wel wat moeilijker mocht! Met schildersplakband, plakten we zelf een zigzaglijn op papier. 
 Op muziek maakten we weer een zig-zag-lijn. Mooi op de tape blijven!!!
 Zo maakten we weer mooie egels.

En dit zijn de nieuwe werktaakjes van deze week...
1. Egeltje met pijpenragers.
Met pijpenragers maakten we stekels aan de egel. 
2. Egeltje plooien
We volgden het stappenplan en plooiden mooie egels. Het was niet zo makkelijk, dus deze taak komt volgende week nog een keertje aan bod. 
De egeltjes die klaar zijn, hangen nu aan het prikbord op de gang. Zo creëren we daar toch al een herfstsfeertje. 
3. De lexidata.
We maakten nog een keer wat oefeningen met de lexidata. Nu hebben we het systeem helemaal door. 

4. Kniptaak - dino
Deze week knipten we tanden uit voor de dino. We plakten ze op en gaven de dino nog een leuke kleur met wasco's. 

Op donderdag kwamen de mama's en papa's langs in de klas, juf Lore had veel te vertellen. Wij waren er niet bij, maar lagen te dromen in ons bed. We vonden het wel leuk om op vrijdag de foto's van de ouderavond te zien. 

Het spel van de week is 'rupsje smulgraag'
Grote kaarten met lekkere vruchten en groenten liggen verspreid. Een grote kleurige rups komt aangekropen. Ze probeert zoveel mogelijk van die lekkere dingen op te eten. Wie aan de beurt komt, gooit een grote kleurendobbelsteen. Rood betekent dat alle achterste segmenten van de rups tot en met het rode, één voor één opnieuw vooraan mogen aangelegd worden. Daarna wordt de kop terug geplaatst en gehoopt dat de rups nu op één (of meer) van de lekkernijen aanbeland is. 

We spelen deze week nog niet om te winnen, maar proberen zo veel mogelijk kaartjes te verzamelen voor het beurtje om is. Je hebt er wel veel plaats voor nodig hoor!

Op vrijdag sloten we de week af met begeleid spel. We maakten kennis met het speelgoed voor volgende week.
Wij speelden met het kasteel en de ridders.
Wij bouwden de knikkerbaan. We moesten vaak testen om te zien of de knikker wel tot beneden kon rollen. We moesten goed samenwerken!
Wij deden het wat rustiger aan en speelden met de fisher price. 'Tu-ta Tu-ta... hier komt de ziekenwagen!'

En zo zat de week er weer op.
Volgende week komt Erik weer naar de klas. Joepie!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 23 maart

Ook deze week moesten we weer zo veel mogelijk thuis blijven van de minister. Er waren dan ook geen kindjes te zien op de speelplaats.   en ook niet op de kleine speelplaats.   Toen juf Christel op school was, was er geen kindje in haar lokaal om te praten.    Kijk... niemand...  Ook onze klas zag er leeg uit.  Alexander kwam wel nog enkele dagen naar school. Hij heeft er héél flink gewerkt.   Hij ontdekte dicht bij de busrijen een leuk plekje met super fijne speeltuigen!   Als we allemaal terug zijn, dan zullen we daar zeker eens gaan spelen! Ook de kinderen thuis hebben fijn buiten gespeeld! Er werd gestept en gefietst... Ook juf Lore speelde buiten met haar kindjes.  Er werd ook met krijt getekend. Kan jij ook je naam schrijven op de grond? Of een omtrek maken van je eigen lichaam? Volgende week eens proberen? Stuur dan maar een leuke foto door voor de blog.  Er werd ook veel gewandeld! Onderweg kan je leuke dingen doen! Zoals klimmen e

De week van 4 april

Ook deze week waren we weer met z'n allen thuis. Af en toe moesten juf Christel en juf Lore wel naar school. Meester Ivo is elke dag op school. Zou hij een mondmasker op hebben of doet hij maar alsof? Alexander kwam ook naar school. Hij heeft er heel hard gewerkt! Maar ook thuis werd er flink gewerkt in de bundeltjes...  en op bingel! Juf Lore en juf Christel hebben thuis ook weer op de computer gewerkt. Juf Lore maakte een nieuwe taalbundel. Goed oefenen allemaal, want na de vakantie leren we een nieuw woordje... spannend!!! Sana speelde met blokjes en leerde zo over groot en klein. Kijk, de toren is groter dan haar zusje...  Maar kleiner dan Sana en haar broer!  Er werden niet alleen schoolse vaardigheden geoefend... ook motoriek kwam aan bod tijdens de huishoudelijke taakjes. Kijk maar eens wat een hulpjes wij waren! Tuur hielp papa in de tuin. Amai, wat een flink werkje zeg, daar moet je wel sterk voor zijn! Sana hielp mama in de keuken. mmm, dat g

de week van 16 december

De laatste week van het jaar zit er weer op. Het was een drukke week! Bij juf Christel vertelden we over ons  weekend. Deze week moesten we wat vertellen over de kerstboom of Kerst.  De hele week stond in teken van Kerst. Nog één kaarsje en het is zover...  We kregen ook het vredeslicht op bezoek. Dat lichtje komt uit het land van Jezus. Wij moeten het weer doorgeven aan juf Evi, zo krijgt iedereen het lichtje op bezoek in de klas.  Tijdens de schrijflesjes maakten we slingers voor in de kerstboom. Eerst oefenden we met lintjes. We maakten grote lussen in de lucht.   Nadien lieten we een balletje rond ons lichaam rollen.   Dat lukte al aardig, dus we konden ook al eens rond een sjabloon draaien.   We deden dat met een knikker in een borrelglaasje.  Na goed oefenen, maakten we met ons 'knikkerbekertje' lussen rond de sjablonen.   Ook op papier lukte het al goed.  Wat een mooie slingers toch! Ook op het bord maakten we mooie lussen