Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over.

Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken. 
Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken.
Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje.
Ruzie vond de juf niet ok! 
 Bartje en Anna probeerden het opnieuw.
 Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!!

De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen. 
Die moesten we vullen met de juiste spulletjes. 
 In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'. 
De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang. 
Het woordje stiften begint met 's'!
 In de andere zak stopten we de woordjes die begonnen met 'p'. 
De letter 'p' is een plofletter. We voelen hem ploffen tegen onze hand. 
Het woordje potloden begint ook met 'p'.
Doordat we goed oefenden met de zakken, lukte het ons ook beter om de oefening in ons boekje te maken!

Tijdens de rekenlesjes oefenden we weer op het schrijven van de getallen. We oefenden nog eens met de gelzakjes van juf Katrien. Dat vinden we toch zo leuk! We gooiden met  de dobbelstenen. Wel getal lezen we af? 

Tijdens de schrijfles maakten we deze week een dak voor de pieten. We oefenden eerst weer goed op groot formaat. 
We deden ook een motorische oefening als intro.... de pietenkruisloop. Met onze linkerhand tikten we onze rechterknie en met de rechterhand de linkerknie. Niet gemakkelijk hoor!
We maakten ook zelf een speciaal schrijfblad. We plakten eerst een zigzagpatroon met tape op ons blad; 
Nadien beschilderden we ons blad met blauwe verf. 
Toen de verf droog was, mocht de plakband er weer af. Zo hadden we een mooie baan om tussen te schrijven. 
 De juf hing al onze werkjes op in de gang. Wat mooi!
 Op vrijdag oefenden we de zig-zag-lijn nog eens in met een werkblad. 

Tijdens de godsdienstles leerden we met juf Lara over advent. We wachten dan op kerstmis en tellen de dagen af met een adventskrans. Iedere week steken we een kaarsje aan. 
 We kregen van juf Lara ook allemaal een kaarsje. 
 Dat was zoooo gezellig!
We knutselden zelf ook een adventskrans met onze handjes. Juf Katrien heeft ons goed geholpen. 
We steken niet alleen elke week een kaarsje aan... Iedere dag mag het kindje van de dag ook een chocolaatje eten. mmm, dat vinden we wel lekker! Als alle deurtjes van de kalender open zijn, dan is het Kerst!

Het spelletje van de week was 'Breintje beer'. 
 We speelden memorie met de getalkaartjes. 
Kijk, vijf ogen op een dobbelsteen en vijf blokjes op een touw... vijf en vijf is evenveel. Joepie een punt. 
 Kijk, Alexander vond ook twee dezelfde hoeveelheden. 

Ook de werktaken hadden wel wat met Sinterklaas te maken. 
1. Stickerkaart. We plakten de stickers op de juiste plaats en maakten zo een mooi knutselwerkje voor de Sint. 
 2. letterkoekjes: We leggen met letterkoekjes de woordjes na. 
3 Schoentjes vullen: net als zwarte piet mochten we schoentjes vullen. Maar opgelet, we moesten wel goed naar de kaartjes kijken. Zo wisten we hoeveel koekjes we in elke schoen mochten leggen. 
4. Servettentaak: Binnenkort zijn het feestdagen. We leerden deze week servetten in een vierkant of een rechthoekje plooien. Niet gemakkelijk hoor, maar we deden ons best!

Op vrijdag werd er weer samengespeeld. Zo sloten we de week op een leuke manier af. 

Fijn weekend en tot maandag!


Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...