Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 29 APRIL

Deze week zijn we gestart met een nieuw thema. Juf Anne-Marie had een boekje meegenomen naar de klas en we mochten eerst eens allemaal naar de voorkant van het boekje kijken. We zagen een vogeltje, een babyschaapje, bloemetjes... Waar zou ons nieuw thema over gaan? Na het voorlezen van het verhaaltje wisten de kinderen al snel dat ons nieuw thema over de lente zal gaan!
"Het is lente! De tweeling Luuk en Lotje gaat in de tuin spelen. De bomen hebben nieuwe blaadjes gekregen en de vogels maken een nest. Maar hé, wat piept er daar in de struiken? Een pluizig geel kuikentje! Wie zou de mama zijn? Zoek je mee met Luuk en Lotje?"

Op donderdag werd de klas weer in twee groepen verdeeld. Één groepje blijft, zoals jullie weten, in de klas bij juf Lore en de andere groep gaat mee met juf Anne-Marie naar een apart lokaaltje. Deze week hadden we echter een klein probleempje, het lokaaltje waar we normaal zaten, was bezet. Dan zijn we maar opzoek gegaan naar een leeg lokaal. Al snel hadden we een plaatsje gevonden en konden we eindelijk beginnen.
We speelden het spelletje BINGO. Juf Anne-Marie gaf de kinderen een kaartje. Op dit kaartje stonden allerlei letters en woorden die ze reeds kunnen lezen. De juf zei dan enkele letters en woorden hard op en zij moesten zoeken (lezen) of ze deze op hun kaartje hadden staan. Indien dat zo was, moesten ze daar een muntje opleggen. Degene die het eerst 3 muntjes naast elkaar had liggen, mocht bingo zeggen.
Er werd natuurlijk ook nog hard in de rekenbundel gewerkt. 

Voor taal mochten de kinderen nog een keertje woordjes kopen. Deze keer moesten ze woordjes zoeken met de letters 'm' en 'n'.
Samet vond een bloem.
Wolf kocht de trein.
 Erik zag dat het vogeltje een insect in zijn mond had!
Ook had de juf een leesboekje voor ons meegenomen. In dit leesboekje kunnen wij al helemaal zelf lezen, want we kennen al deze lettertjes! Dat vonden we super leuk.

Vorige week werd er al een aanzet gedaan voor de letter 'm'. Deze week oefenden we hem verder in. Want... de letter 'm' is ook de letter van 'mama'!!!
We hingen de schrijfletter ook bij de leesletter. Zo kunnen we altijd eens gaan kijken als we het niet meer weten. 
Dat is af en toe nog wel nodig... want de letter 'm' lijkt heel erg op de letter 'n'. Dus we moeten goed tellen zodat we genoeg boogjes maken. 
We oefenden eerst met onze uitwisbare schrijfstift... 
...maar dat ging zo goed, zodat we al snel met onze potlood aan de slag konden gaan. 

Het spel van deze week was Yatzee junior. Het is niet zo'n gemakkelijk spelletje, dus deze week werden we nog stap voor stap begeleid door juf Lore.
We werpen 5 dobbelstenen in de doos. 5 dobbelstenen vasthouden is niet gemakkelijk, dus we gebruiken een werpbeker.
Wolf kiest voor 'Goofy' want daar gooide hij 2 dobbelstenen van. Hij gooit ook Mickey Mouse, die dobbelsteen krijgt hij cadeau. Mickey Mouse is een joker.
Wolf mag nog een keertje gooien. Jammer, geen Goofy... maar wel Mickey Mouse cadeau. 
Wolf mag nog één keer gooien. Helaas, geen Goofy en geen joker. Geen punten, dus we leggen een rood muntje. 
Waauw, Wolf scoorde 4 punten. We duiden dat aan op het scorebord. 

Deze week waren er maar twee werktaken omwille van de vrije dag. 
1. rijgtaak: 
We maken een lang snoer met kralen. We proberen het met kleine en grote kralen. De afspraak is dat er na elke dikke parel, minstens twee kleine parels moeten volgen.
2. tekentaak:
We maakten een patroon na. Goed kijken was belangrijk. Als het niet lukte, dan hielp juf Lore ons wel. 

Er werd deze week ook geknutseld... nog even geduld en dan mogen de mama's de verrassing zien. 
en de korte week zit er weer op!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...