Ook deze week deden we een aantal taalspelletjes. Voor het eerste spelletje mochten we eerst allemaal om de beurt een woordje uit ons leesboekje voorlezen en de juf schreef al deze woordjes dan aan het bord. Nu het bord vol woordjes stond was het tijd om te beginnen. De kinderen kregen een vliegenmepper en de juf gaf het een opdracht, bijvoorbeeld: 'zoek een woordje met de letter ee'. Als ze zo een woordje gevonden hadden mochten ze op het woordje slaan met hun vliegenmepper.
Dan gingen we samen controleren of het klopten door het woordje hardop te lezen.
De kinderen hebben ook heel wat nieuwe woordjes gekocht met de letter 'v'.
Deze week hebben we geleerd hoe honing in de winkelrekken terecht komt. Honing wordt namelijk niet alleen door mensen in potjes gestopt, maar ze wordt allereerst door bijen gemaakt!
Nu we konden vertellen hoe de honing in de winkel terecht komt, mochten we ook even van wat honing proeven.
Sommige kinderen vonden het heel lekker!
Als laatste deden we deze week nog een windconcert. Juf Anne-Marie las een gedichtje voor over het weer en de kinderen mochten er geluiden bij maken. Dit was wel leuk!
Yanaika moest ritselen met een zakje.
Samet deed de wind na met zijn blad.
Wolf bootsen het geluid van regendruppeltjes na.
En Finn de harde regen.Daarna mochten we allemaal met de voeten op de grond stampen. We waren allemaal donderwolkjes!
We hebben al wat lettertjes leren schrijven. Om ze nog beter onder de knie te krijgen, proberen we tijdens de taalbeurten de letters die we kennen ook te schrijven.
Als we het even niet meer weten, mogen we altijd even spieken op de letterkast.
Op donderdag werd de klas weer gesplitst. De leerlingen bij juf Lore legden deze week een rekentest af. Volgende week wordt de groep gewisseld, zodat ook de andere groep de test kan afleggen. Het groepje bij juf Anne-Marie speelden nog eens galgje en werkten verder in de werkboekjes.
Deze week werd tijdens het lesje metend rekenen het thema van figuren en lijnen afgewerkt. We zochten in de klas naar voorwerpen met de juiste vorm. Eerst zochten we naar cirkels in figuren.
Kijk de omtrek van deze figuren zijn allemaal cirkels.
We vonden ook heel wat voorwerpen waar we een vierhoek in zagen.
Even controleren...ja hoor, de omtrek van alle voorwerpen hebben vier hoeken.
En dan de moeilijkste opdracht... kunnen we ook driehoekige figuren vinden? Maar natuurlijk juf Lore!
Wolf vond een heleboel driehoeken in de doos met magformers.
We leerden deze week ook servetten plooien... in een driehoekige vorm nogwel! kijk 1...2...3!
Sjaak de draak heeft ook allemaal driehoeken op zijn rug, zelfs zijn tanden zijn driehoekig.
De potlood van Finn heeft ook een driehoekige vorm.
Ja hoor, we weten nu wel heel wat over vormen!
We leerden deze week een nieuw spelletje spelen.
We gooien met de dobbelsteen en zetten onze pion het juist aantal stappen vooruit. Dan proberen we te raden wat er onder het kaartje ligt.
Als we tijdens het spel goed opletten, dan weten we het antwoord misschien al. Zou er een potje honing onder het kaartje liggen?
Ja hoor. We raden juist!
De honingpot mag in ons mandje.
Maar opgelet, soms draaien we een pechkaartje om. Als Winnie in de put zit, moeten we een beurtje overslaan.
Als we in het water vallen, dan wordt er eten nat.
We halen dan één voorwerp weer uit ons mandje.
De werktaken van deze week:
1.kniptaak:
We knippen veren uit voor ons opperhoofd.
Als de veer is uitgeknipt, dan knippen we het papier nog in. Zo lijkt het meer op een echte veer.
Dan plakken we de veer op en beginnen we weer opnieuw.
2.motorische taak: servetten vouwen. We vouwen servetten op drie verschillende manieren. De plooilijnen hielpen om de taak tot een goed einde te brengen. We vouwen eerst op de groene lijn en dan op de rode.
3. Weeftaak: Boven, onder, boven, onder... en met de volgende reep papier het omgekeerde. We maken weer een mooie mat.
Reacties
Een reactie posten