Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 3 JUNI

Deze week leerden we heel wat over ons nieuw thema: planten. We leerden er niet alleen over in ons werkboekje, maar we mochten ook van alles doen. Allereerst deden we op maandag een aantal plantenproefjes.
Voor we konden beginnen, moesten we eerst tuinhandschoenen aandoen. Zo worden onze handen niet zo vuil.
Daarna namen we een schepje en deden we een beetje aarde in de kleine bloempotjes. Dat was niet zo gemakkelijk. Niet erg, proberen is leren!
 
 Nu is het tijd om wat zaadjes in de bloempotjes te doen. Kijk eens hoe klein de zaadjes zijn!
 
 Het eerste plantenproefje: deze plantjes krijgen water en zonlicht.
 Het tweede plantenproefje: deze plantjes krijgen water, maar geen zonlicht.
 
Het derde plantenproefje: deze plantjes krijgen geen water, maar wel zonlicht. (hier is de juf vergeten een foto van te maken.)
  Het vierde plantenproefje: deze plantjes krijgen geen water en geen zonlicht.
En nu? Nu moeten we net zoals Peppa Big: wachten. Volgende week gaan we eens kijken welk plantje het beste groeit en wat deze dan allemaal nodig had. 

Juf Lore was de hele week ziek, daarom was juf Anne-Marie ook op vrijdag nog in de klas! We zijn op vrijdag dan een kijkje gaan nemen in de Halte-tuin van onze school. Er valt daar heel wat te zien!
We zagen al snel allemaal aardbeienplantjes! Mogen we de aardbeitjes proeven juf?
Nee, kijk maar eens heel goed. De aardbeien zijn nog wat groen. Ze moeten nog wat verder groeien.
We zagen ook een tuinhuisje in de tuin!
 In huisje stonden allerlei tuingereedschap. We vonden een spade.
 Een snoeischaar.
 Een hark.
 en een riek!
 Verder zagen we ook nog een kruiwagen.
 Kijk juf, hier hebben ze ook tuinhandschoenen!
 Er stond ook een gieter om de plantjes water te geven.
In de tuin staat ook een serre! Dat lijkt een beetje op een glazen huisje.
We namen eens een kijkje in de serre. Oef, hier is het warm!
Kijk juf, hier steekt een ijzeren staaf in de grond. Dat klopt, deze staven zijn er zodat de plantjes mooi recht omhoog kunnen groeien, zonder dat ze omvallen.
Het begon jammer genoeg een beetje te regenen, waardoor we wat vroeger dan verwacht terug naar de klas moesten. Volgende week gaan we zeker terug om ook een beetje te werken in de Halte-tuin. 

Tijdens de beurtjes taal oefenden we de nieuwe letter 'p' nog wat verder in. We keken weer het filmpje van onze nieuwe letter.
 Als je de letter 'p' uitspreekt, voel je lucht uit je mondje komen.
Waar zien jullie de letter 'p'?
 We kochten ook weer wat woordjes met de letter 'p'. Zoals pandabeer.
Wolf kocht het woordje poes.
Kijk eens hier! We hebben veel woordjes met een 'p' gevonden.

De werktaken van deze week:
1. kniptaak:
We moesten bloemetjes uitknippen.

2. clics
bloemetjes maken met clics.

3. magneet
We moesten de voorwerpen in de doos sorteren op magnetisch of niet magnetisch. Dit konden we onderzoeken met behulp van een magneet.
 
4. mini-loco

We hebben ook ons tweede geheime project afgewerkt en mee naar huis genomen op vrijdag!
Afbeeldingsresultaat voor een superheld zonder cape

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...