Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 2 OKTOBER

Hoi allemaal, de week zit er weer op...
Ookal was het maar een korte week, er is weer heel wat gebeurd. 

Maandag gingen we naar naar de fruitwinkel. Een uitgebreid verslag konden jullie al lezen op de blog. 

In de fruitwinkel kochten we heel wat fruit. Er werd dan ook héél wat geproefd deze week. Fruitsap, frambozen, mango, pruimen... Noem maar op. Iedereen deed weer flink zijn best.


Met fruit kan je heel wat meer dan alleen proeven. We konden er mee meten....
We hebben verschillende soorten fruit vergeleken naar grootte. Bijvoorbeeld: een famboosje is klein, een meloen groot. En dan heb je nog de mandarijn, sinaasappel en pompelmoes. Het lijken wel broertjes, maar ze zijn niet even groot. We legden ze van klein naar groot en omgekeerd. 

In de fruitwinkel zagen we niet alleen fruit, maar ook groenten. Maar wat hoort er nu bij groenten en wat bij fruit??? We hebben er een sorteeeroefening van gemaakt. 

De voeldoos had het meeste succes. Wat een leuk spelletje was dat zeg! Goed voelen en dan proberen te raden. Toen dat vlot ging, maakten we het wat moeilijker. één kindje moest voelen en het fruit omschrijven. De andere kinderen probeerden te raden welk fruit er in de doos zat. . 

'Mmm... lekker!' was het boek van de week. Het verhaal gaat over Klein Konijn, dat samen met zijn vriendje en vriendinnetje in de tuin speelt. Na een poosje krijgen ze trek in snoep, maar waar vinden ze dat? Niet in de kast, de kelder of de boodchappentas. Dan ontdekken ze in de tuin een kersen-en een peren boom...

Ook het gezelschapsspel stond in teken van fruit. We speelden het spel 'de boomgaard'.
Een brutale en altijd hongerige raaf maakt jacht op onze knapperige kersen, sappige appels, heerlijke pruimen en zoete peren. Alleen door tijdig te oosten konden we de raaf te snel af zijn. Wat spannend zeg! 

Bij Christel speelden we 'fruitwinkeltje'. Er werd fruit gekozen, gewogen, in zakjes gedaan en natuurlijk moest er ook betaald worden!





In de lessen Nederlands oefenden we vooral op auditieve vaardigheden: rijmen, klanken herkennen, woorden verdelen in klankgroepen... We leerden ook een leuk liedje. Als jullie klikken op onderstaande link, dan kan er thuis ook gezongen worden.


In de rekenlesjes oefenden we op het begrip 'evenveel'. We deden het eerst met materiaal en oefenden dan verder in onze bundel. We controleerden of twee hoeveelheden 'evenveel' waren, legden zelf 'evenveel' of vulden aan tot twee hoeveelheden 'evenveel' waren. 




Deze week was onze turnmeester Ruud ziek, maar Juf Lore ging op dinsdag mee en juf Eline op donderdag. Zo kon er toch geturnd worden. We deden allerlei oefeningen met een bal. Kijk maar...







In de godsdienstlessen hadden we het over 'anders zijn'. We hadden het over beperkingen als niet kunnen zien of horen, verlamd zijn... Ookal hadden we veel plezier tijdens de opdrachten, we vonden het toch niet gemakkelijk hoor. 
Hier tekenden we met onze mond. Met een potlood lukte het niet goed, dus dan maar met een stift... maar dat was ook niet eenvoudig, het leek helemaal niet op wat we in ons hoofd hadden. Hier en daar werd er toch nog een beetje vals gespeeld :-)



We deden een blinddoek om om te voelen hoe het is om blind te zijn. We moesten elkaar helpen om op de juiste plaats terecht te komen. Het was niet makkelijk om op een stoel te recht te komen zonder vallen. En dan al die trapjes in de klas...




Een koptelefoon gaf ons het gevoel van doof zijn. En dan maar raden wat de ander ons toch maar wou vertellen. 

En zo zat de week er weer op. 
Nu nog even genieten van ons verlengde weekend!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...