Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 27 OKTOBER

Het is alweer zover... de eerste vakantie staat voor de deur. 
De kinderen kunnen een weekje rust wel goed gebruiken, want we hebben weer heel wat gedaan.

We leerden deze week de liggende acht aan. We oefenden eerst met de white-board-stift en met een auto. Toen de beweging er goed in zat, hebben we de patronen met onze schrijfpotlood gemaakt. 


Tijdens rekenen oefenden we verder op de begrippen meer en minder. We moesten hoeveelheden beoordelen: 'waar ligt het meeste', 'waar ligt het minste'. Ook moesten we nu zelf 'minder' of 'meer'  leggen dan de juf. We oefenden eerst goed met materiaal, want het was niet zo makkelijk als het leek. 



Woensdag was juf Katleen er niet. Juf Lore oefende met ons de begrippen 'groot' en 'klein' verder in. We legden verschillende materialen van 'klein naar groot' of van 'groot naar klein'. 


Kijk eens wat een groot ei!!!



Op vrijdag toonden we juf Katleen hoe goed we al konden seriëren. 



Bij juf Christel speelden we tafel-poppenkast. We speelden het verhaaltje van 'Roodkapje' na. 



Tijdens de taalbeurten maakten we vooral oefeningen in onze bundel. We haalden ook meneer uil nog eens uit zijn huisje. Hij kwam ons helpen bij een oefening over 'links' en 'rechts'.

Op donderdag waren we maar met 4 kinderen in de klas. Timothy en Viggo waren op onderzoek, Luka kreeg buisjes in zijn oren. Juf Christel en juf Lore speelden daarom tafel-poppenkast met ons. Eerst werd er goed geoefend. Louis, Alexander en juf Christel kozen voor Roodkapje.  

Hanne-Lore en Mathias kozen voor de drie biggetjes. Dat kenden ze nog van bij meester Erik.

Na het oefenen was het tijd voor het echte werk. We begonnen met het sprookje van Roodkapje. 

Hanne-Lore en Mathias keken met volle bewondering naar hun klasgenootjes. Goed gedaan!!!

Toen was het de beurt aan Mathias en Hanne-Lore. Ook zij deden het heel goed, bravo!

We weten nu al héél véél over sprookjes. We maakten dus zelf een sprookje! Eerst moesten we goed afspreken wie het hoofdpersonage zou zijn, wie de slechterik was, wat er ging gebeuren... We hebben voorstellen gedaan, overlegd en gestemd. We maakten ook zelf de tekeningen. Het werd zo'n mooi sprookje, dat we het tijdens de maandafsluiting aan de andere kinderen van onze afdeling mochten vertellen. 
Eerst werd er weer goed geoefend in de klas. 

Juf Lore liet onze tekeningen zien op de laptop.

We oefenden met een speelgoed-mircofoon. 

Tijdens de maandafsluiting werden onze tekeningen getoond op groot scherm. 

We mochten spreken in een ECHTE microfoon en kregen een luid applaus!! Bravo!

De jarigen van september en oktober werden ook 'gevierd'. Hanne-Lore mocht naar voor komen. Er werd gezongen en ze kreeg een gelukspoppetje.

Vrijdag was iedereen in vakantiestemming. Toch maakten we er een leuke en leerzame dag van. Iedereen mocht zich verkleden en wie wou kreeg een spin op het gezicht getekend.

We gingen van start met een bewegingsliedje. Wie thuis nog eens wil oefenen, kan op de link hieronder klikken.



We deden heel wat 'toverproefjes'. 
Wist je dat je een plastic spookje kan laten zweven als je met een sjaal over een ballon wrijft...

Wist je dat een propje papier in een beker niet nat wordt als je een bekertje recht naar beneden duwt in een bakje met water...

Wist je dat olie drijft op water?  
 en als je er dan afwasmiddel bij doet, dan drijft de olie niet meer...

 Weet je wat er gebeurd als je in een bordje met water en peper een vinger met afwasmiddel steekt? 
 Louis deed héél véél peper in het bordje water. 
 Kijk de peper zwemt naar de rand als je er een vinger afwasmiddel insteekt!

Wist je dat er een nieuwe kleur ontstaat als je twee kleuren mengt? 
hokus pokus met wat franje... rood en geel wordt oranje!
 Hokus pokus met een zoen, geel en blauw wordt groen!
 Hokus pokus met wat raars, rood en blauw wordt paars!

Juf Lore had ook een speciale machine bij. Daarmee kan je spokenscheetjes maken... hihi, nee hoor het is gewoon popcorn.

Waauw, dat kon knallen zeg!!!

En popcorn lusten we wel hoor!


We maakten ook een mooie toverstok. Eerst moesten we in verf blazen met een rietje. Zo maakten we mooi 'vuurwerk'. Nadien moesten we zwart papier schreuren om er een toverstaf van te maken. 




onze appelrupsen zijn ook klaar. Zij liggen nu op de herfstkast in onze gang. 

We  maakten ook wat werktaakjes. Na de vakantie komen ze nog eens aan bod, behalve de snoepjestaak. We maakten stap voor stap tekeningen op een toverpapier. Als we krasten in op het zwarte blad, kwam er een tekening in verschillende kleuren tevoorschijn.

We rijgden een lintje om een herfstblad. 


 We maakten bolletjes van klei voor de monstertjes.

Maar de leukste taak was toch wel de snoepjestaak. Met een pincet visten we snoepjes uit het spinnenweb. We mochten ze nadien ook lekker opsmikkelen. Joepie!

Er werd ook nog gewerkt in de halloweenbundel. Hij is niet helemaal af... maar wie wil, mag dat in de herfstvakantie doen. 

Er werd ook nog gespeeld. We mochten drie dingen uitproberen. Zo konden we kiezen voor de dino-poten. 
 We hebben ook tennis gespeeld met pompoenen. 
 We gooiden ook een piramide van spookjes omver. 

Zo zat de week er weer op.
Fijne vakantie!!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...