Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 16 OKTOBER


Maandag lag er post voor ons klaar. Het was een héle grote brief!.

 Was die wel voor ons? Ja hoor! D122, dat is onze klas.

In de briefomslag zat een briefje van meneer Voets. Er zat ook een groot boek bij, over zijn grote avontuur. 'Op een dag rommelt meneer Voets zijn buikje. Hij gaat op pad om in de winkel eten te kopen. Onderweg komt hij allemaal sprookjesfiguren en elementen tegen.' Ja, je kan het al raden... we leren over sprookjes. 

Deze week leerden we allemaal verschillende sprookjes kennen. De juf las sprookjes voor uit een boek, maar we keken ook naar filmpjes. Wie thuis graag de sprookjes opnieuw wil bekijken, kan terecht op youtube en typt best in 'eftelingsprookjes' of 'klaas Vaak efteling'.

We maakten ook een groot schema met alle info over de sprookjes. Zo leerden we dat een heks niet alleen de slechterik is. En hé, steentjes horen bij hans en grietje, maar ook  bij klein duimpje. Sprookjes hebben ook altijd een held die voor de oplossing zorgt. Ja hoor, we leerden al héél wat. 


We mochten deze week ook zelf voor Hans en Grietje spelen. We lieten muntjes in plaats van steentjes vallen en verstopten ons op een leuk plekje.


De andere kinderen mochten de muntjes rapen en ons komen zoeken. Ze moesten de juf wel vertellen of ze 'vooruit', 'naar links' of 'naar rechts' gingen. Zo werden die begrippen ook nog eens geoefend. 



In onze taalbundel hebben we ook wat oefeningen gemaakt. We stempelden de nieuwe woordenschat, zochten lettertjes in een raster, verdeelden woorden in woorddelen... kijk maar eens in de bruine kaft.

Tijdens de rekenlessen oefenden we de begrippen meer en minder in. Het vergelijken van twee hoeveelheden lukte al goed. Het vergelijken van 3 hoeveelheden was wat moeilijker, zeker als de hoeveelheden wat dichter bij elkaar lagen of misleidende kenmerken hadden. Zo is één grote rol plakband toch minder dan 2  kleine rolletjes. We moesten dus goed tellen! 

We mochten zelfs op de tafel tekenen. Gelukkig wel met krijt ☺



We hebben ook weer nieuwe schrijfpatronen geleerd. De koning kwam nog eens langs, hij vertelde dat hij in de tuin gekke hoopjes had gezien. Die hoopjes kenden wij... dat waren molshopen. We oefenden eerst op het bord, toen op een plastiekje met een stift en dan waren we klaar voor het echte werk in onze bundel. 




Die hoopjes gingen zo goed, dat er nog wel een patroontje bij kon... De koning is ook erg dol op bellen. Kijk eens wat een mooie bellen Timothy kon blazen. Zo mooi ROND!

Dat moest de koning ook even proberen. En ook wij draaiden maar rond en rond. Van boven beginnen en dan linksom... pachtig!



Bij juf katleen maakten we de laatste keer de werktaken over fruit. Volgende week brengt ze weer andere taken mee. 


We speelden ook een nieuw spel. 
In dit spel 'Wie heeft het gedaan' gaan de spelers samen op zoek naar de dief van de magische ring. Ze moeten goed kijken naar de aanwijzingen van de dieren. Probeer de dief te vinden voor het spookuur is! Wie heeft het gedaan is een coöperatief spel waarin de spelers samenwerken. In tegenstelling tot bij de meeste spelletjes is er niet één winnaar. Ofwel winnen ze allemaal samen, ofwel wint het spel.



Donderdag gingen we nog met alle kinderen en leerkrachten op de foto. De foto zal binnenkort te zien zijn in 'het belang van Limburg'. Ik geef jullie nog door wanneer dat zal zijn.
En zo zat de week er weer op.

Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 23 maart

Ook deze week moesten we weer zo veel mogelijk thuis blijven van de minister. Er waren dan ook geen kindjes te zien op de speelplaats.   en ook niet op de kleine speelplaats.   Toen juf Christel op school was, was er geen kindje in haar lokaal om te praten.    Kijk... niemand...  Ook onze klas zag er leeg uit.  Alexander kwam wel nog enkele dagen naar school. Hij heeft er héél flink gewerkt.   Hij ontdekte dicht bij de busrijen een leuk plekje met super fijne speeltuigen!   Als we allemaal terug zijn, dan zullen we daar zeker eens gaan spelen! Ook de kinderen thuis hebben fijn buiten gespeeld! Er werd gestept en gefietst... Ook juf Lore speelde buiten met haar kindjes.  Er werd ook met krijt getekend. Kan jij ook je naam schrijven op de grond? Of een omtrek maken van je eigen lichaam? Volgende week eens proberen? Stuur dan maar een leuke foto door voor de blog.  Er werd ook veel gewandeld! Onderweg kan je leuke dingen doen! Zoals klimmen e

De week van 4 april

Ook deze week waren we weer met z'n allen thuis. Af en toe moesten juf Christel en juf Lore wel naar school. Meester Ivo is elke dag op school. Zou hij een mondmasker op hebben of doet hij maar alsof? Alexander kwam ook naar school. Hij heeft er heel hard gewerkt! Maar ook thuis werd er flink gewerkt in de bundeltjes...  en op bingel! Juf Lore en juf Christel hebben thuis ook weer op de computer gewerkt. Juf Lore maakte een nieuwe taalbundel. Goed oefenen allemaal, want na de vakantie leren we een nieuw woordje... spannend!!! Sana speelde met blokjes en leerde zo over groot en klein. Kijk, de toren is groter dan haar zusje...  Maar kleiner dan Sana en haar broer!  Er werden niet alleen schoolse vaardigheden geoefend... ook motoriek kwam aan bod tijdens de huishoudelijke taakjes. Kijk maar eens wat een hulpjes wij waren! Tuur hielp papa in de tuin. Amai, wat een flink werkje zeg, daar moet je wel sterk voor zijn! Sana hielp mama in de keuken. mmm, dat g

de week van 16 december

De laatste week van het jaar zit er weer op. Het was een drukke week! Bij juf Christel vertelden we over ons  weekend. Deze week moesten we wat vertellen over de kerstboom of Kerst.  De hele week stond in teken van Kerst. Nog één kaarsje en het is zover...  We kregen ook het vredeslicht op bezoek. Dat lichtje komt uit het land van Jezus. Wij moeten het weer doorgeven aan juf Evi, zo krijgt iedereen het lichtje op bezoek in de klas.  Tijdens de schrijflesjes maakten we slingers voor in de kerstboom. Eerst oefenden we met lintjes. We maakten grote lussen in de lucht.   Nadien lieten we een balletje rond ons lichaam rollen.   Dat lukte al aardig, dus we konden ook al eens rond een sjabloon draaien.   We deden dat met een knikker in een borrelglaasje.  Na goed oefenen, maakten we met ons 'knikkerbekertje' lussen rond de sjablonen.   Ook op papier lukte het al goed.  Wat een mooie slingers toch! Ook op het bord maakten we mooie lussen