Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 16 OKTOBER


Maandag lag er post voor ons klaar. Het was een héle grote brief!.

 Was die wel voor ons? Ja hoor! D122, dat is onze klas.

In de briefomslag zat een briefje van meneer Voets. Er zat ook een groot boek bij, over zijn grote avontuur. 'Op een dag rommelt meneer Voets zijn buikje. Hij gaat op pad om in de winkel eten te kopen. Onderweg komt hij allemaal sprookjesfiguren en elementen tegen.' Ja, je kan het al raden... we leren over sprookjes. 

Deze week leerden we allemaal verschillende sprookjes kennen. De juf las sprookjes voor uit een boek, maar we keken ook naar filmpjes. Wie thuis graag de sprookjes opnieuw wil bekijken, kan terecht op youtube en typt best in 'eftelingsprookjes' of 'klaas Vaak efteling'.

We maakten ook een groot schema met alle info over de sprookjes. Zo leerden we dat een heks niet alleen de slechterik is. En hé, steentjes horen bij hans en grietje, maar ook  bij klein duimpje. Sprookjes hebben ook altijd een held die voor de oplossing zorgt. Ja hoor, we leerden al héél wat. 


We mochten deze week ook zelf voor Hans en Grietje spelen. We lieten muntjes in plaats van steentjes vallen en verstopten ons op een leuk plekje.


De andere kinderen mochten de muntjes rapen en ons komen zoeken. Ze moesten de juf wel vertellen of ze 'vooruit', 'naar links' of 'naar rechts' gingen. Zo werden die begrippen ook nog eens geoefend. 



In onze taalbundel hebben we ook wat oefeningen gemaakt. We stempelden de nieuwe woordenschat, zochten lettertjes in een raster, verdeelden woorden in woorddelen... kijk maar eens in de bruine kaft.

Tijdens de rekenlessen oefenden we de begrippen meer en minder in. Het vergelijken van twee hoeveelheden lukte al goed. Het vergelijken van 3 hoeveelheden was wat moeilijker, zeker als de hoeveelheden wat dichter bij elkaar lagen of misleidende kenmerken hadden. Zo is één grote rol plakband toch minder dan 2  kleine rolletjes. We moesten dus goed tellen! 

We mochten zelfs op de tafel tekenen. Gelukkig wel met krijt ☺



We hebben ook weer nieuwe schrijfpatronen geleerd. De koning kwam nog eens langs, hij vertelde dat hij in de tuin gekke hoopjes had gezien. Die hoopjes kenden wij... dat waren molshopen. We oefenden eerst op het bord, toen op een plastiekje met een stift en dan waren we klaar voor het echte werk in onze bundel. 




Die hoopjes gingen zo goed, dat er nog wel een patroontje bij kon... De koning is ook erg dol op bellen. Kijk eens wat een mooie bellen Timothy kon blazen. Zo mooi ROND!

Dat moest de koning ook even proberen. En ook wij draaiden maar rond en rond. Van boven beginnen en dan linksom... pachtig!



Bij juf katleen maakten we de laatste keer de werktaken over fruit. Volgende week brengt ze weer andere taken mee. 


We speelden ook een nieuw spel. 
In dit spel 'Wie heeft het gedaan' gaan de spelers samen op zoek naar de dief van de magische ring. Ze moeten goed kijken naar de aanwijzingen van de dieren. Probeer de dief te vinden voor het spookuur is! Wie heeft het gedaan is een coöperatief spel waarin de spelers samenwerken. In tegenstelling tot bij de meeste spelletjes is er niet één winnaar. Ofwel winnen ze allemaal samen, ofwel wint het spel.



Donderdag gingen we nog met alle kinderen en leerkrachten op de foto. De foto zal binnenkort te zien zijn in 'het belang van Limburg'. Ik geef jullie nog door wanneer dat zal zijn.
En zo zat de week er weer op.

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...