Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 9 OKTOBER

Deze week zijn er wat minder foto's. We hebben heel wat dingen afgewerkt zoals onze schrijfbundels, ons taal en w.o.-thema, de werktaken...
Er waren ook twee kindjes ziek. Louis was er op woensdag en donderdag niet, Hanne-lore was vandaag thuis. Wat jammer!

Tijdens de speelbeurten werd er heel wat gevliegerd met papieren vliegtuigjes, helaas vergat ik daarvan een foto te nemen. 
Vorige week en in het begin van deze week speelden de kinderen fruitwinkeltje bij juf Christel in de klas. Dat ging al erg goed, zodat we het ook in de klas probeerden. We maakten een groot schema met het verloop van de activiteit. (binnenkomen, groeten, bestellen, wegen...) De eerste keer oefenden we klassikaal, nadien kon er per twee gespeeld worden tijdens de speelbeurten. Dat was leuk zeg! 



Deze week maakten we kennis met Renze. Hij zit in het eerste leerjaar bij juf An. Sommige kinderen kennen hem nog van vorig jaar. Hij komt vanaf nu elke dag een beurtje spelen in onze klas. Dat vinden we leuk hoor! We hebben een beurtrol opgesteld, zodat iedereen eens met hem samen kan spelen.

Woensdag gingen we met juf Christel en Juf Katleen naar de nieuwbouw kijken. Ik kon er helaas niet bij zijn. Maar de kinderen hebben het heel flink gedaan en ze konden ook heel wat over hun bezoekje vertellen, kijk en lees maar...

Er was heel wat te zien! Dit is het kidsje. Dit is de opvang voor de hele kleine dove kindjes. Zij gaan nog niet naar school. Als de mama's en papa's gaan werken, mogen ze hier in de leefgroep komen spelen. 

In de namiddag mogen deze kindjes nog gaan slapen, dat doen ze hier. Ze slapen in bedjes met een hekje rond, zo vallen ze er niet uit. 

We gingen ook kijken naar de nieuwe ziekenzaal. Als we ziek worden of vallen op de speelplaats, dan kunnen we hier naartoe. 

Er is ook een vergaderlokaal. Hier hier komt juf Lore volgende week woensdag praten en vergaderen. (want één keer in de maand heb ik ondernemingsraad)
 We gingen ook nog naar de leefgroep kijken. Die zag er ook wel leuk uit.
Dit is de audiologie. Hier testen ze de oortjes. 
 Ze hebben er poppetjes die bewegen op geluid. 
 Hier zijn we aan het onthaal. 
 We kregen ook nog wat lekkers en een drankje. Joepie!


Tijdens de taallessen werkten we onze bundel af. We deden ook nog een paar oefeningen met materiaal. Zo konden we zelf onze oefeningen controleren en verbeteren. 'Goed zo Luka, de aardbei lag achter de banaan!'

Ook voor rekenen werkten we de oefeningen van 'evenveel' af. Volgende week gaan we aan de slag met de begrippen 'meer' en 'minder'. Met juf Katleen leerden we verder over 'meten'. We hebben onze voeten nagetekend op een blad. Toen moesten we ze vergelijken en rangschikken. 
 Kijk, dat zijn onze voetadrukken!
 Wat heeft meneer 'Voets' grote voeten zeg.
 Hij heeft de grootste voeten van ons allemaal. 

Juf Veerle kwam ook weer schrijven met ons. We maakten deze week een mooie herfstboom op muziek. Tijdens de schrijflessen werkten we onze bundel af. 


Ter afsluiting van het thema 'fruit' maakten we vandaag nog fruitpap en appelsiensap. We kozen voor fruitpap omdat het broertje van Timothy en het zusje van Viggo over een aantal maanden ook met fruitpap zullen starten, zo weten we al hoe dat kan smaken.
Eerst hebben we onze handen gewassen, want die zagen nog zwart van het spelen op de speelplaats. 

We legden ingrediënten klaar op de tafel: appels, bananen, sinaasappels en pletkoekjes.

Alles in stukjes snijden!

Natuurlijk werd er ook stiekem geproefd. Alhoewel... zo stiekem deden deze twee kapoenen het ook weer niet ☺

De sinaasappels persten we met de fruitpers. Dat leek wel massage voor de handen ☺

We persten al het sap uit de sinaasappels, kijk maar!

En ook nu werd er stiekem geproefd. Gelukkig waren deze sinaasappels al uitgeperst 

Al het fruit en het sap in de pot, de koekjes er nog bij en...

...mixen maar!!!

Er werd flink gesmuld, het viel echt in de smaak. De mama van Timothy maakt best extra fruitpap als baby Jonas mag starten ☺ 

De rest van de sinaasappels hebben we uitgeperst. Renze kwam ook even helpen.

Santé allemaal!!!

mmm, wat lekker. De bekers waren snel leeg!

En zo zat onze week er weer op. 
Tot volgende week!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...