Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 11 DECEMBER

Deze week gingen we van start met een waarneming. Er lagen allemaal pakjes klaar in de klas. Iedereen mocht een pakje kiezen, maar we spraken wel af dat de inhoud van het pakje voor in de klas zou zijn. We spraken ook de pakjes pas open mochten als iedereen gekozen had. 
De keuzes werden aan bord genoteerd. We moesten ook vertellen waarom we het pakje kozen.
v
Viggo wou graag een groot pak. Hij houdt van groot. Hij zou wel een grote automat willen...
 Helaas, grote pakjes zijn niet altijd wat ze lijken. Er zat een borstel in. 
Hanne-Lore en Timothy kozen voor een doos met stickertjes en bloemen. Die zag er wel mooi uit!
 Er zaten kleren in...ja, dat zit soms ook in een pakje. 
Mathias koos een rechthoekig pakje. Het had de vorm van een boekje. Helaas, geen boek maar potloden. Daar was Mathias toch een beetje blij mee, want tekenen vindt hij ook wel leuk.
Alexander en Louis kozen een pakje in de vorm van een snoepje. Maar zo'n groot snoepje bestaat niet hoor. Alexander dacht dat er een bal in zou zitten. 
 Ja hoor, Alexander had gelijk. Kijk een bal!

Luka koos ook een groot pak. Hij houdt ook van groot!
Hij koos een gek pakje. In het pak zat nog een pak...
 En nog een pak...
 En nog een pak...
Hé, een snoepje...  Luka koos een fop-pakje ☺
Christel wou graag chocolaatjes... oei, er zaten auto's in het pakje. Christel is niet zo blij met haar pakje, dat kan... dat is OK. Ze wordt niet boos, maar zegt "jammer". Ze probeert de auto's uit, misschien zijn auto's toch leuk.
Juf Ineke koos een héél klein pakje. Soms zijn kleine pakjes toch de moeite waard. Er zat een 'dure' ring in! Daar was juf Ineke heel blij mee. 
Juf Lore koos geen pakje, zij koos een envelop. Hé, een brief... wat is daar nu leuk aan? Goh, er zat geld in. Ja hoor, soms is een envelopje ook wel leuk om te krijgen. 
Je kan dan met het geld in de winkel iets kopen wat je heel leuk vindt, of je kan sparen. Juf Lore neemt haar spaarpot, zij gaat sparen.
En zo zat onze waarneming er op. De rest van de week hadden we het tijdens de wo-lesjes ook nog over pakjes geven. 
Kijk eens aan... Dit weten we nu al over pakjes.

Ook het boekje van de week stond in teken van pakjes. 

Op woensdag vierden we de verjaardag van Timothy. Hij werd al 6 jaar! Hij had een speciale cake bij. Een kerstboom die we mochten versieren met slingers en kerstballen van snoep. mmmmmm!!!!
 We maakten er wat moois van!!!
 mmm, smarties. Dat zijn lekkere kerstballen hoor!
Er mochten ook kaarsjes op de taart. Timothy mocht de lucifer uitblazen.
 En dan de kaarsjes... alle zes!
 Mathias maakt vuurwerk voor Timothy, wat mooi!
 En dan is het tijd om de kerstboom op te smikkelen. mmm, lekker!!!
We dronken er ook ice-tea bij. lekker! Er was nog cake over, daar smulden we de dagen erna nog van, joepie!
 Timothy mocht ook nog grabbelen in de verjaardagsdoos. Het was een leuk feest!

Natuurlijk werd er ook nog geleerd deze week...
In de rekenles haalden we Sjaak de draak nog eens uit zijn huisje. Wij mochten hem in de juiste richting leggen. "Wat zou Sjaak het liefste lusten? 3 of 2?"
Zo leerden we de symbolen <,> en = Kijk maar... 4 is meer dan 1 of 4 >1 want Sjaak zijn bek gaat open voor de grootste hoeveelheid.
 1 is minder dan 4 of 1<4
 Oei, sjaak kan niet kiezen. Zijn bekje gaat niet open... want 4 en 4 is evenveel of 4 = 4

In het adventskastje zat ook weer een nieuwe opdracht...Spannend!
We staken het tweede kaarsje aan en lazen de opdracht. We moeten allemaal samen één kerstkaart maken. Dat wordt samenwerken...
Er werd geprikt en geplakt, bolletjes gerold van crêpe-papier, met glitters geschreven...
 We deden onze uiterste best om er wat moois van te maken. 
 Onze namen er nog op...
 En klaar is onze mooie kaart. 
 We stoppen hem in de 4e doos. Zo maken we een andere klas blij met Kerst. 

Er lagen deze week ook nieuwe werktaken in de schuifjes. Helemaal in teken van Kerst.We maakten nieuwe klei-kaarten.
  Met een pincet gaven we de kerstbomen een juist aantal kerstballen. 
Er was ook een doolhof. We moesten goed naar het opgaveblad kijken om te zien in welke volgorde de knikker door de tunnels moest rollen. 

Op donderdag en vrijdag hadden we dikke pret op de speelplaats. Het had hard geregend waardoor de zandbak op een vijver leek. Juf Lore liet er een bootje op drijven. 
Wij zochten spontaan naar zandvormpjes... zouden die ook drijven? 
 Oei, een zeef drijft niet. Die heeft te veel gaatjes. 
 Zo kan regen toch nog voor wat leuks zorgen. 

Tot volgende week!

Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

De Laatste Schooldag

Ook aan dit vreemde schooljaar kwam een einde... vandaag kwamen we voor een laatste keer naar de klas. We maakten er een leuke dag van. 's Morgens warmden we eerst op met een piratendansje.  Wie nog eens met deze stoere piraat wil meedansen, kan het filmpje terugvinden op padlet.  Er werd vandaag nog een beetje geleerd in de klas, maar we deden het meestal op een speelse manier. Zo speelden we nog eens woordjesbingo... ... en we gingen weer naar buiten om wat leerspelletjes te spelen. Juf Nele ging ook weer mee.  Zo deden we nog eens het springspelletje met de dobbelstenen. We sprongen naar elkaar toe en vergeleken de getallen op onze dobbelstenen. Hé Erik en Louis, wie dobbelde er het meeste? We speelden nog een ander spelletje met dobbelstenen.  De dobbelstenen met getalbeelden telden we bij elkaar op. De andere dobbelsteen toonde welke actie we moesten uitvoeren. Kijk, hier moesten we twee keer met onze ogen knipperen.  We voerden alle opdrachten uit, van som...

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...