Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 27 NOVEMBER

Deze week zal het verslagje wat korter zijn. We maakten vooral verwerkingsoefeningen in de bundels.

Tijdens wereld oriëntatie hadden we het over de dagindeling. We maakten kennis met de begrippen nacht, ochtend, voormiddag, middag, namiddag en avond. We plakten de icoontjes op onze daglijn, zo kunnen we vaak oefenen. 

Ook de kaartjes van de dagen van de week werden aangepast. We kunnen de dagen al goed benoemen, dus de kleuren worden vanaf nu weggelaten. 
 Alleen voor het maken van de oefeningen in de bundel gebruikten we de kleuren nog. We oefenden  volop de begrippen 'vandaag', 'morgen', 'gisteren'... dat lukt ons nu al aardig. De begrippen 'overmorgen' en 'eergisteren' zijn nog wat moeilijk, maar de pijlen helpen ons op weg. 

Tijdens de schrijfles maakten we pietenkrullen. We vingen de magneten met mooie lussen. Na flink oefenen aan bord, probeerden we het in onze bundel. Wat deden we het goed!


Tijdens de godsdienstles hadden we het over ADVENT, we wachten nu op Kerstmis. In de klas hebben we de adventskrans al  klaargelegd en op vrijdag mocht het kindje van de dag een chocolaatje uit de adventskalender snoepen. 
Op de kalender zien we dat we volgende week het eerste kaarsje mogen aansteken. 
We zagen ook dat er in de maand december heel wat jarigen zijn! Dat wordt feesten!!!

Dinsdag komt de Sint op bezoek. Wij gaan samen met de kinderen van juf Eline 'optreden'. Daar moet natuurlijk voor geoefend worden. We tonen op het nummertje 'Pietje Piep' attributen van de Sint. Wie thuis eens wil oefenen kan op de volgende link klikken... PIETJE PIEP

Juf Katleen had ook nieuwe werktaken voor ons bij. Helemaal in het thema van de Sint. Met elastiekjes maakten we figuren na op het geo-bord. We moeten goed kijken en goed tellen!

Met duploblokken vulden we vormen van cadeautjes op. Goed kijken en passen is belangrijk. 

Het spel van deze week is 'prinses toverfee' een coöperatief spelletje van Haba.
We spelen met z’n allen tegen kabouter Smoes-haan en verzamelen toverkaarten! Hiervoor moeten we om beurten met de toverstaf tekeningen in de lucht of op de rug van een medespeler maken. Als we erin slagen de afbeelding te raden, krijgen we als beloning een toverkaartje. Hebben we fout geraden of wordt kabouter Smoes-haan omgedraaid, dan krijgt de kabouter de kaart. Als we de kring van acht toverkaarten rond de fee sneller kunnen voltooien dan kabouter Smoeshaan, winnen we gezamenlijk het spel. joepie!

Donderdag was er een verrassing op de speelplaats... HET SNEEUWDE!!! We waren door het dolle heen!!! Helaas bleef de sneeuw niet liggen...

Vrijdag deelde de juf heel wat stempels uit. Iedereen had wel iets goeds te vertellen. 'flink in het eigen bedje slapen, flink fruit proeven, alleen op de speelplaats wachten zonder mama...' Zo veel goed nieuws moesten we toch even belonen! 

We sloten de week af met een knutselles. We beschilderden onze oude schoen, daar zal de Sint wel blij mee zijn. Volgende week kunnen we hem nog wat pimpen met pijpenragers, pomponnen en glitters voor wie wil... en dan zijn we helemaal klaar voor de Sint zijn komst in onze klas. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

De Laatste Schooldag

Ook aan dit vreemde schooljaar kwam een einde... vandaag kwamen we voor een laatste keer naar de klas. We maakten er een leuke dag van. 's Morgens warmden we eerst op met een piratendansje.  Wie nog eens met deze stoere piraat wil meedansen, kan het filmpje terugvinden op padlet.  Er werd vandaag nog een beetje geleerd in de klas, maar we deden het meestal op een speelse manier. Zo speelden we nog eens woordjesbingo... ... en we gingen weer naar buiten om wat leerspelletjes te spelen. Juf Nele ging ook weer mee.  Zo deden we nog eens het springspelletje met de dobbelstenen. We sprongen naar elkaar toe en vergeleken de getallen op onze dobbelstenen. Hé Erik en Louis, wie dobbelde er het meeste? We speelden nog een ander spelletje met dobbelstenen.  De dobbelstenen met getalbeelden telden we bij elkaar op. De andere dobbelsteen toonde welke actie we moesten uitvoeren. Kijk, hier moesten we twee keer met onze ogen knipperen.  We voerden alle opdrachten uit, van som...

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...