Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 10 SEPTEMBER

De week zit er weer op. De vakantie lijkt alweer mijlenver weg...
Er waren wat afwezigen deze week door onderzoekjes, ziekte of andere omstandigheden. We hebben flink gewerkt, maar het tempo lag hierdoor wat lager. 

We maakten deze week kennis met twee nieuwe gezichten. Dit is Roos, zij is onze klaspop. Samen met haar zullen we dit schooljaar allerlei nieuwe dingen leren. 
En dit is juf Anne-Marie. Zij vervangt voorlopig juf Leanne en zal nadien onze juf zijn als juf Lore thuis is met de baby. Wat fijn, nu leren we juf Anne-Marie al een beetje kennen. Juf Leanne vervangt nu een juf bij de kleutertjes. 

Deze week heeft het voor de eerste keer ook geregend tijdens de speelplaats. Dat was ook wel eens leuk hoor!
 Kijk, Kevin schept zand met zijn bulldozer. 

Tijdens de rekenlesjes werkten we verder in onze bundeltjes. Zo kon de juf nog eens zien wat we al allemaal kennen en kunnen. 

Tijdens de taal en W0-lesjes hadden we het nog over thema 'school'. We herhaalden nog eens de woordenschat. Roos had haar boekentas bij... wat zat er toch maar in? 
In mijn boekentas zit een geheim.
Is het groot? Is het klein?
Is het hard? Is het zacht? 
Wil je het zien? Tel dan maar tot tien.
Wat is dat voor een raar machientje?
'Hé, een telefoon!' riep Roos. Maar neen Roos, het is een rekenmachine! 
We mochten allemaal eens wat nummertjes intoetsen. 
Kijk eens wat er nog allemaal in de boekentas zat. Er zaten ook voorwerpen in met moeilijke namen bij als perforator, nietjesmachine, paperclip...

Tijdens de schrijflesjes oefenden we een nieuwe schrijfpatroon in. We oefenden zigzaglijnen. We schreven eerst met vingers in de lucht en met vingers op de tafel. Ondertussen speelde er een leuk liedje. Tijdens het instrumentale deel mochten we als een vleermuis rond de tafel vliegen. 

Juf Lore had ook vleermuisvleugels meegebracht. We schreven weer met de vingers op de tafel. Eén kindje mocht ondertussen rondvliegen als een vleermuis. Als het liedje stopte, was een ander kindje aan de beurt... het leek wel een beetje op 'zakdoek leggen'. 
We oefenden ook aan bord.  
Toen we klaar waren mochten we er een echte vleermuis van maken. 
 Kijk maar eens hoe mooi het werd. 
We oefenden ook nog op groot papier en op klein papier. 
De resultaten hangen in de gang. Nu kan iedereen zien hoe goed we het al kunnen. 

Er lagen deze week ook weer nieuwe taakjes in de werkmandjes. 
1. De 3D-puzzel.
We wisselden van puzzels. Zo bleef de taak hetzelfde, maar was de puzzel toch wat anders. 
2. De lexidata.
We maakten eenvoudige oefeningen met de lexidata om het systeem te leren kennen. 
We zochten naar de tekening met dezelfde kleur en schoven dan het autootje op de juiste plaats. Als we het goed deden, dan... PING! sprong er een mannetje omhoog. 
3. Schrijfkaartjes
We geven de monstertjes weer tanden. Zo oefenen we op het trekken van streepjes. 
4. Kniptaak - iglo
Deze week knipten we ijsblokken van blauwe stroken. We plakten ze op de iglo. 

We werkten deze week ons bijtje af. Zo kunnen we onze deur mooi versieren voor de ouderavond. De afwezige leerlingen mogen volgende week het bijtje nog afmaken hoor!

De week sloten we af met begeleid spel. Juf Lore speelt dan met ons mee.  
Zo werden er met klei heerlijke hapjes gemaakt als spiegeleitjes, pizza's, taartjes...
Samet, Kevin en Lars leefden zich uit met de verkleedkoffer. 

En zo zat de week er weer op. 
Geniet van het weekend!




Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...