Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 24 SEPTEMBER

De zomer is weer uit het land. Kijk, deze week kwam er zelfs rook uit de schoorsteen van de school. Dat vonden we fascinerend! Zo was het 's morgens lekker warm in onze klas. 

Nog twee weken en dan blijft Juf Lore thuis om nog wat te rusten voor de baby komt. We hadden toch wel wat vragen over baby's krijgen. Daarom was het thema van de week 'juf heeft een baby in de buik'. Juf Lore las een leuk boekje voor... voor de gelegenheid veranderde ze de titel wel in 'wat zit er in je buik, JUF?'

We brachten foto's en geboortekaartjes mee. Juf Lore maakt er een boekje van en stuurt het dan per mail naar alle mama's en papa's.
Als Juf Lore binnenkort op bezoek komt met de baby, mogen we hem allemaal eens vasthouden... dus dat moest toch al eventjes geoefend worden! Juf Christel zorgde voor een oefenpop. Het lijkt wel een echte baby!

Meneer de uil kwam deze week ook nog eens op bezoek. Hij leerde ons alles over links en rechts. Om de woorden beter te kunnen onthouden, kregen we Links een Lintje om en Rechts een Ringetje gestempeld. 

Meneer de uil gaf ons allerlei opdrachtjes. Zo moesten we met onze linkerhand in onze neus knijpen. 
Hij maakt het ook al eens wat moeilijker... steek je rechterhand omhoog en leg je linkerhand op je knie. 
We leerden ook nog een nieuw vriendje uit de rekenkast kennen... .. Sjaak de draak! Sjaak houdt van VEEL en niet van WEINIG. Hij heeft dan ook veel tanden in zijn bek, veel driehoekjes op zijn rug, een huisje met veel ramen, veel speelgoed in zijn huis, hij drinkt veel water... Hij woont ook op nummer zes, want zes is veel. Jullie kunnen het al raden... we leren over veel en weinig, meer en minder, meeste en minste.
We bekeken eerst wat er allemaal in het rekenhuisje van Sjaak te vinden was... ja, hij houdt echt van veel!
Sjaak liet ons ook opdrachtjes doen: 'leg veel voor Sjaak en weinig voor jezelf!'
 Kijk, Nova heeft niets... dat is ook weinig!
Vrijdag leerde Sjaak ons wat nieuws. We controleren of hoeveelheden even veel zijn! We gaven iedere voorwerp een 'vriendje'.
 Goed kijken en controleren!
Bij Erik heeft ieder bloemetje een vriendje... dat is evenveel! Oei, Sjaak heeft Finn véél bloemetjes gegeven en weinig parels. Het is dus niet evenveel. 
Joepie, Sjaak gaf Lars evenveel bloemetjes als parels. Het is evenveel! Yanaïka had pech. Sjaak gaf haar véél parels en weinig bloemetjes... het is niet evenveel. 

Met juf Anne-Marie leerden we over lang en kort. Hier voor gebruikten we het springtouw met Miesje en Masje... onze meetvriendjes. 


Tijdens de taallessen werkten we ook rond het thema 'juf heeft een baby in haar buik'. We oefenden de woordenschat, oefenden op rijmen, klankjes herkennen... 

We stempelden ook de nieuwe woordenschat na. Dit was nog nieuw voor ons, dus we maakten de oefeningen nog niet helemaal af. 

Tijdens de schrijflessen oefenden we deze week de juiste draairichting van de cirkel in. We maakten mooie pompoenen. Eerst oefenden we op muziek. We kregen allemaal een bandje met lintjes, wat wapperden ze mooi tijdens het draaien. 

We oefenden de draairichting zowel met links als met rechts. Meneer de uil vertelde ons welke hand we mochten gebruiken. 
We oefenden ook weer in het groot op papier en aan het bord. We draaiden rond een sjabloon. 
Toen we klaar waren, mochten we nog een gezichtje tekenen. Wat een mooie pompoenen werden het!
We oefenden ook op een kleiner blad met kleinere sjablonen. Draaien, draaien, draaien maar!
Kijk eens wat een mooie resultaten!

Dit zijn de  werktaakjes van deze week...

1. Egeltje met pijpenragers.
Net als vorige week maakten we weer stekeltjes met pijpenragers. Deze week lukte het ons al veel beter om te draaien. 

2. Egeltje plooien
Ook deze week plooiden we egeltjes. 

3. Kniptaak - kriebelbeestjes

Deze week oefenden we het knippen op een lijn. We kleurden de kriebelbeestjes ook mooi in. Nadien plooiden we de strookjes omhoog en rolden ze omlaag. Zo leek het wel alsof de kriebelbeestjes in het gras kropen. 
4. Puzzeltaak
We maakten deze week een puzzel in een raster. We moesten goed kijken naar de vorm van de blokjes. Hadden we een driehoek nodig of een vierkantje? Het was een leuke opdracht, waardoor we allemaal tot rust kwamen. 

Tijdens de ritmiekles zongen we met juf Nele een leuk dierenliedje. Misschien kunnen we het thuis ook wel eens zingen. 
Dansen doen we op blote voeten. Na de les trekken we onze sokken terug aan. We proberen het al alleen. Het lukt al goed, dus laat het ons thuis ook maar proberen ☺

In het speelbos van de school werden nieuwe speeltoestelen geïnstaleerd.Hier mogen we tijdens de middag op spelen. Deze speeltoestellen moesten we toch even gaan uitproberen! Zo leerden we wat we er wel en niet mee mogen doen. 
Wat leuk, een wiebelbrug! Maar niet te hard wiebelen, dat is niet leuk voor de andere kinderen. 
 We stapten ook op boomstammen. 
 Als we er niet afkonden, dan vroegen we een vriendje om hulp. Joepie, zo lukte het wel. 
 Nog een wiebelbrug, maar deze was al wat moeilijker. Niet erg, wij zijn durvers!!!
 Zo, de nieuwe speeltoestellen werden helemaal goed gekeurd!!!
Oei, van het spelen in het bos kregen we vuile voeten... de klas leek wel op een zandbak. 
 Niet erg, wij helpen de juf graag! 

Het spel van de week was nogmaals 'ruspje smulgraag' Deze week speelden we wel om te winnen!


Vrijdag werd er geknutseld. We maakten een egeltje. Eerst moesten we goed kneden om de klei zacht te maken. We maakten een lijfje. Hiervoor rolden we van de klei een dikke bol en daarna boetseerden we een spitse snuit. 

Met onze vingers knepen we stekeltjes. Dat was goed voor de fijne motoriek!
 Nog twee oogjes erin en klaar was de egel. 
Nu laten we de egel drogen tot volgende week. Als we dinsdag terug naar de klas komen, is hij droog. Volgende week geven we hem nog een kleurtje en klaar is kees!

De week werd weer afgesloten met begeleid spel. Juf Lore speelde ook weer mee. Yanaïka en Samet proberen de pop een pamper aan te doen.

 Bravo!! Helemaal gelukt!!
Er werd ook met de werkbank gespeeld. 
We proberen zelfs wat samen te werken. Hou het wiel goed vast Erik, dan kan Finn er een schroefje in draaien. 
Wij speelden met de auto's!
 Kijk, er vliegt een vliegtuig voorbij. 
Hier werd er flink gebouwd! Het is allemaal nog niet af, maar volgende week kunnen we verder bouwen hoor. Pfieuw!

En zo zit de week er weer op. Hé, wat zien we op de kalender. Maandag hebben we een dagje vrij. Joepie! Dus niet tot maandag, maar... tot dinsdag! ☺☺☺


Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...