Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 3 SEPTEMBER

De eerste schoolweek zit er alweer op. Deze week ging het vooral om het wennen aan elkaar, aan de juffen en meesters, aan de klas, aan het materiaal... en niet te vergeten aan de gewoontes en de regels. 

We gingen van start met het leegmaken van de boekentassen. Er zat heel wat in... dozen tissues, een kaft, een pennenzak...
Voor de kinderen die in de eetklas eten zat er ook een kleine boekentas in met een boterhamdoos, een drinkfles, fruit en koek. 
De koekendozen gingen in de koekenmand en de fruitdozen in de fruitmand.

We oefenden ook ons plekje in de rij. Dat deden we in de gang...
... op de grote speelplaats...
 ... en op de kleine speelplaats. 
 Dit is een stopstip. Als we die tegenkwamen in de gang, dan moesten we stoppen!

Er werd ook al een beetje gewerkt. Tijdens het lesje W.O. stelden we onszelf voor. Hiervoor gebruikten we een gesprekskaart.

Tijdens de schrijflesjes maakten we een verjaardagstaart. We oefenden op stoppen en van richting veranderen. Schrijven doen we op muziek, dat is leuk!
We deden het in de lucht, in scheerschuim, aan bord en op papier. Allemaal mooie taarten!!!

We maakten ook al reken- en taaloefeningen. We deden het meestal nog samen aan tafel...
... maar af en toe ook al eens alleen.

Natuurlijk wisselden we de leerbeurten nog vaak af met speel- en leesbeurten. 

In de klas maken we iedere week 'werktaakjes'. Dat zijn taakjes die we alleen moeten uitvoeren. De kinderen die vorig jaar bij juf Hilde of meester Erik zaten, kennen het systeem al. Het lijkt namelijk op mandjes maken. Deze week waren er drie taken:
1.Een puzzeltaak. Eerst maakten we de puzzel op de voorbeeldplaat, nadien probeerden we de puzzel juist op de stokjes te schuiven. 
2. Een motorische taak. Deze week maakten we een taart tijdens de schrijfbeurten. In het tweede mandje zat ook taart. We legden knikkers op de rietjes, maar probeerden dat te doen zonder dat ze eraf vielen. 
3. Een kniptaak. We knipten lange stroken in stukjes. Zo maakten we bakstenen. We plakten de bakstenen op het huis.

Op donderdag gingen we naar de biebbus. Een bibliotheek op wielen... wat gek. 
Vooraan in de bus kan de chauffeur zitten. Hij rijdt met de biebbus naar onze school. 
De biebbus had ook ramen... "kijk, wij zien onze school!" 
De bus had ook veel boeken. De mevrouw van de bus vertelde uit welke boeken wij mochten kiezen. Wij mochten kiezen uit het rek van de varkentjes.
Kiezen maar!
Wie een boekje had gekozen, kon al even lezen. 
De biebbus had ook een computer. Daarmee konden we onze boeken uitlenen. 
De boeken die we wouden uitlenen, legden we tussen de rode stroken. 
De juf las in de klas nog een boek voor. Op elke pagina stond een kort verhaaltje en enkele opdrachtjes. vb. 'waar is de poes?, Wat zit er in de boekentas van Rik?' We vonden het wel leuk om de opdrachten uit te voeren. 


Op vrijdag vierden we de verjaardag van Wolf. 's Morgens maakten we eerst een kroon. Met een kleurpotlood maakten we krulletjes van pijpenragers. 
 We plakten ook sterren op de kroon. Wat werd hij mooi!
Als er iemand jarig is, dan geven we ook een verjaardagskaartje. We schreven allemaal onze naam op het kaartje. 
 Wolf mocht ook 4 activiteiten kiezen. 
Als versiering wou hij graag mooie bellen. 
 We gaven Wolf zijn verjaardagskaart. 
Wolf wou graag een vuurwerkstokje bij de taart. Wat mooi!
Wolf wou ook wel graag een verjaardagsliedje horen. 
We aten allemaal van de verjaardagstaart. Wat lekker was dat! Er zat ook fruit in de taart. We proefden ananas, kiwi en kersen. mmmmmm....
Wolf koos een spelletje 'elefun' voor na het feestje. Om de beurt mochten we vlindertjes vangen. 

En zo zat de eerste schoolweek er alweer op! Tot maandag allemaal!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...