Doorgaan naar hoofdcontent

De week van 16 september

Deze week gingen we weer verstart met het weekendgesprek. We hadden weer heel wat te vertellen. 

Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden. Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren. Zo weten we duidelijk al goed wat we wel en niet mogen doen met onze potlood. 

Ook onze rekenbundel werd afgewerkt. Volgende week beginnen we met wat nieuws.
We hadden het even over de begrippen kort en lang. Juf Lore wou graag weten welke weg het kortste was. Hiervoor moesten we lange worsten rollen met klei.
Nadien legden we de worstjes op de wegen. 
En dan maar controleren...Ja, het gele mannetje koos de kortste weg naar school...
Ook de begrippen 'groter' en 'kleiner' kwamen aan bod. We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de stift...
Jaaa!!! De wasco-krijtjes zijn ook kleiner! 
...en we zochten voorwerpen die ook groter waren. Ja, dat hadden we goed gedaan!
Met juf Lara oefenden we verder de begrippen 'voor', 'achter', 'links', 'rechts'... in. Op donderdag gebruikten we hiervoor de bee-bot. Echt leuk! Dinsdag mogen we het nog eens doen en dan zal juf Lara wat meer foto's nemen. 
Ze herhaalde ook nog de begrippen 'voor', 'achter', 'onder','boven'... we deden dat met een rijtje.
... en met poppetjes.

Tijdens de schrijflesjes oefenden we weer zigzaglijnen. We schreven eerst met vingers in de lucht en met vingers op de tafel. Ondertussen speelde er een leuk liedje. Tijdens het instrumentale deel mochten we als een vleermuis rond de tafel vliegen. Nadien deden we het op papier. 
Op het einde van het liedje mochten we er een echte vleermuis van maken. We tekenden een hoofdje en een lijfje. 
Juf Lore had ook vleermuisvleugels meegebracht. We maakten weer vleermuisvleugeltjes op papier. Eén kindje mocht ondertussen rondvliegen als een vleermuis. Als het liedje stopte, was een ander kindje aan de beurt... het leek wel een beetje op 'zakdoek leggen'. 

En dit zijn de nieuwe werktaakjes van deze week...
1. Egeltje met pijpenragers.
Met pijpenragers maakten we stekels aan de egel.  

2. bouwtaak- magformers
Met magnetische driehoekjes en vierkanten, bouwen we figuren na. Als we flink gewerkt hadden, mochten we nog even met de magneetjes spelen. Leuk was dat!
3. Kniptaak - dino
Deze week knipten we tanden uit voor de dino. We plakten ze op zodat de dino weer kon bijten. Dat vonden we wel grappig. 

Op vrijdag kwam juf Katrien even kennismaken in de klas. Zij zal iedere maandag en dinsdag in onze klas komen helpen. Dat wordt leuk!

De week sloten we af met een speelbeurt. Juf Lore speelde overal even mee. Tuur en Erik speelden met de werkbank. Omdat al dat timmeren wel wat lawaai kan maken, speelden we in de gang. 
 Kijk, werkhandschoenen. Die trekken we even aan, zo doet het geen pijn als we op onze duim slaan. 
Mart en Louis maakten wat lekkers met klei. Louis maakte wafeltjes en Mart spek met eieren, super lekker hoor ☺
 Sana zorgde voor lekkere slagroom. Maar dat ging niet zo makkelijk, wat moest ze hard duwen!
Jotbir en Tuur speelden met de diertjes van de boerderij. Ze maakten een mooie weide voor de koeien. Er werd flink samengewerkt!

En zo zat de week er weer op, tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...