Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 23 september

Het was deze week maar een korte week. Morgen hebben we een vrije dag, hoera!
Vorige week vrijdag maakten we al kennis met juf Katrien, op maandag en dinsdag zal ze vanaf nu in onze klas te vinden zijn. Dat hebben we dan ook op de weekkalender aangeduid.
Maandag zat Roos op ons te wachten. Ze had een boekje, wat fruit en een fruitpers bij. Ohh, we weten het al,ons nieuwe thema gaat over fruit. 
Nadat de juf het boekje had voorgelezen, vertelden we wat we allemaal al wisten over het thema. De juf maakte er een webschema van. We gaan nog veel over fruit leren, zo kunnen we het schema volgende week aanvullen. 

We deden deze week ook wat activiteiteit waarbij we leerden over fruit. Op dinsdag bekeken we het fruit dat er in onze boekentas zat.  

Kijk, dit is kiwi. Je kan het eten met een lepeltje of in stukjes
Er waren ook heel wat kindjes die appel bij hadden. Appel kan je op verschillende manieren eten... heel, in stukjes of in partjes. 
De appel heeft ook pitjes, die zitten in het klokhuis. 
De appel heeft ook een steeltje en een schil. 
De appel moet je schillen, maar de banaan pellen we. 
tijdens het fruit eten we soms ook worteltjes, tomaatjes of komkommer, dat is geen fruit maar groente
Op donderdag speelden we poppenkast. Maar wat een gekke poppen... we plakten oogjes op de appels en de aardappel...
... en we staken ze op een stokje
We maakten wel een afspraakje. Eerst speelden juf Christel en juf Lore 2x toneel en dan was het onze beurt. We oefenden eerst in een klein groepje en mochten het dan voorstellen. 
Er werd flink geoefend!
We bespraken de tekst en de juffen tekenden dat voor ons uit.
Toen was het tijd voor een toonmomentje. De kindjes van groepje één verstopten zich achter een scherm.
Terwijl het ene groepje poppenkast speelde... 
... moest het andere groepje goed kijken en luisteren!
Daarna werd er gewisseld
Ook ons spelletje ging over fruit. We speelden deze week 'de boomgaard'. We gooien met de dobbelsteen en verzamelen het fruit. Als we 'de raaf' gooien, dan moeten we een stukje van de puzzel in het midden maken. Het is de bedoeling om al het fruit te verzamelen voor de puzzel af is... want dan komt de raaf al het fruit opsnoepen en verliezen we. 

Deze week maakten we tijdens de schrijflesjes een pompoen. Op maandag komt juf Annelies de kinésiste ons ook altijd even helpen. We kregen lintjes om onze polsen en maakten pompoenen in de lucht. 
 Ook op grote flappen werden er mooie pompoenen gemaakt. 
 We deden het deze week ook eens in scheerschuim, dat vonden we helemaal te gek!


Tijdens de taallesjes werd er gewerkt in onze bundel. We plakten de woordenschat op de juiste plaats en stempelden de woordjes na. Een hele klus!

Tijdens de rekenlesjes kwam sjaak de draak op bezoek. Sjaak houdt van VEEL en niet van WEINIG. Hij heeft dan ook veel tanden in zijn bek, veel driehoekjes op zijn rug, een huisje met veel ramen, veel speelgoed in zijn huis, hij drinkt veel water... Hij woont ook op nummer zes, want zes is veel. Jullie kunnen het al raden... we leren over veel en weinig, meer en minder, meeste en minste.
We bekeken eerst wat er allemaal in het rekenhuisje van Sjaak te vinden was... ja, hij houdt echt van veel! 
We gingen ook op zoek naar voorwerpen waar er veel van zijn in onze klas. En we vonden wel wat hoor! We hebben veel potloden, veel stiften...
En veel boeken, dagschemakaartjes, speelgoed...
Sjaak liet ons ook opdrachtjes doen: 'leg veel voor Sjaak en weinig voor jezelf!' 
En oefeningen als leg met sjaak veel voor Louis en weinig voor Dario.

Tijdens het lesje metend rekenen gebruikten we nog eens de beebot. Eerst oefenden we nog eens de begrippen links en rechts. 
Nadien mochten we gooien met de dobbelsteen en het juiste stukje fruit zoeken. 
 We moesten ook vertellen in welke richting we onze beebot stuurden. 

Tijdens godsdienst leerden we met juf Lara over Jezus de superman.


Het was deze week maar een korte week, dus er waren maar twee werktaken. 
1. Tekentaak
We leerden stap voor stap fruit tekenen.
2. motorische taak

We volgden een stappenplan en maakten een gek mannetje met clics. 

Zo, dat was het voor deze week.
Geniet van het verlengde weekend en tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...