Doorgaan naar hoofdcontent

De week van 9 september


We zijn de week gestart met het bekijken van onze klasfoto. We hebben hem in onze gouden 'themakader' naast de deur gestopt. Telkens als we met een nieuw thema van start gaan, zullen we een nieuwe foto maken om er in te stoppen. 

Kijk... dit is Saar, zij woont in het lokaaltje van juf Christel. Roos en Saar zijn dikke vriendinnen!

We vertelden ook over ons weekend...

Zondag was Erik jarig, hij werd 6 jaar. Maar op zondag komen we niet naar school, daarom vierden we op maandag zijn verjaardag in de klas. 

We versierden de tafel voor het feestje.
We schreven ook onze namen op het kaartje voor Erik.

We feliciteerden Erik met een handje. 
 Erik koos ook een vuurwerkstokje voor zijn taart. 
Er werd lekker gesmuld van de taart. 
We vonden hem super lekker!!!
 Amai, alles op!
Na het feestje werd er opnieuw een spelletje elefun gespeeld. 
Op de grote kalender hebben we ook aangeduid wanneer iedereen jarig is. Nu duurt het wel nog eventjes tot we weer een feestje mogen vieren


Tijdens de rekenlesjes werkten we verder in onze bundeltjes. Op die manier kan de juf het niveau een beetje inschatten en bepalen waar we in de volgende weken over gaan leren. 

Om al het werken af te wisselen met wat leuks, deden ook een spelletje met bekertjes. De juf verstopte een knikker onder een beker en verschoof ze dan naar een andere plaats. We moesten goed opletten hoor!
De groene button duidde het begin van de rij aan, de rode het einde. Waar zit de knikker verstopt. onder de EERSTE, de MIDDELSTE of de LAATSTE beker? Oeps, niet onder de EERSTE dus... 
Op deze manier werden de begrippen eerste, middelste en laatste op een leuke manier ingeoefend. 
We oefenden de begrippen EERSTE, LAATSTE en de begrippen VOOR, NA en ACHTER ook nog eens in met de klasrij. De juf gaf ons dan een opdracht. vb. 'Tuur, ga eens voor Jot staan'
Of 'wie staat er voor Sana?' Dan moesten we allemaal goed opletten!

Juf Karolien die de lesjes metend rekenen en meetkunde geeft, zal een tijdje afwezig zijn. Juf Lore nam deze week de lessen over. Op dinsdag hoorden we meneer de uil huilen vanuit een hoekje de klas. Hij was zijn pijlen thuis vergeten en vond zijn huisje niet meer terug. We hebben hem natuurlijk de juiste weg gewezen. 
Ohhh, nu lijkt het wel een uilenklas. Aan de ketting van Tuur hangt ook een uil, op de hand van Louis is er een tattoo van een uil en dan is er ook nog een stempel... Wat grappig!
Samen met meneer de uil, oefenden we de richtingen in: 'naar boven', 'naar onder', 'vooruit', 'achteruit'...
 Met een vliegenmepper mochten we pijltjes vangen. We moesten goed luisteren naar de juf, zij vertelde ons welke pijl we moesten zoeken. 
We kregen van meneer de uil ook een lintje en een ringetje om. Zo oefenen we de begrippen links en rechts in. Lintje is Links, en Ringetje is Rechts. 
Als meneer uil op onze hand kwam zitten, mochten we een opdrachtje geven aan de andere kinderen. 'Laat de pijl naar rechts wijzen'

Tijdens de taal en W0-lesjes hadden we het nog over thema 'school'. We herhaalden nog eens de woordenschat. Roos had haar boekentas bij... wat zat er toch maar in? 

In mijn boekentas zit een geheim.
Is het groot? Is het klein?
Is het hard? Is het zacht? 
Wil je het zien? Tel dan maar tot tien.
We deden ook een sorteeroefening met het materiaal. Voor welke woorden gebruiken we 'de' en voor welke woorden 'het'? 
Roos zocht heel diep in haar boekentas... dat vonden we wel grappig.
Ohhh, wat vond ze daar... een telefoon?
Maar nee, dat is toch geen telefoon. Dat is een rekentoestel. Daar kan je allerlei nummertjes op intoetsen. Dat moesten we toch even uitproberen...
We verdeelden de woordjes van thema school ook in woorddelen door te klappen. Maar omdat we het moeilijk vonden om het woordje in stukjes te zeggen en ondertussen het aantal 'klapjes' te tellen, gebruikten we blokjes. Nu moesten we tijdens het spreken de blokjes aanduiden en konden we achteraf rustig tellen. Let maar op...  glij-baan, ik hoor twee stukjes!


Er lagen deze week ook weer taakjes in de werkmandjes. 

1. De 3D-puzzel.
We wisselden van puzzels. Zo bleef de taak hetzelfde, maar was de puzzel toch wat anders. 
2. De kniptaak
Deze week knipten we ijsblokken van blauwe stroken. We plakten ze op de iglo. 
3. De kleitaak
We rolden met klei mooie bolletjes. We probeerden ze allemaal even groot te maken. Met de bolletjes versierden we de taart.
4. De knikkertaart
Ook de laatste taak stond in het teken van Erik zijn verjaardag. In het mandje zat ook taart. We legden knikkers op de rietjes, maar probeerden dat te doen zonder dat ze eraf vielen. 

Juf Sylvia kwam deze week ook nog eens op bezoek. Zij heeft met ons een spelletje gespeeld. We speelden het pizzaspel. Het was de bedoeling om ingrediënten op de pizza te leggen, zonder dat ze er weer afvielen. Wie als eerste al de ingrediënten op de pizza heeft liggen, die wint. 

Er werd  ook weer flink gepuzzeld.
We mochten deze week ook voor het eerst op de ipad. Dat vonden we natuurlijk wel leuk. We speelden een spelletje van lego of playmobil

Op donderdag had Louis buttons bij. 
 We kregen er allemaal eentje. Dank je wel, Louis!


De week sloten we af met het inkleuren van onze bij. Volgende week worden ze nog gelamidneerd en uitgeknipt. Zo kunnen we onze deur mooi versieren voor de ouderavond.

Geniet van het weekend, 
Tot maandag


Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...