De eerste schoolweek zit er alweer op. Deze week ging het vooral om het wennen aan elkaar, aan de juffen en meesters, aan de klas, aan het materiaal... en niet te vergeten aan de gewoontes en de regels.
We gingen van start met het leegmaken van de boekentassen. Er zat heel wat in... dozen tissues, een kaft, een pennenzak...
Soms zat er in de grote boekentas ook een kleine boekentas...
Daar zitten onze boterhammen, drinken en ons fruit in. Hé, wat zou er in dat kleine doosje zitten?
Ohhh, mijn koekje. Lekker!!!!
In de boekentas van Tuur zit er ook een zakje, eens piepen wat daar in zit...
... daar zit ons turngerief in. Een witte t-shirt, een shortje en turnpantoffels.
Als we naar buiten gaan, dan doen we onze jas aan. Als het niet lukt, dan helpen we elkaar. wat flink!!!
We oefenden ook ons plekje in de rij. Dat deden we in de gang...
Op de kleine speelplaats...
en ook op de grote speelplaats
onze rij op de grote speelplaats heeft het nummer 21
Dit is een stopstip. Als we die tegenkwamen in de gang, dan moesten we stoppen!
Tijdens de reken- en taallesjes werkten we ook al eens in een bundeltje. we nemen het kaartje van het dagschema en zoeken in ons rekje naar de juiste bundel. Gevonden!
Soms werken we samen aan de tafel. Zo deden we voor wiskunde een rijgoefening. We moesten goed luisteren naar de juf. Zij gaf ons een opdracht: 'eerst een groene, in het midden een oranje en dan een rode parel'
In het bundeltje oefenden we ook oefeningen. We moesten goed luisteren naar de juf. Zij vertelde ons wat we moesten doen. We gebruiken een afdekblad om de andere prentjes af te dekken. w
We werkten ook al eens alleen aan ons eigen bankje.
We maakten ook kennis met juf Karolien, zij komt op dinsdag, woensdag en donderdag in onze klas. Zij zal ook rekenen met ons, maar dan het onderdeel metend rekenen en meetkundde. Ze geeft ook de lesjes godsdienst
Deze week had ze een kippetje bij. Die legde overal eitjes. Wij moesten vertellen waar en oefenden zo op de begrippen 'op', 'onder', 'voor'...
Ook tijdens de taalbeurtjes werkten we al eens in onze bundel.
Wie een boekje had gekozen, kon al even lezen.
In onze klas hebben alle boekjes een eigen plaats in het boekenrek. De prentenboeken zijn wit, de kartonboekjes geel, de strips rood, de weetboeken zwart en de zoekboeken zilver. Zo is het voor ons makkelijker om de boekenhoek netjes te houden.
De boeken van de bieb mogen bovenaan liggen bij het picto 'bibliotheek'.
Vrijdag was onze klaspop Roos jarig. Dat werd natuurlijk gevierd, zo weten we ook hoe het eraan toe zal gaan als wij jarig zijn. Als er iemand jarig is, dan geven we ook een verjaardagskaartje. We schreven allemaal onze naam op het kaartje.
We gingen van start met het leegmaken van de boekentassen. Er zat heel wat in... dozen tissues, een kaft, een pennenzak...
Soms zat er in de grote boekentas ook een kleine boekentas...
Daar zitten onze boterhammen, drinken en ons fruit in. Hé, wat zou er in dat kleine doosje zitten?
Ohhh, mijn koekje. Lekker!!!!
In de boekentas van Tuur zit er ook een zakje, eens piepen wat daar in zit...
... daar zit ons turngerief in. Een witte t-shirt, een shortje en turnpantoffels.
Als we naar buiten gaan, dan doen we onze jas aan. Als het niet lukt, dan helpen we elkaar. wat flink!!!
We oefenden ook ons plekje in de rij. Dat deden we in de gang...
Op de kleine speelplaats...
en ook op de grote speelplaats
onze rij op de grote speelplaats heeft het nummer 21
Dit is een stopstip. Als we die tegenkwamen in de gang, dan moesten we stoppen!
Onderaan de trap is er ook een stopstip...
Dan kunnen we het thema-hoekje in de drakenhal goed zien. Wat is dat hoekje toch mooi versierd! We zien allerlei spulletje van het thema 'school'.
Onderweg kwamen we ook langs de turnzaal.
Meester Ruud was er ook. Op maandag en woensdag mogen we met hem gaan turnen.
Eten doen we in de eetklas. De kindjes van juf Hilde zijn er ook. Het is er héél rustig, dat vinden we wel leuk. We eten boterhammetjes en proeven van de soep. Juf Hilde en juf Lore eten elke dag met ons mee.
In de klas wordt er elke dag ook fruit gegeten. Het koekje eten we vanaf volgende week op de speelplaats
Er werd de eerste dag ook al flink gespeeld op de speelplaats. Er werd gefietst...
maar in het zand spelen vonden we ook wel fijn!
Het laatste beurtje van de dag mochten we nog per twee iets kiezen om mee te spelen. Juf Lore speelde overal even mee. Er werd gekozen voor de barbies...
Dario en Mart bouwden een huis met de duplo...
Er werd ook met de auto's gereden...
Erik en Tuur bouwden nog gekke diertjes met de k'nex... En zo zat de eerste schooldag erop.
We hadden de eerste dag allemaal een papieren zakje bij. Iedere dag werd er even tijd gemaakt om iets uit de zak te nemen en er wat over te vertellen.
In het zakje zaten voorwerpen zoals een beer, een barbiepop, een popje...
maar er konden ook foto's inzitten.
Wij vertelden en juf Lore tekende het uit op de tablet. Wij konden fijn meekijken op de televisie.
We keken elke dag televisie... maar niet naar filmpjes hoor. Nee, iedere dag mochten we vertellen en tekende de juf wat bij op ons blad. Kijk maar eens wat we nu over elkaar weten!
Er werd ook al een beetje gewerkt. Tijdens de schrijflesjes maakten we een verjaardagstaart. We oefenden op stoppen en van richting veranderen. Schrijven doen we op muziek, dat is leuk! We deden het in de lucht, in scheerschuim, aan bord en op papier. Allemaal mooie taarten!!!
Tijdens de reken- en taallesjes werkten we ook al eens in een bundeltje. we nemen het kaartje van het dagschema en zoeken in ons rekje naar de juiste bundel. Gevonden!
Soms werken we samen aan de tafel. Zo deden we voor wiskunde een rijgoefening. We moesten goed luisteren naar de juf. Zij gaf ons een opdracht: 'eerst een groene, in het midden een oranje en dan een rode parel'
In het bundeltje oefenden we ook oefeningen. We moesten goed luisteren naar de juf. Zij vertelde ons wat we moesten doen. We gebruiken een afdekblad om de andere prentjes af te dekken. w
We werkten ook al eens alleen aan ons eigen bankje.
We maakten ook kennis met juf Karolien, zij komt op dinsdag, woensdag en donderdag in onze klas. Zij zal ook rekenen met ons, maar dan het onderdeel metend rekenen en meetkundde. Ze geeft ook de lesjes godsdienst
Deze week had ze een kippetje bij. Die legde overal eitjes. Wij moesten vertellen waar en oefenden zo op de begrippen 'op', 'onder', 'voor'...
Ook tijdens de taalbeurtjes werkten we al eens in onze bundel.
In de klas maken we iedere week 'werktaakjes'. Dat zijn taakjes die we alleen moeten uitvoeren. De kinderen die vorig jaar bij juf Hilde of juf Kaat zaten, kennen het systeem al. Het lijkt namelijk op mandjes maken. Deze week waren er twee taken:
1. Een kniptaak. We knipten lange stroken in stukjes. Zo maakten we bakstenen. We plakten de bakstenen op het huis.
2. Een puzzeltaak. Eerst maakten we de puzzel op de voorbeeldplaat, nadien probeerden we de puzzel juist op de stokjes te schuiven.
Op woensdag kregen we bezoek in de klas. Greet zal vanaf dit jaar ons niet meer opvolgen, dat zal Sylvia nu doen. Ze kwam woensdag een uurtje observeren om ons wat beter te leren kennen. De juf had het bezoekje voorbereid, waardoor het heel goed verliep.
Op donderdag gingen we naar de biebbus. Dat is een bibliotheek op wielen. kinderen die vorig jaar bij juf Hilde of juf Kaat zaten, gingen vorig jaar ook al iedere maand naar de biebbus.
We mochten allemaal een boekje kiezen uit het rek met het varkentje.
Kiezen maar!!Wie een boekje had gekozen, kon al even lezen.
In onze klas hebben alle boekjes een eigen plaats in het boekenrek. De prentenboeken zijn wit, de kartonboekjes geel, de strips rood, de weetboeken zwart en de zoekboeken zilver. Zo is het voor ons makkelijker om de boekenhoek netjes te houden.
De boeken van de bieb mogen bovenaan liggen bij het picto 'bibliotheek'.
Vrijdag was onze klaspop Roos jarig. Dat werd natuurlijk gevierd, zo weten we ook hoe het eraan toe zal gaan als wij jarig zijn. Als er iemand jarig is, dan geven we ook een verjaardagskaartje. We schreven allemaal onze naam op het kaartje.
Roos mocht ook 4 activiteiten kiezen.
Als versiering wou ze graag slingers. Ze wou ook graag een vuurwerkstokje op de taart en een spelletje 'elefun' spelen. De kinderen mogen haar feliciteren met een handje of een knuffel.
Sana gaf de verjaardagskaart aan Roos.
En toen mochten we de cake proeven en een drankje drinken.
Roos koos een spelletje 'elefun' voor na het feestje. Om de beurt mochten we vlindertjes vangen.
Roos koos een spelletje 'elefun' voor na het feestje. Om de beurt mochten we vlindertjes vangen.
Reacties
Een reactie posten