Doorgaan naar hoofdcontent

De week van 2 september

De eerste schoolweek zit er alweer op. Deze week ging het vooral om het wennen aan elkaar, aan de juffen en meesters, aan de klas, aan het materiaal... en niet te vergeten aan de gewoontes en de regels. 

We gingen van start met het leegmaken van de boekentassen. Er zat heel wat in... dozen tissues, een kaft, een pennenzak...

Soms zat er in de grote boekentas ook een kleine boekentas...
Daar zitten onze boterhammen, drinken en ons fruit in. Hé, wat zou er in dat kleine doosje zitten? 
Ohhh, mijn koekje. Lekker!!!!
In de boekentas van Tuur zit er ook een zakje, eens piepen wat daar in zit...
... daar zit ons turngerief in. Een witte t-shirt, een shortje en turnpantoffels. 
Als we naar buiten gaan, dan doen we onze jas aan. Als het niet lukt, dan helpen we elkaar. wat flink!!!
We oefenden ook ons plekje in de rij. Dat deden we in de gang...
Op de kleine speelplaats...  
en ook op de grote speelplaats 
 onze rij op de grote speelplaats heeft het nummer 21
 Dit is een stopstip. Als we die tegenkwamen in de gang, dan moesten we stoppen!
Onderaan de trap is er ook een stopstip...
Dan kunnen we het thema-hoekje in de drakenhal goed zien. Wat is dat hoekje toch mooi versierd! We zien allerlei spulletje van het thema 'school'.
Onderweg kwamen we ook langs de turnzaal. 
Meester Ruud was er ook. Op maandag en woensdag mogen we met hem gaan turnen. 

Eten doen we in de eetklas. De kindjes van juf Hilde zijn er ook. Het is er héél rustig, dat vinden we wel leuk. We eten boterhammetjes en proeven van de soep. Juf Hilde en juf Lore eten elke dag met ons mee. 


In de klas wordt er elke dag ook fruit gegeten. Het koekje eten we vanaf volgende week op de speelplaats

Er werd de eerste dag ook al flink gespeeld op de speelplaats. Er werd gefietst...
maar in het zand spelen vonden we ook wel fijn!
Het laatste beurtje van de dag mochten we nog per twee iets kiezen om mee te spelen. Juf Lore speelde overal even mee. Er werd gekozen voor de barbies...
Dario en Mart bouwden een huis met de duplo...
Er werd ook met de auto's gereden...
Erik en Tuur bouwden nog gekke diertjes met de k'nex... En zo zat de eerste schooldag erop.


We hadden de eerste dag allemaal een papieren zakje bij. Iedere dag werd er even tijd gemaakt om iets uit de zak te nemen en er wat over te vertellen. 
In het zakje zaten voorwerpen zoals een beer, een barbiepop, een popje...
maar er konden ook foto's inzitten. 
Wij vertelden en juf Lore tekende het uit op de tablet. Wij konden fijn meekijken op de televisie.
 
We keken elke dag televisie... maar niet naar filmpjes hoor. Nee, iedere dag mochten we vertellen en tekende de juf wat bij op ons blad. Kijk maar eens wat we nu over elkaar weten!








Er werd ook al een beetje gewerkt. Tijdens de schrijflesjes maakten we een verjaardagstaart. We oefenden op stoppen en van richting veranderen. Schrijven doen we op muziek, dat is leuk! We deden het in de lucht, in scheerschuim, aan bord en op papier. Allemaal mooie taarten!!!

Tijdens de reken- en taallesjes werkten we ook al eens in een bundeltje. we nemen het kaartje van het dagschema en zoeken in ons rekje naar de juiste bundel. Gevonden!
Soms werken we samen aan de tafel. Zo deden we voor wiskunde een rijgoefening. We moesten goed luisteren naar de juf. Zij gaf ons een opdracht: 'eerst een groene, in het midden een oranje en dan een rode parel'
In het bundeltje oefenden we ook oefeningen. We moesten goed luisteren naar de juf. Zij vertelde ons wat we moesten doen. We gebruiken een afdekblad om de andere prentjes af te dekken. w
We werkten ook al eens alleen aan ons eigen bankje. 

We maakten ook kennis met juf Karolien, zij komt op dinsdag, woensdag en donderdag in onze klas. Zij zal ook rekenen met ons, maar dan het onderdeel metend rekenen en meetkundde. Ze geeft ook de lesjes godsdienst
Deze week had ze een kippetje bij. Die legde overal eitjes. Wij moesten vertellen waar en oefenden zo op de begrippen 'op', 'onder', 'voor'...

Ook tijdens de taalbeurtjes werkten we al eens in onze bundel.

In de klas maken we iedere week 'werktaakjes'. Dat zijn taakjes die we alleen moeten uitvoeren. De kinderen die vorig jaar bij juf Hilde of juf Kaat zaten, kennen het systeem al. Het lijkt namelijk op mandjes maken. Deze week waren er twee taken:

1. Een kniptaak. We knipten lange stroken in stukjes. Zo maakten we bakstenen. We plakten de bakstenen op het huis.

2. Een puzzeltaak. Eerst maakten we de puzzel op de voorbeeldplaat, nadien probeerden we de puzzel juist op de stokjes te schuiven. 

Op woensdag kregen we bezoek in de klas. Greet zal vanaf dit jaar ons niet meer opvolgen, dat zal Sylvia nu doen. Ze kwam woensdag een uurtje observeren om ons wat beter te leren kennen. De juf had het bezoekje voorbereid, waardoor het heel goed verliep. 

Op donderdag gingen we naar de biebbus. Dat is een bibliotheek op wielen.  kinderen die vorig jaar bij juf Hilde of juf Kaat zaten, gingen vorig jaar ook al iedere maand naar de biebbus. 
We mochten allemaal een boekje kiezen uit het rek met het varkentje. 
Kiezen maar!!
Wie een boekje had gekozen, kon al even lezen. 

De biebbus had ook een computer. Daarmee konden we onze boeken uitlenen. 
De boeken die we wouden uitlenen, legden we tussen de rode stroken. 


In onze klas hebben alle boekjes een eigen plaats in het boekenrek. De prentenboeken zijn wit, de kartonboekjes geel, de strips rood, de weetboeken zwart en de zoekboeken zilver. Zo is het voor ons makkelijker om de boekenhoek netjes te houden. 
De boeken van de bieb mogen bovenaan liggen bij het picto 'bibliotheek'.

Vrijdag was onze klaspop Roos jarig. Dat werd natuurlijk gevierd, zo weten we ook hoe het eraan toe zal gaan als wij jarig zijn. Als er iemand jarig is, dan geven we ook een verjaardagskaartje. We schreven allemaal onze naam op het kaartje. 
Roos mocht ook 4 activiteiten kiezen. 


Als versiering wou ze graag slingers. Ze wou ook graag een vuurwerkstokje op de taart en een spelletje 'elefun' spelen. De kinderen mogen haar feliciteren met een handje of een knuffel. 
We bliezen allemaal mooie slingers.
Sana gaf de verjaardagskaart aan Roos.
We feliciteren roos met een knuffel...
...of een handje.
Roos wou geen kaarsjes maar een vuurwerkstokje op de cake. 
En toen mochten we de cake proeven en een drankje drinken. 
Roos koos een spelletje 'elefun' voor na het feestje. Om de beurt mochten we vlindertjes vangen. 


En zo zat de eerste schoolweek er alweer op! 
Tot maandag allemaal!!!




Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...