Jullie hebben het wellicht allemaal al gehoord... We leerden deze week ons eerste woordje! Roos had hiervoor maandag een bos rozen en een boekje bij.
We luisterden eerst naar het verhaaltje: 'de mooiste roos van de hele wereld'
De juf tekende het uit, zodat we het goed begrepen.
Soms moesten we zelf ook wat uitbeelden...
Ja, het is duidelijk... we leren het woordje 'roos'. Maar leren lezen gaat niet vanzelf. Dat duurt even. We gaan veel oefenen, ook thuis.
Eerst hebben we de letters op de juiste plaats gehangen. 'oo' is een letter die we kunnen roepen, daarom hoort deze op het gele blad. 'r' en de 's' kunnen we niet roepen, deze horen op het blauwe blad.
De juf schreef de letters van roos ook aan bord. Hé, er zijn kindjes met de letter 'r' of 's' in hun naam. Niemand heeft de letter 'oo' in zijn of haar naam. We kennen nog wel woordjes hoor, de juf schreef ze op het bord.
En toen kon het oefenen beginnen. We gaven de letters in ons leesboekje ook de juiste kleur.
Er werd niet alleen gelezen, we zochten ook woordjes met de nieuwe klanken. Waar horen we 'r'? Iedereen kreeg twee muntjes. Daar konden we woordjes mee 'kopen'. Als we een woordje met 'r' vonden, dan betaalden we een muntje aan de juf. Zij hing dan het muntje op de tekening.
Kijk eens hoeveel woordjes we konden vinden in het grote zoekboek!We deden het zelfde met de letter 's'.
Kijk eens aan, we konden ook heel wat woordjes vinden met de letter 's'.
We stempelden de letters van roos ook op een kaartje en hingen ze aan onze roos.
We kregen allemaal een roos mee naar huis.
Tijdens de rekenlesjes oefenden we de getallenlijn verder in. We kunnen al hééél goed doortellen vanaf een opgegeven getal...
maar terugtellen is nog wat moeilijk. Dat moeten we nog extra oefenen.
We leerden ook wat nieuws deze week. We leerden over de symbolen '=' en '≠'
Kijk, dit is evenveel, want we kunnen vriendjes maken.
We leren het symbool '='. Het symbool lijkt op de lijntjes die we trekken tussen de vriendjes.
Is dit ook evenveel?
Neen, dit is niet evenveel. Het gele blokje heeft geen vriendje. We trekken een rode streep door de vriendjes.
Als het niet evenveel is, dan schrijven we het symbool '≠' We trekken dus ook een streepje door het symbool evenveel '='.
Nadien probeerden we het zelf. We keken goed naar de hoeveelheden en draaiden het juiste kaartje om.
Met juf Lara leerden we tijdens metend rekenen verder over lengtematen. We vergeleken strookjes papier. De blauwe strook is het korste en de rose het langste.
We ordenden de stroken ook van groot naar klein of klein naar groot.
We deden dat ook met de blokken.
We gingen ook zelf aan de slag en bouwden toren zoals de juf vroeg.
Juf Lara was ook jarig deze week. Ze trakteerde met een lekker stukje cake. Dank je wel juf, het was héél lekker!
Tijdens de schrijflessen maakten we een grote confettiberg.
We herhaalden ook de lusjes. We maakten ze groot...
En klein...Tijdens de lessen WO hadden we het nog over licht en donker. We maakten een kijkdoos vol met lichtgevende sterren voor in ons donker tentje.
Gezellig dat het daar was!
We leerden dat niet iedereen slaapt als het nacht is. De dokter, verpleegster, de brandweer... werken ook 's nachts. In sommige fabrieken en bij de post wordt er soms ook 's nachts gewerkt. We leerden ook hoe we het leuk kunnen maken in het donker. Daarvoor gingen we naar het donkere halletje voor de lift. We maakten een sterrenhemel met een vergiet...
we lieten de lichtjes van onze schoenen branden...maakten schaduwfiguurtjes... kijk een krokodil!
En dit is een slak!
Wist je dat je met een lichtgevend armbandje en een potje water ook veel licht kan maken? Als je het thuis ook eens wil proberen, dan vind je alle info terug in de werkbundel.
We maakten ook een oefening met onze zaklamp. Waar schijnt hij op? Op de plakband, gom of stempel?
Kijk, als we de straal volgen, dan zien we dat hij op de stempel schijnt.
Waar schijnt de straal van de zaklamp op?
We keken ook naar het filmpje.
We speelden het verhaal ook na met playmobil. Jona woont in een stad waar er veel ruzie wordt gemaakt. Op een dag wordt hij wakker.
Hij gaat met zijn bootje varen...
Oei, storm! Kijk eens hoe goed wij dat kunnen nadoen!
De boot is helemaal stuk en Jona wordt opgegeten door de walvis. In de buik denkt hij goed na. Als hij 'sorry' zegt, spuugt de walvis hem aan land.
Jona gaat naar de grote stad en leert iedereen hoe ze weer vrienden kunnen worden.
Wij mochten zelf ook het verhaaltje naspelen. Dat vonden we erg fijn.
Er waren deze week weer 3 nieuwe werktaken.
2. visuele taak: We lieten de juiste lampjes branden.
3. sorteertaak: We sorteerden allerhande batterijen en probeerde te vertellen waarom ze samen hoorden.
We sloten de week af met een speelbeurt. Er werd een spelletje bowling gespeeld in de gang.
De pop kreeg weer mooie staartjes in haar haren.
Er werd een heus springparcours gebouwd voor de paarden.
En de meisjes zochten mooie kleren uit voor de barbies.
Tot maandag!
Reacties
Een reactie posten