Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 13 januari

Jullie hebben het wellicht allemaal al gehoord... We leerden deze week ons eerste woordje! Roos had hiervoor maandag een bos rozen en een boekje bij.  
 
We luisterden eerst naar het verhaaltje: 'de mooiste roos van de hele wereld'
De juf tekende het uit, zodat we het goed begrepen. 
Soms moesten we zelf ook wat uitbeelden...
Ja, het is duidelijk... we leren het woordje 'roos'. Maar leren lezen gaat niet vanzelf. Dat duurt even. We gaan veel oefenen, ook thuis. 
Eerst hebben we de letters op de juiste plaats gehangen. 'oo' is een letter die we kunnen roepen, daarom hoort deze op het gele blad. 'r' en de 's' kunnen we niet roepen, deze horen op het blauwe blad.
De juf schreef de letters van roos ook aan bord. Hé, er zijn kindjes met de letter 'r' of 's' in hun naam. Niemand heeft de letter 'oo' in zijn of haar naam. We kennen nog wel woordjes hoor, de juf schreef ze op het bord.  
En toen kon het oefenen beginnen. We gaven de letters in ons leesboekje ook de juiste kleur. 
Er werd niet alleen gelezen, we zochten ook woordjes met de nieuwe klanken. Waar horen we 'r'? Iedereen kreeg twee muntjes. Daar konden we woordjes mee 'kopen'. Als we een woordje met 'r' vonden, dan betaalden we een muntje aan de juf. Zij hing dan het muntje op de tekening. 
Kijk eens hoeveel woordjes we konden vinden in het grote zoekboek!
 We deden het zelfde met de letter 's'. 
Kijk eens aan, we konden ook heel wat woordjes vinden met de letter 's'. 
 We stempelden de letters van roos ook op een kaartje en hingen ze aan onze roos. 
 We kregen allemaal een roos mee naar huis. 

Tijdens de rekenlesjes oefenden we de getallenlijn verder in. We kunnen al hééél goed doortellen vanaf een opgegeven getal... 

maar terugtellen is nog wat moeilijk. Dat moeten we nog extra oefenen. 
We leerden ook wat nieuws deze week. We leerden over de symbolen '=' en '≠'
Kijk, dit is evenveel, want we kunnen vriendjes maken. 
We leren het symbool '='. Het symbool lijkt op de lijntjes die we trekken tussen de vriendjes. 
Is dit ook evenveel? 
Neen, dit is niet evenveel. Het gele blokje heeft geen vriendje. We trekken een rode streep door de vriendjes. 
Als het niet evenveel is, dan schrijven we het symbool '≠' We trekken dus ook een streepje door het symbool evenveel '='.
Nadien probeerden we het zelf. We keken goed naar de hoeveelheden en draaiden het juiste kaartje om. 

Met juf Lara leerden we tijdens metend rekenen verder over lengtematen. We vergeleken strookjes papier. De blauwe strook is het korste en de rose het langste. 

 We ordenden de stroken ook van groot naar klein of klein naar groot.
We deden dat ook met de blokken.
We gingen ook zelf aan de slag en bouwden toren zoals de juf vroeg.

Juf Lara was ook jarig deze week. Ze trakteerde met een lekker stukje cake. Dank je wel juf, het was héél lekker!

Tijdens de schrijflessen maakten we een grote confettiberg. 

We herhaalden ook de lusjes. We maakten ze groot... 
 En klein...

Tijdens de lessen WO hadden we het nog over licht en donker. We maakten een kijkdoos vol met lichtgevende sterren voor in ons donker tentje. 
 Gezellig dat het daar was! 
We leerden dat niet iedereen slaapt als het nacht is. De dokter, verpleegster, de brandweer... werken ook 's nachts. In sommige fabrieken en bij de post wordt er soms ook 's nachts gewerkt. We leerden ook hoe we het leuk kunnen maken in het donker. Daarvoor gingen we naar het donkere halletje voor de lift. We maakten een sterrenhemel met een vergiet...
 we lieten de lichtjes van onze schoenen branden...
 maakten schaduwfiguurtjes... kijk een krokodil!
 En dit is een slak!
Wist je dat je met een lichtgevend armbandje en een potje water ook veel licht kan maken? Als je het thuis ook eens wil proberen, dan vind je alle info terug in de werkbundel. 
We maakten ook een oefening met onze zaklamp. Waar schijnt hij op? Op de plakband, gom of stempel?
Kijk, als we de straal volgen, dan zien we dat hij op de stempel schijnt. 
 Waar schijnt de straal van de zaklamp op? 

Tijdens de godsdienstles leerden we over Jona. De juf vertelde eerst het verhaaltje. 
 We keken ook naar het filmpje. 
We speelden het verhaal ook na met playmobil. Jona woont in een stad waar er veel ruzie wordt gemaakt. Op een dag wordt hij wakker. 
 Hij gaat met zijn bootje varen... 
 Oei, storm! Kijk eens hoe goed wij dat kunnen nadoen!
 De boot is helemaal stuk en Jona wordt opgegeten door de walvis. In de buik denkt hij goed na. Als hij 'sorry' zegt, spuugt de walvis hem aan land. 
 Jona gaat naar de grote stad en leert iedereen hoe ze weer vrienden kunnen worden. 
 Wij mochten zelf ook het verhaaltje naspelen. Dat vonden we erg fijn. 

 Op donderdag gingen we weer naar de biebtruck. We kozen weer leuke boekjes uit.

Er waren deze week weer 3 nieuwe werktaken. 
1. kniptaak: We knipten winterse bergen uit.  
2. visuele taak: We lieten de juiste lampjes branden. 
3. sorteertaak: We sorteerden allerhande batterijen en probeerde te vertellen waarom ze samen hoorden. 

We sloten de week af met een speelbeurt. Er werd een spelletje bowling gespeeld in de gang. 
De pop kreeg weer mooie staartjes in haar haren.
Er werd een heus springparcours gebouwd voor de paarden. 
En de meisjes zochten mooie kleren uit voor de barbies. 

En zo zat de week er weer op.
Tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

De Laatste Schooldag

Ook aan dit vreemde schooljaar kwam een einde... vandaag kwamen we voor een laatste keer naar de klas. We maakten er een leuke dag van. 's Morgens warmden we eerst op met een piratendansje.  Wie nog eens met deze stoere piraat wil meedansen, kan het filmpje terugvinden op padlet.  Er werd vandaag nog een beetje geleerd in de klas, maar we deden het meestal op een speelse manier. Zo speelden we nog eens woordjesbingo... ... en we gingen weer naar buiten om wat leerspelletjes te spelen. Juf Nele ging ook weer mee.  Zo deden we nog eens het springspelletje met de dobbelstenen. We sprongen naar elkaar toe en vergeleken de getallen op onze dobbelstenen. Hé Erik en Louis, wie dobbelde er het meeste? We speelden nog een ander spelletje met dobbelstenen.  De dobbelstenen met getalbeelden telden we bij elkaar op. De andere dobbelsteen toonde welke actie we moesten uitvoeren. Kijk, hier moesten we twee keer met onze ogen knipperen.  We voerden alle opdrachten uit, van som...

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...