Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 27 januari

We hebben er een ongewone week opzitten. Maandag gingen we van start zonder juf Katrien, dat was toch wel even wennen. Er waren ook heel wat afwezige deze week. De zieken wisselden elkaar af. Hopelijk is iedereen na het verlengde weekend weer van de partij!
Maandag gingen we van start met het gesprekje over ons 'huiswerk'. Iedereen had goed zijn best gedaan om thuis op speurtocht te gaan. Bravo!!! We hadden dan ook heel wat foto's om te verdelen. 
We verdeelden de foto's in verschillende categorieën. Zo zijn er klokken met wijzers, zonder wijzers, met cijfers en zonder cijfers. Er zijn ook klokjes die aangeven hoe lang iets duurt. En ook kalenders en dagschema's horen bij tijd!
We dachten even dat een weegschaal ook bij tijd hoorde. Want sommige weegschalen hebben toch ook wijzers. 
 Maar nee hoor, die wijzer duidt geen tijd aan. De wijzer vertelt ons hoe zwaar we zijn. 
Tijdens de lesjes WO oefenden we de dagdelen en de dagen van de week verder in. We leerden ook over de begrippen eerste en laatste, vlug en traag... Hier deden we ook wat proefjes rond. Bij voorbeeld... welke puzzel zou het snelste klaar zijn? De puzzel met 12 stukjes of die van 63?
Met welke stift kunnen we het hokje snel inkleuren? En met welke stift gaat het traag? 
 Wat brandt het langste? De lucifer of het kaarsje

Er werd deze week ook weer heel wat gelezen. In ons leesboekje, maar ook in het klik-klak-boekje. 
We deden ook een spelletje met ons letterdoosje. We maakten een woordje en lieten een klasgenootje lezen.  
 Goed gelezen? Dan maakten we met de letters die voor ons lagen opnieuw een woordje en schoven weer een plekje door. 
 Zo maakten we een rondje rond de tafel. 
We zochten ook weer naar woordjes in het grote zoekboek. Deze keer zochten we woordjes met de letter 'oo'. 
De juf schreef alle woordjes op, zo konden we zelf controleren of de letter 'oo' effectief te horen was. 
konijn is ook met 'oo'. Je schrijft wel 'o', maar we horen 'oo'. Als we groter zijn en al goed kunnen lezen, dan leren we bij de volgende juf hoe dit komt. 

Het was deze week ook de week van de Poëzie. We kregen met heel de school de opdracht om een gedichtje te leren en daar iets moois van te maken. Dit gedichtje leerden wij... 
Image result for oogjes open oogjes dicht savonds donker"
Donderdag was het gedichtendag. We maakten voor iedere zin van het gedichtje een tekening. We legden het gedichtje bij de andere gedichten in het themahoekje. 
Toen we naar de speelplaats gingen, zagen we nog gedichtjes hangen in de gang. We toen even de tijd genomen om deze te lezen. Het werd een leuk gedichtentochtje doorheen de school. 
Sommige gedichtjes vonden we heel erg grappig. 

Tijdens de rekenlesjes oefenden we de symbolen >,< en = verder in. We deden ook nog wat oefeningen met de getallenas. Met juf Lara leerden we verder over lengtes. We rangschikten buizen van kort naar lang en van lang naar kort. 
 We deden het ook met kaartjes en prentjes...
 En maakten nog wat oefeningen in ons bundeltje. 

Tijdens de schrijflesjes oefenden we opnieuw het ccc-patroon. Maar nu maakten we geen monstertjes maar clowntjes. We oefenden weer op groot formaat...
En in het klein....
We weten allemaal al dat Sana héél goed kan tekenen, schrijven is voor haar wat makkelijker. Daarom leert ze nu de letter 'oo' schrijven. Deze week oefende ze eerst nog eens het ooo-patroon in. 


Tijdens de lesjes Godsdienst leerden we met juf Lara nog over Jona. We wiegden op rustige muziek heen en weer, net zoals Jona deed in de buik. Als je boos bent, kan je zo misschien wel weer rustig worden...
Nadien luisterden we naar verschillende fragmenten over water. We deden onze ogen dicht om goed te kunnen luisteren...
 Nadien mochten we tekenen wat we hoorden.

Er zaten ook weer vier nieuwe werktaakjes in de schuifjes. 
1. Potloden slijpen. Op deze manier oefenen we onbewust op fijne motoriek. We moeten onze handen in tegengestelde richting gebruiken en voldoende druk op het potlood zetten. Dat is niet echt makkelijk hoor. 
2. kniptaak. We knippen op zigzaglijnen. 
3. Smartgame 'day and night'. We bouwen het voorbeeld na. Als dat goed lukt, dan draaien we het boekje op en proberen we de 'schaduwkaarten'. De blokjes zijn dan allemaal afgebeeld in het zwart, waardoor we zelf moeten  uitzoeken welke blokken we nodig hebben. 
4. tekenen met de lichtbox. We overtrekken een voorbeeld met stift. We moeten ons blad goed vasthouden, want als we het verschuiven... dan klopt onze tekening niet meer. 

Onze pompon-monstertjes zijn ook klaar...  Pomponnen maken was niet zo makkelijk, maar het was een goede oefening voor de fijne motoriek. En wat zijn we trots op het resultaat!

We doen met onze klas mee aan het techniekproject 'Make-do'. We maakten op vrijdag kennis met het pakket van 'Make-do' Dat bestaat uit een zak met allemaal schroefjes, zaagjes en schroevendraaiers. We zullen vanuit het project allerlei opdrachtjes krijgen, maar nu moeten we eerst en vooral naar hartenlust experimenteren. Zo raken we vertrouwd met het materiaal. Er werd gezaagd...
 Geschroefd...
 En geëxperimenteerd met het materiaal. Ja...de gele haakjes passen op een schroefje.
Volgende week mogen we tijdens de speelbeurtjes het materiaal verder uittesten. 
Maar nu eerst genieten van een welverdiend verlengd weekend!!!
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...