Deze week namen we afscheid van juf Katrien. Op dinsdag vierden we haar afscheidsfeestje. Dat is niet hetzelfde als een verjaardagsfeestje. Juf Katrien was niet jarig. Neen, op maandag en dinsdag zal ze nu niet meer in onze klas zijn. Ze gaat dan naar een school in Brussel. 'Brussel is ver rijden' weet Alexander.
Juf Katrien bakte lekkere cupcakejes voor het feestje. Daar hebben we lekker van gesmuld.
Kijk maar eens hoe lekker ze eruit zien.
Bij een afscheidsfeestje hoort ook een afscheidscadeau. We maakten een verjaardagskalender en een boekje voor juf Katrien.
In het boekje schreven we allemaal nog een persoonlijke boodschap voor juf Katrien. We vertelden wat we haar wilden zeggen en onze juf tekende het uit.
Juf Katrien was er hééél blij mee.
En wij wouden er graag nog wat over vertellen hoor!
Juf Katrien had ook wat geknutseld voor ons.
We kregen allemaal een sensorisch flesje. Daarmee kunnen we helemaal tot rust komen als we gaan slapen.
Op maandag vertelden we weer over ons weekend. Juf Katrien hielp nog een laatste keertje met uittekenen.
Tijdens de les Wereld Oriëntatie tekenden we schaduwen. Hiervoor moesten we elkaar goed helpen. We bouwden allemaal een torentje van duplo. Een klasgenootje scheen met een zaklamp op ons bouwwerk. Zo konden we de schaduw overtekenen.
Het was wel niet gemakkelijk om het lampje stil te houden... en hier en daar kreeg er ook wel eens iemand handpijn☺ Maar wat een goed idee... we leggen de zaklamp op een bouwwerk.
Nadien bespreken we onze schaduwen... wat herken jij erin??? Wij zagen een gevaarlijke trap, een ufo, een haai, een kasteel...
We bespraken ook allerhande meetinstrumenten. Welke meetinstrumenten horen bij TIJD?
Dit is een weegschaal. Die vertelt ons hoe zwaar we zijn. Een weegschaal hoort NIET bij tijd.
Kijk allemaal wekkers. Een gewone wekker, een keukenwekker en een slaapwekker. Deze wekkers horen wel allemaal bij tijd.
Een horloge hoort bij tijd, maar een lat niet.
De lat vertelt ons hoe groot een voorwerp is.
Deze voorwerpen horen niet bij tijd.
Deze voorwerpen horen wel allemaal bij tijd.
We veranderden deze week ook de kleuren van de kaartjes op de weekrij. De kleuren hebben we niet meer nodig, we proberen nu de echte namen te gebruiken.
We leerden ook over de begrippen 'ochtend', 'voormiddag', 'middag', 'namiddag', 'avond' en nacht.
We hingen de picto's op de daglijn, zo kunnen we tussendoor ook goed oefenen.
Tijdens de rekenles oefenden we nog eens op doortellen en terugtellen. We gingen hiervoor de trap op en neer. Dario telt "1,2,3,4"...
Tuur telt "4,3,2,1,0"
We leerden deze week ook over de symbolen =,>,< Onze mama's en papa's leerden vroeger misschien wel 'groter dan' en 'kleiner dan' Maar dat zeggen we niet, wij zeggen evenveel, meer dan en minder dan. Kijk, dit is evenveel.
Sjaak kwam ons weer helpen. Hij lust graag wat veel is. Zijn bekje gaat dan wijd open, net als het symbooltje.
Sjaak controleert even of Sana het wel goed deed. Ja hoor, 4 is meer dan 2.
We proberen het ook al eens zonder sjaak. Kijk, het bekje eet vier op. We zeggen dan '2 is minder als 4'.
Er werd flink geoefend, De juf legde voor iedereen wat anders, zo kunnen we niet afkijken van elkaar.
Tijdens de les metend rekenen oefenden we de begrippen ivm lengte verder in.
Er werd deze week ook heel wat gelezen. We maakten ook een dicteetje in ons spellingsboekje.
We maakten zelf ook een leesboekje
Hiervoor maakten we zelf een tekening van een roos en stempelden de lettertjes.
Wie snel klaar was met een taakje, mocht ook een roos tekenen op een groot blad. Achteraf schilderden we met waterverf een achtergrond en stempelden we het woordje roos verschillende keren.
Kijk eens hoe mooi onze gang er weer uit ziet.
Tijdens het schrijven maakten we monstertjes. Met wat hulp lukt het al aardig goed.
We warmen op met zakdoekjes. We gooien het zakdoekje in de lucht en proberen het met twee handen te vangen. Wie het goed kon, probeerde het ook al eens met één hand.
Juf Annelies bracht ook mooie spookjes mee. Daar mochten we ook mee in de lucht gooien.
We gooiden ook naar elkaar.
Er werden ook heel wat monstertjes getekend.
Ondertussen luisterden we naar het liedje...
Op het einde van iedere strofe mochten we natuurlijk een gekke bek trekken. Dat vonden we natuurlijk heel er leuk.
Tijdens de lessen godsdienst hadden we het nog een keertje over Jona. We bouwden het verhaal nog eens op aan de hand van de prenten.
We werkten ook in ons werkboekje.
We kleurden en tekenden.
We plakten de prentjes in de juiste volgorde.
We speelden deze week een nieuw spelletje 'mijn eerste wie is het'. Deze week speelden we nog niet om te winnen. Het is de bedoeling dat we aan de hand van vraagjes ons gezichtje correct opbouwen. Het spelletje is niet zo gemakkelijk hoor!
Twee kindjes stellen de vraag vb. 'Heb ik een rode neus?' De andere twee kindjes kijken goed naar het voorbeeldkaartje. Zij moeten antwoorden met 'ja' of 'nee'
Als we juist raden, mogen we het juiste stukje op ons gezichtje leggen.
We sloten de week af met een knutseltaakje. We wikkelen een draadje rond een stukje karton. Zo maken we een pompon. Als de pompon klaar is, dan maken we er ook een monstertje van...
En nu maar genieten van het weekend,
Tot maandag!
Juf Katrien bakte lekkere cupcakejes voor het feestje. Daar hebben we lekker van gesmuld.
Kijk maar eens hoe lekker ze eruit zien.
Bij een afscheidsfeestje hoort ook een afscheidscadeau. We maakten een verjaardagskalender en een boekje voor juf Katrien.
In het boekje schreven we allemaal nog een persoonlijke boodschap voor juf Katrien. We vertelden wat we haar wilden zeggen en onze juf tekende het uit.
Juf Katrien was er hééél blij mee.
En wij wouden er graag nog wat over vertellen hoor!
Juf Katrien had ook wat geknutseld voor ons.
We kregen allemaal een sensorisch flesje. Daarmee kunnen we helemaal tot rust komen als we gaan slapen.
Op maandag vertelden we weer over ons weekend. Juf Katrien hielp nog een laatste keertje met uittekenen.
Tijdens de les Wereld Oriëntatie tekenden we schaduwen. Hiervoor moesten we elkaar goed helpen. We bouwden allemaal een torentje van duplo. Een klasgenootje scheen met een zaklamp op ons bouwwerk. Zo konden we de schaduw overtekenen.
Het was wel niet gemakkelijk om het lampje stil te houden... en hier en daar kreeg er ook wel eens iemand handpijn☺ Maar wat een goed idee... we leggen de zaklamp op een bouwwerk.
Nadien bespreken we onze schaduwen... wat herken jij erin??? Wij zagen een gevaarlijke trap, een ufo, een haai, een kasteel...
We bespraken ook allerhande meetinstrumenten. Welke meetinstrumenten horen bij TIJD?
Dit is een weegschaal. Die vertelt ons hoe zwaar we zijn. Een weegschaal hoort NIET bij tijd.
Kijk allemaal wekkers. Een gewone wekker, een keukenwekker en een slaapwekker. Deze wekkers horen wel allemaal bij tijd.
Een horloge hoort bij tijd, maar een lat niet.
De lat vertelt ons hoe groot een voorwerp is.
Deze voorwerpen horen niet bij tijd.
Deze voorwerpen horen wel allemaal bij tijd.
We veranderden deze week ook de kleuren van de kaartjes op de weekrij. De kleuren hebben we niet meer nodig, we proberen nu de echte namen te gebruiken.
We leerden ook over de begrippen 'ochtend', 'voormiddag', 'middag', 'namiddag', 'avond' en nacht.
We hingen de picto's op de daglijn, zo kunnen we tussendoor ook goed oefenen.
Tijdens de rekenles oefenden we nog eens op doortellen en terugtellen. We gingen hiervoor de trap op en neer. Dario telt "1,2,3,4"...
Tuur telt "4,3,2,1,0"
We leerden deze week ook over de symbolen =,>,< Onze mama's en papa's leerden vroeger misschien wel 'groter dan' en 'kleiner dan' Maar dat zeggen we niet, wij zeggen evenveel, meer dan en minder dan. Kijk, dit is evenveel.
Sjaak kwam ons weer helpen. Hij lust graag wat veel is. Zijn bekje gaat dan wijd open, net als het symbooltje.
We proberen het ook al eens zonder sjaak. Kijk, het bekje eet vier op. We zeggen dan '2 is minder als 4'.
Er werd flink geoefend, De juf legde voor iedereen wat anders, zo kunnen we niet afkijken van elkaar.
Tijdens de les metend rekenen oefenden we de begrippen ivm lengte verder in.
Er werd deze week ook heel wat gelezen. We maakten ook een dicteetje in ons spellingsboekje.
We maakten zelf ook een leesboekje
Hiervoor maakten we zelf een tekening van een roos en stempelden de lettertjes.
Wie snel klaar was met een taakje, mocht ook een roos tekenen op een groot blad. Achteraf schilderden we met waterverf een achtergrond en stempelden we het woordje roos verschillende keren.
Kijk eens hoe mooi onze gang er weer uit ziet.
Tijdens het schrijven maakten we monstertjes. Met wat hulp lukt het al aardig goed.
We warmen op met zakdoekjes. We gooien het zakdoekje in de lucht en proberen het met twee handen te vangen. Wie het goed kon, probeerde het ook al eens met één hand.
We gooiden ook naar elkaar.
Er werden ook heel wat monstertjes getekend.
Ondertussen luisterden we naar het liedje...
Op het einde van iedere strofe mochten we natuurlijk een gekke bek trekken. Dat vonden we natuurlijk heel er leuk.
Tijdens de lessen godsdienst hadden we het nog een keertje over Jona. We bouwden het verhaal nog eens op aan de hand van de prenten.
We werkten ook in ons werkboekje.
We kleurden en tekenden.
We plakten de prentjes in de juiste volgorde.
We speelden deze week een nieuw spelletje 'mijn eerste wie is het'. Deze week speelden we nog niet om te winnen. Het is de bedoeling dat we aan de hand van vraagjes ons gezichtje correct opbouwen. Het spelletje is niet zo gemakkelijk hoor!
Twee kindjes stellen de vraag vb. 'Heb ik een rode neus?' De andere twee kindjes kijken goed naar het voorbeeldkaartje. Zij moeten antwoorden met 'ja' of 'nee'
Als we juist raden, mogen we het juiste stukje op ons gezichtje leggen.
We sloten de week af met een knutseltaakje. We wikkelen een draadje rond een stukje karton. Zo maken we een pompon. Als de pompon klaar is, dan maken we er ook een monstertje van...
Tot maandag!
Reacties
Een reactie posten