Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 20 januari

Deze week namen we afscheid van juf Katrien. Op dinsdag vierden we haar afscheidsfeestje. Dat is niet hetzelfde als een verjaardagsfeestje. Juf Katrien was niet jarig. Neen, op maandag en dinsdag zal ze nu niet meer in onze klas zijn. Ze gaat dan naar een school in Brussel. 'Brussel is ver rijden' weet Alexander.
Juf Katrien bakte lekkere cupcakejes voor het feestje. Daar hebben we lekker van gesmuld.
Kijk maar eens hoe lekker ze eruit zien.
Bij een afscheidsfeestje hoort ook een afscheidscadeau. We maakten een verjaardagskalender en een boekje voor juf Katrien.
In het boekje schreven we allemaal nog een persoonlijke boodschap voor juf Katrien. We vertelden wat we haar wilden zeggen en onze juf tekende het uit.
Juf Katrien was er hééél blij mee.
En wij wouden er graag nog wat over vertellen hoor!
Juf Katrien had ook wat geknutseld voor ons.
We kregen allemaal een sensorisch flesje. Daarmee kunnen we helemaal tot rust komen als we gaan slapen.

Op maandag vertelden we weer over ons weekend. Juf Katrien hielp nog een laatste keertje met uittekenen.


Tijdens de les Wereld Oriëntatie tekenden we schaduwen. Hiervoor moesten we elkaar goed helpen. We bouwden allemaal een torentje van duplo. Een klasgenootje scheen met een zaklamp op ons bouwwerk. Zo konden we de schaduw overtekenen. 

Het was wel niet gemakkelijk om het lampje stil te houden... en hier en daar kreeg er ook wel eens iemand handpijn☺ Maar wat een goed idee... we leggen de zaklamp op een bouwwerk. 
Nadien bespreken we onze schaduwen... wat herken jij erin??? Wij zagen een gevaarlijke trap, een ufo, een haai, een kasteel...
We bespraken ook allerhande meetinstrumenten. Welke meetinstrumenten horen bij TIJD?
Dit is een weegschaal. Die vertelt ons hoe zwaar we zijn. Een weegschaal hoort NIET bij tijd.
Kijk allemaal wekkers. Een gewone wekker,  een keukenwekker en een slaapwekker. Deze wekkers horen wel allemaal bij tijd.
 Een horloge hoort bij tijd, maar een lat niet.
 De lat vertelt ons hoe groot een voorwerp is.
 Deze voorwerpen horen niet bij tijd.
 Deze voorwerpen horen wel allemaal bij tijd.
We veranderden deze week ook de kleuren van de kaartjes op de weekrij. De kleuren hebben we niet meer nodig, we proberen nu de echte namen te gebruiken. 
We leerden ook over de begrippen 'ochtend', 'voormiddag', 'middag', 'namiddag', 'avond' en nacht. 
We hingen de picto's op de daglijn, zo kunnen we tussendoor ook goed oefenen. 


Tijdens de rekenles oefenden we nog eens op doortellen en terugtellen. We gingen hiervoor de trap op en neer. Dario telt "1,2,3,4"...

 Tuur telt "4,3,2,1,0"
We leerden deze week ook over de symbolen =,>,<  Onze mama's en papa's leerden vroeger misschien wel 'groter dan' en 'kleiner dan' Maar dat zeggen we niet, wij zeggen evenveel, meer dan  en minder dan.  Kijk, dit is evenveel.
 Sjaak kwam ons weer helpen. Hij lust graag wat veel is. Zijn bekje gaat dan wijd open, net als het symbooltje.
Sjaak controleert even of Sana het wel goed deed. Ja hoor, 4 is meer dan 2.
We proberen het ook al eens zonder sjaak. Kijk, het bekje eet vier op. We zeggen dan '2 is minder als 4'.
Er werd flink geoefend, De juf legde voor iedereen wat anders, zo kunnen we niet afkijken van elkaar.
Tijdens de les metend rekenen oefenden we de begrippen ivm lengte verder in. 


Er werd deze week ook heel wat gelezen. We maakten ook een dicteetje in ons spellingsboekje. 

We maakten zelf ook een leesboekje
Hiervoor maakten we zelf een tekening van een roos en stempelden de lettertjes.
Wie snel klaar was met een taakje, mocht ook een roos tekenen op een groot blad. Achteraf schilderden we met waterverf een achtergrond en stempelden we het woordje roos verschillende keren. 
Kijk eens hoe mooi onze gang er weer uit ziet. 


Tijdens het schrijven maakten we monstertjes. Met wat hulp lukt het al aardig goed.

We warmen op met zakdoekjes. We gooien het zakdoekje in de lucht en proberen het met twee handen te vangen. Wie het goed kon, probeerde het ook al eens met één hand.
Juf Annelies bracht ook mooie spookjes mee. Daar mochten we ook mee in de lucht gooien. 
We gooiden ook naar elkaar.
Er werden ook heel wat monstertjes getekend. 
Ondertussen luisterden we naar het liedje...
Op het einde van iedere strofe mochten we natuurlijk een gekke bek trekken. Dat vonden we natuurlijk heel er leuk. 


Tijdens de lessen godsdienst hadden we het nog een keertje over Jona. We bouwden het verhaal nog eens op aan de hand van de prenten. 

 We werkten ook in ons werkboekje. 
 We kleurden en tekenden. 
 We plakten de prentjes in de juiste volgorde. 

We speelden deze week een nieuw spelletje 'mijn eerste wie is het'. Deze week speelden we nog niet om te winnen. Het is de bedoeling dat we aan de hand van vraagjes ons gezichtje correct opbouwen. Het spelletje is niet zo gemakkelijk hoor!

Twee kindjes stellen de vraag vb. 'Heb ik een rode neus?'  De andere twee kindjes kijken goed naar het voorbeeldkaartje. Zij moeten antwoorden met 'ja' of 'nee'
Als we juist raden, mogen we het juiste stukje op ons gezichtje leggen. 


We sloten de week af met een knutseltaakje. We wikkelen een draadje rond een stukje karton. Zo maken we een pompon. Als de pompon klaar is, dan maken we er ook een monstertje van...

En nu maar genieten van het weekend,
Tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...