Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 10 februari

Maandag kwamen we letterlijk binnengewaaid. Iedereen had heel wat te vertellen over de storm.
Er waren kinderen die omgevallen bomen hadden gezien, we voelden dat alles waaide... onze haren, jassen, sjaals... En er waren ook kinderen die slecht hadden geslapen...
Sommige kinderen dat de weerman zorgde voor de storm, maar die kiest daar niet voor hoor! De weerman moet eerst heel goed rekenen, hij dan héééél moeilijke sommetjes. Hij kijkt ook goed naar buiten, zoekt vanalles op op zijn computer en bekijkt moeilijke weerkaarten. Zo weet hij welk weer het de dag erna zal zijn.
 We konden maandagvoormiddag ook niet buiten spelen. Het was nog te gevaarlijk buiten. 
Om toch wat energie kwijt te kunnen, deden we wat oefeningen op de gang. We moesten op handen en voeten naar de trampoline kruipen.
 Op de trampoline moesten we 10 keer héél hoog springen.
Toen moesten we met twee voeten samen springen tot aan het einde van de kast en dan achteruit wandelen naar het toilet.
Op de terugweg deden we een kruiwagen na, sprongen we weer op de trampoline en wandelden we weer op handen en voeten de klas in.

Bij juf Christel vertelden we over ons weekend. We hadden weer heel wat te vertellen...


Tijdens het kringmoment op dinsdag mochten we allemaal een kaartje trekken. 

Op het kaartje stond een woordje dat gemaakt is van twee woordjes. Dario trok het kaartje met de ijsbeer. 
 Welke woordjes horen we in ijsbeer???
 Jaaaa, ijs en beer... dat wordt samen ijsbeer. 
We zochten heel wat woordjes en hingen ze op de kast. We moesten er wel goed opletten dat we de kaartjes juist hingen. regenjas maken we niet van jas en regen, maar wel van regen en jas! 
Later op de week, deden we het nog eens op nieuw, maar dan met de bee-bot. De juf legde de woordjes verspreid op de grond en we kozen allemaal om de beurt twee woordjes uit. Met de bee-bot reden we naar het juiste woord. 
We gebruikten de bee-bot ook nog eens voor het lezen. We lazen een woordje in het klik-klak-boekje en reden naar hetzelfde woord op het bord. 
We mochten ook eens vissen. We visten een letter uit de gele vijver en eentje uit de blauwe vijver. 
 Met de lettertjes die we visten, maakten we woordjes die we mochten lezen. 
De juf had ook verschillende dobbelstenen bij. Daar mochten we mee werpen. We lazen het woordrijtje met hetzelfde nummer.  
We deden ook nog een dicteetje. De juf zei lettertjes en wij stempelden ze neer. We probeerden ook enkele woordjes neer te stempelen. We moesten wel goed oplette want 'roo' is niet hetzelfde als 'oor'!


Tijdens de rekenelessen hadden we het vooral over de begrippen 'eentje minder' en 'eentje meer'. We oefenden in ons boekje en met materiaal.  De juf legde een hoeveelheid en wij legden met onze muntjes ééntje meer of ééntje minder. 

Juf Lore gaf deze week ook weer de lesjes metend rekenen. Juf Lara is nu bij een andere klas. Juf Diana is afwezig en kindjes kunnen niet alleen in een klas blijven. Van juf Lore moesten we uitzoeken welke buizen van klein naar groot of van groot naar klein lagen. 
We moeten goed opletten. Want niet alles lijkt zoals het is... Hier liggen de grootste en de kleinste wel juist, maar de buizen er tussenin liggen fout! Oeps... we hebben ons laten foppen!
 jaaa, zo liggen ze wel juist!
We gingen ook op zoektocht door de klas. Kijk, de deur is groter als mij en de muur ook!
 De kast is ook groter dan Tuur
De schrijfwand is even groot als Louis. 
 De vouwmeter en de potlood zijn kleiner dan ons!
We hebben ook gemeten met onze handen. 

Deze week oefenden we een belangrijk patroon in. Het is de basis voor vele letters. We maakten een liggende acht met stokjes naar boven en naar onder. We oefenden op grote bladen en met vele kleuren. Als we klaar zijn, dan mogen we er een vlinder van maken. 

 Tussendoor oefenden we nog eens met de hoepel. We kunnen hem nu al heel wat sneller doorgeven. 

Tijdens de lesjes WO hadden we het over kleding in de winter. We maakten oefeningetjes in onze bundel... 

 ... maar we bekeken ook onze eigen kleding. Hé, draagt juf Lore geen sokken in de winter? Jawel hoor! Het zijn korte sokken die je neit makkelijk kan zien. Wij lange sokken aan, de sokken van Mart kan je zelfs héél hoog trekken. 
Ook de andere kinderen hebben iedere dag sokken aan hoor!
Mart en Sana hadden een t-shirt met lange mouwen aan, Alexander zijn mouwen zijn kort. Een t-shirt met korte mouwen kan je dragen in de winter, maar je doet er wel best een trui over aan. 
 Jotbir heeft een trui met een hoge kraag. Die van Sana heeft dat niet. 
Louis heeft ook een trui met een hoge kraag!
 Louis draagt een trui, maar Erik niet. Erik draagt een vest. 

Het spelletje van de week was 'oorlogje'. We speelden met echte kaarten. We gebruikten wel alleen de kaarten van 1 tot en met 6

 We verdelen de kaarten in twee gelijke hoopjes. We draaien ieder een kaartje om. 
 Wie het meeste op zijn kaartje heeft staan wint de kaartjes. 
Als we evenveel hadden, dan verstoppen we een kaartje en dan mogen we nog een kaartje draaien. Wie dan wint, kan dan veel kaartjes verdienen. 

De werktaakjes voor deze week:

1. De kniptaak: We knippen op de golvende lijnen. Dat was erg moeilijk, de volgende oefeningen oefenen we dit verder in. 
2. kleitaak: We rollen kleine bolletjes van klei. We proberen ze allemaal even groot te maken en zonder breuklijnen... Zo maken we sneeuw
3. Rijgtaak: we rijgen draadjes door de ogen op een blok. De ogen gaan van groot naar klein, van klein naar groot en voor de laatste opdracht moeten we de draad zigzag door de ogen rijgen. 
4. We proberen de zaklamp te laten werken. We moeten zelf uitzoeken hoe we het batterijtje in de zaklamp moet. Moet de plus of de min-kant naar boven??? Ahhh, gelukt! De zaklamp brand!


Op donderdag gingen we naar het toneeltje van Relationele en sociale vorming (RSV) kijken. Juf Lore speelde weer Anna. 

 Anna speelde met de blokken maar het beurtje was om, dus ze moest opruimen. 
Anna ruimt wel op, maar ohhh... misschien kan ze het blokje ook wel naar de bak laten rijden zoals een auto. Brrrmmm doet Anna, oei... ze vergeet het opruimen en begint weer te spelen.
De juf moet toch wel een paar keer zeggen 'opruimen Anna!' 
Jaja, wij vergeten dat ook wel eens... opruimen. Of we beginnen tijdens het opruimen ook wel eens weer opnieuw te spelen. Het gebeurt ook wel eens dat we aan een taakje van taal of rekenen beginnen en gaan dromen... De volgende periode ligt de nadruk daarom op 'taakjes afwerken'. 

Vrijdag hadden we een probleem. Tijdens het spelen in de gang gooide Erik wat hoog. Het balletje bleef tegen het plafond kleven. Dat vonden we een grappig zicht. Zou het balletje van zelf naar beneden vallen???
 Helaas, dat gebeurde niet... Toen juf Lore meester Ivo met een ladder in de drakenhal zag, heeft ze gevraagd om het balletje eraf te halen. Wat waren we blij, bravo meester Ivo! Nu kunnen we weer spelen, maar we zullen wel héél wat voorzichtiger zijn hoor. 😄

Als afsluiter van de week vierden we de verjaardag van Sana. Zij is jarig op zaterdag, maar dan zijn we er niet hé. We maakten er een leuk feestje van. We bliezen slingers om de tafel te versieren. 
 Sana koos voor een vuurwerkstokje. 
 We schreven ook onze namen op het verjaardagskaartje. 
 Sana koos een ring uit de grabbeldoos. 
 Er werd geslurpt van de lekkere appelsapjes...
 ... en gesmikkeld en gesmuld van de donuts. 
 Juf Lara kwam ook snel even langs om Sana te feliciteren. 
Na het feestje hebben we nog fijn gespeeld met de pony's, met de klei, met de clicks en werd er ook nog getimmerd in de gang. Daar vergat de juf helaas foto's van te nemen. Als afsluiter op het einde van de dag speelden we samen nog een spelletje memorie op de tablet. 
We zochten om de beurt naar twee kaartjes die hetzelfde waren. Hadden we het fout, dan mocht de volgende aan de beurt. Hadden we het juist, dan mochten we nog een keer. 
De kaartjes werden aangeduid op de tablet, maar we konden allemaal meekijken op het televisiescherm. 
We speelden nog één ander spelletje. Verschillende voorwerpen stonden door elkaar en wij moesten ze weer correct rangschikken (van klein naar groot of van groot naar klein) 
 Goed gedaan, de pomponnen liggen weer van klein naar groot. 

En zo vloog de week weer om. 
Tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 23 maart

Ook deze week moesten we weer zo veel mogelijk thuis blijven van de minister. Er waren dan ook geen kindjes te zien op de speelplaats.   en ook niet op de kleine speelplaats.   Toen juf Christel op school was, was er geen kindje in haar lokaal om te praten.    Kijk... niemand...  Ook onze klas zag er leeg uit.  Alexander kwam wel nog enkele dagen naar school. Hij heeft er héél flink gewerkt.   Hij ontdekte dicht bij de busrijen een leuk plekje met super fijne speeltuigen!   Als we allemaal terug zijn, dan zullen we daar zeker eens gaan spelen! Ook de kinderen thuis hebben fijn buiten gespeeld! Er werd gestept en gefietst... Ook juf Lore speelde buiten met haar kindjes.  Er werd ook met krijt getekend. Kan jij ook je naam schrijven op de grond? Of een omtrek maken van je eigen lichaam? Volgende week eens proberen? Stuur dan maar een leuke foto door voor de blog.  Er werd ook veel gewandeld! Onderweg kan je leuke dingen doen! Zoals klimmen e

De week van 4 april

Ook deze week waren we weer met z'n allen thuis. Af en toe moesten juf Christel en juf Lore wel naar school. Meester Ivo is elke dag op school. Zou hij een mondmasker op hebben of doet hij maar alsof? Alexander kwam ook naar school. Hij heeft er heel hard gewerkt! Maar ook thuis werd er flink gewerkt in de bundeltjes...  en op bingel! Juf Lore en juf Christel hebben thuis ook weer op de computer gewerkt. Juf Lore maakte een nieuwe taalbundel. Goed oefenen allemaal, want na de vakantie leren we een nieuw woordje... spannend!!! Sana speelde met blokjes en leerde zo over groot en klein. Kijk, de toren is groter dan haar zusje...  Maar kleiner dan Sana en haar broer!  Er werden niet alleen schoolse vaardigheden geoefend... ook motoriek kwam aan bod tijdens de huishoudelijke taakjes. Kijk maar eens wat een hulpjes wij waren! Tuur hielp papa in de tuin. Amai, wat een flink werkje zeg, daar moet je wel sterk voor zijn! Sana hielp mama in de keuken. mmm, dat g

de week van 16 december

De laatste week van het jaar zit er weer op. Het was een drukke week! Bij juf Christel vertelden we over ons  weekend. Deze week moesten we wat vertellen over de kerstboom of Kerst.  De hele week stond in teken van Kerst. Nog één kaarsje en het is zover...  We kregen ook het vredeslicht op bezoek. Dat lichtje komt uit het land van Jezus. Wij moeten het weer doorgeven aan juf Evi, zo krijgt iedereen het lichtje op bezoek in de klas.  Tijdens de schrijflesjes maakten we slingers voor in de kerstboom. Eerst oefenden we met lintjes. We maakten grote lussen in de lucht.   Nadien lieten we een balletje rond ons lichaam rollen.   Dat lukte al aardig, dus we konden ook al eens rond een sjabloon draaien.   We deden dat met een knikker in een borrelglaasje.  Na goed oefenen, maakten we met ons 'knikkerbekertje' lussen rond de sjablonen.   Ook op papier lukte het al goed.  Wat een mooie slingers toch! Ook op het bord maakten we mooie lussen