Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 4 februari

We hebben er een korte week op zitten, maandag mochten we genieten van een vrije dag. Ook deze week waren er weer wat afwezigen. We waren elke dag maar slechts met 6 kindjes in de klas. Hopelijk zijn we volgende week wel weer voltallig!
Op de kalender was er deze week heel wat te zien.Het is weer een nieuwe maand... Januari zit erop, nu is het februari. Op dinsdag kwam juf Eunice langs. Zij wil ook graag een logopediste worden, net zoals juf Christel. 
Op woensdag gingen we naar toneel. We gingen hiervoor naar een echte toneelzaal. Juf Eunice ging ook mee. We gingen met de bus, dat vonden we super leuk! Ook het toneelstuk zelf vonden we mooi, we hebben ervan genoten!

Roos had deze week een nieuw woordje voor ons klaar. Ze speelde op dinsdag met het licht. Ze deed steeds het licht weer uit en wij riepen dan héél luid 'AAN'. 
 Ze deed ook haar sjaal aan. Ja hoor... we leren het woordje 'aan'.
We hingen de nieuwe letters  op het overzichtblad. 'n' kan je niet roepen, dat is een medeklinker. Hij is blauw. 'aa' kan je wel roepen, dat is een klinker. We hangen hem op het gele blad.
Hé, die eerste letter kennen we, dat is 'aa'. Maar die tweede? is dat ook 'aa'? 
Ja hoor, als je de haakjes van 'aa' weg veegt, dan blijft het 'aa'...ookal ziet die letter er een beetje anders uit. 
Er werd weer heel wat geoefend! In ons werkboekje, in ons leesboekje, het klik-klak-boekje, maar ook met ons letterdoosje. We legden weer lettertjes en woordjes voor elkaar.
Juf Lore had de bee-bot uit de techniekkast geleend. Daar kan je ook héél leuke oefeningen mee doen. We lieten het bijtje rijden en lazen de letters. 
 één stapje naar voren? Daar staat 's'. 
Ook de dagen van de week werden tijdens een onthaalbeurtje nog eens geoefend met de bee-bot. Waar is 'donderdag'? Rechtdoor-draaien-rechtdoor... Ja, goed hoor Sana!


Tijdens de rekenlesjes oefenden we de berippen 'eentje meer' en 'eentje minder'. We oefenden eerst met de juf. We legden eentje meer of eentje minder dan haar. 
Nadien probeerden we het ook in ons boekje. ééntje minder dan vier... we doen er eentje weg... zo, dat is dan drie. 

Voor de schrijflesjes bracht juf Annelies deze week een hoepel mee. Wat moeten we daar nu mee? Er met z'n tweetjes instaan?
Oh, we kunnen er ook mee hoela-hoepen!
Juf Annelies had toch een andere plan. We moesten er allemaal door heen, maar... 
 ... we mochten onze handen NIET loslaten! Niet makkelijk hoor, maar wel erg leuk!
We oefenden deze week ook het patroon van de 8. We maakten er een mooie sneeuwman van. 

We gingen deze week van start met een nieuw WO-thema. We leren nu over de winter. Juf Lore had heel wat kleren mee gebracht. Kunnen wij ze sorteren???
  Allemaal broeken... maar toch verschillend. 
Hoe voelen de broeken? 
De zwarte broek voelt héél warm. Hij is ook héél dik. 
De korte broek hoort niet bij de winter. Hij is te koud, we dragen hem als het héél warm is. De groene broek kan wel in de winter. Ook als het maar een beetje koud is. 
 De zwarte broek hoort zeker bij de winter. Hij is heel dik en kan tegen de sneeuw. 
Handschoenen dragen we ook in de sneeuw. Handschoenen waarbij onze vingers samen zitten, noemen we wanten.
 We voelden ook aan truien. 
 En aan jassen...
En aan de sjaals...  Louis en Dario voelen aan een dikke sjaal, die dragen we in de winter. Tuur voelt aan een dunne sjaal. 'Die is koud, die is niet voor in de winter' zegt hij. 
 Een muts draag je in de winter... Zo blijft je hoofd lekker warm. 
maar een zonnehoedje of een pet draag je in de zomer, zo blijft je hoofd lekker koud. 
We leerden dat het in de winter niet altijd heel koud moet zijn. Soms sneeuwt het, maar dit jaar niet. Dat kan... ookal vinden we dat gek. 
Het is dit jaar niet super koud, maar toch dragen we een dikke jas. Die MOET aan, ookal schijnt de zon zoals vandaag. De zon scheen, maar het was toch koud buiten!De jassen van Tuur en Mart zijn lekker warm. Ze hebben een zachte pels aan hun kap. 
 Sana heeft ook een warme jas, maar hij is wel speciaal... 
Je kan er ook een dunne jas en een trui van maken. Zo kan je hem dragen in de winter én ook als de winter voorbij is. 
De jas van Dario is ook dik. Hij is zacht en warm vanbinnen. Louis zijn jas heeft ook een pels. Als je erover wrijft, dan lijkt het wel alsof je een diertje aait. 
 Jotbir heeft ook een warme jas. Jotbir heeft ook pels aan haar kap. 
We plakten ook kleren op een mannetje. Niet vergeten dat er onder de jas ook een t-shirt en een trui moet hé ☺


We speelden deze week een laatste keer het spelletje 'wie is het'. We speelden deze week om te winnen. 

Op vrijdag sloten we de lessen af met twee letterfilmpjes. We bekeken eerst het filmpje van 'aa'. WE deden ons mondje net zo groot open als het meisje. 
 Waar zie je 'aa'? Oh ja, daar... 
 En ook daar!
 We bekeken ook het filmpje van de letter 'n'. 
Kan je de letter ook voelen trillen in je neus? 
 Ja hoor...
 En we horen 'n' ook in neus!
 Kijk maar, daar staat hij al!
 Horen we 'n' ook in mat? 
 Neeeeen, mat is met een andere letter. 
 We zochten de letter 'n' ook in woordjes. We vonden de letterfilmpjes superleuk! Misschien kunnen we ze thuis nog eens bekijken...

De week werd weer afgesloten met een samenspeelbeurt. Juf Eunice speelde ook mee. 

 In de gang werd er flink op los getimmerd en geschroefd. 
 Mart en Tuur bouwden een grote stad. 


En zo zat de week er weer op...
Geniet van het weekend en tot maandag!



Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 23 maart

Ook deze week moesten we weer zo veel mogelijk thuis blijven van de minister. Er waren dan ook geen kindjes te zien op de speelplaats.   en ook niet op de kleine speelplaats.   Toen juf Christel op school was, was er geen kindje in haar lokaal om te praten.    Kijk... niemand...  Ook onze klas zag er leeg uit.  Alexander kwam wel nog enkele dagen naar school. Hij heeft er héél flink gewerkt.   Hij ontdekte dicht bij de busrijen een leuk plekje met super fijne speeltuigen!   Als we allemaal terug zijn, dan zullen we daar zeker eens gaan spelen! Ook de kinderen thuis hebben fijn buiten gespeeld! Er werd gestept en gefietst... Ook juf Lore speelde buiten met haar kindjes.  Er werd ook met krijt getekend. Kan jij ook je naam schrijven op de grond? Of een omtrek maken van je eigen lichaam? Volgende week eens proberen? Stuur dan maar een leuke foto door voor de blog.  Er werd ook veel gewandeld! Onderweg kan je leuke dingen doen! Zoals klimmen e

De week van 4 april

Ook deze week waren we weer met z'n allen thuis. Af en toe moesten juf Christel en juf Lore wel naar school. Meester Ivo is elke dag op school. Zou hij een mondmasker op hebben of doet hij maar alsof? Alexander kwam ook naar school. Hij heeft er heel hard gewerkt! Maar ook thuis werd er flink gewerkt in de bundeltjes...  en op bingel! Juf Lore en juf Christel hebben thuis ook weer op de computer gewerkt. Juf Lore maakte een nieuwe taalbundel. Goed oefenen allemaal, want na de vakantie leren we een nieuw woordje... spannend!!! Sana speelde met blokjes en leerde zo over groot en klein. Kijk, de toren is groter dan haar zusje...  Maar kleiner dan Sana en haar broer!  Er werden niet alleen schoolse vaardigheden geoefend... ook motoriek kwam aan bod tijdens de huishoudelijke taakjes. Kijk maar eens wat een hulpjes wij waren! Tuur hielp papa in de tuin. Amai, wat een flink werkje zeg, daar moet je wel sterk voor zijn! Sana hielp mama in de keuken. mmm, dat g

de week van 16 december

De laatste week van het jaar zit er weer op. Het was een drukke week! Bij juf Christel vertelden we over ons  weekend. Deze week moesten we wat vertellen over de kerstboom of Kerst.  De hele week stond in teken van Kerst. Nog één kaarsje en het is zover...  We kregen ook het vredeslicht op bezoek. Dat lichtje komt uit het land van Jezus. Wij moeten het weer doorgeven aan juf Evi, zo krijgt iedereen het lichtje op bezoek in de klas.  Tijdens de schrijflesjes maakten we slingers voor in de kerstboom. Eerst oefenden we met lintjes. We maakten grote lussen in de lucht.   Nadien lieten we een balletje rond ons lichaam rollen.   Dat lukte al aardig, dus we konden ook al eens rond een sjabloon draaien.   We deden dat met een knikker in een borrelglaasje.  Na goed oefenen, maakten we met ons 'knikkerbekertje' lussen rond de sjablonen.   Ook op papier lukte het al goed.  Wat een mooie slingers toch! Ook op het bord maakten we mooie lussen