Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 28 JANUARI

Dag allemaal,

Dit was toch een speciale week.
Maandag was Lars weer van de partij. Wat waren we weer blij om hem terug te zien.

Op woensdag was juf Lore er weer. Het was toch wel wat verwarrend voor ons, wie komt er nu weer in de klas... Juf Anne-Marie of juf Lore? Gelukkig hingen de juffen fotootjes voor ons op, dan kunnen we even kijken als we het niet meer weten. 
Er hangen fotootjes op de weekkalender, zo weten we welke juf we elke dag zullen zien. Soms is het alleen juf Anne-Marie, soms is het juf Lore en soms zelfs allebei.
Ook op het dagschema hangen er fotootjes. Zo weten we welke beurtjes juf Anne-Marie en welke beurtjes juf Lore er zal zijn. 

Tijdens het lesje rekenen hoorden we iemand hikken... Oh het was Treesje. In haar huisje lagen allemaal stokjes van ijsjes en ze was nog maar aant snoepen... Tja, Treesje, als je gulzig bent dan krijg je wel eens de hik. Treesje wou haar stokjes wel eens tellen... Dat noemen we TURVEN. Ze legt de stokjes neer, maar bij het vijfde stokje viel ze haast in slaap van al het eten. Ze legde daardoor het stokje steeds schuin. 
Wij mochten ook stokjes turven. Niet vergeten, het vijfe stokje moet schuin!
 Meester Robin kwam ook eens kijken. 'Waauw, wat kunnen jullie al goed TURVEN!' zei hij

We oefenden ook nog verder op het splitsen van hoeveelheden. Dat deden we op verschillende manieren. Zo speelden een spelletje bowling. Kijk, Wolf probeert 4 kegels om te werpen. 
 Oh, er blijft er nog eentje over. Wolf splitst 4 in 3 en 1. Even opschrijven...
 Kijk, Finn werpt 5 kegels om...
Hij splitst 5 in 5 en nul! Ook dat werd genoteerd. 
We oefenden het splitsen ook nog door te knippen. Kijk, we splitsen 4 in 3 en 1
 En zo noteren we dat. 


Zoem is deze week ook weer op bezoek gekomen en hij had een nieuw woordje voor ons bij. Nee, dat is niet het woordje lamp, maar wel aan!
We oefenden de nieuwe letters samen met Zoem en we hingen ze ook meteen weer op het juiste blad. De letter "aa" kunnen we roepen, dus dat is een gele letter. De letter "n" kunnen we niet roepen dus die hoort bij de blauwe letters.
Er werd heel wat gelezen. Sommige kinderen oefenden ook door middel van dobbelsteen lezen. 

Tijdens de lesjes schrift oefenden we de letter 'r'. 
We deden het eerst nog eens aan bord, want het is erg belangrijk het putje niet de diep gemaakt wordt. 
We oefenden nadien met een uitwisbare stift op een blad. Eerst overtrekken en dan zelf proberen. We oefenden eerst zonder lijntjes en toen met. Tussen de lijnen schrijven vinden we wel nog moeilijk. 
Het is belangrijk om goed te oefenen, want in onze klas zijn 2 kindjes met de letter 'r' in hun naam. Ook juf lore heeft een 'r'.


Deze week zijn we met een nieuw thema gestart, namelijk: winter. Op maandag hebben we allemaal eens goed nagedacht wat we eigenlijk al allemaal weten over de winter. We wisten bijvoorbeeld al dat:


  • het in de winter heel koud kan zijn en het zelfs kan sneeuwen. 
  • als het zo koud is, het ook belangrijk is dat we ons daarop kleden. We doen dan bijvoorbeeld een muts op, een sjaal, handschoenen en dikke jas aan. 
  • niet alleen de mensen zich aanpassen aan de winter, maar ook de eekhoorntjes. Zij zoeken in de winter hun holletje op om te slapen.
  • het veel donker is buiten.
Wat een geluk dat het weer had gesneeuwd op vrijdag, nu konden we een proefje doen. "wanneer smelt sneeuw het snelste?" Daar hadden we natuurlijk sneeuw voor nodig. 
Juf Lore maakte kleine sneeuwballen. Is dat genoeg? Even tellen! Hé... maar dat kunnen we ook turven. Geen probleem, Nova telt en Samet turft. 
Er zijn 7 sneeuwballen. Dat is genoeg, want Yanaïka is helaas nog ziek. 
En dan nu de proef... We leggen een sneeuwbal op de verwarming, in koud water, in warm water en op een bordje. Wat gaat nu het snelste? Eens even kijken...
De oplossing noteren we op bord. En wat hebben we geleerd? Hoe warmer, hoe sneller de sneeuw smelt. 
Met de rest van de sneeuw maakten we een mini-sneeuwman. Kijk maar eens hoe schattig. 
"Hé, wie heeft er aan de sneeuwman gezeten?" vroeg er iemand. Ohhh kijk eens goed, de sneeuwman is aan het smelten!
Ohhh, wat jammer... nu is hij helemaal gesmolten.

Op vrijdag hadden Nova en Finn een speciale broek aan. Waauw, zo dik en lekker warm! Dat is een ski broek! 

Had Kevin ook een skibroek bij? Neen juf, dat is een reserve-broek. Ook handig! Als je broek nat is van de sneeuw, kan je weer een droge broek aantrekken. 
Lekker warm ingeduffeld... kunnen we tijdens de speeltijd fijn sleeën.

Tijdens het fruitmomentje ontstond er weer spontaan een gesprekje over huidskleuren. We tekenden dan ook maar eventjes uit. De meeste kindjes in de klas hebben een blanke (rose) huid. De mama en papa van Samet zijn Turks. Zijn huid is een beetje bruiner. In turkije is het warm. Samet zijn huidje kan daar dan ook beter tegen. Als wij naar Turkije gaan, moeten we ons goed insmeren... anders worden we rood. Kevin zijn huidje is nog donkerder. Zijn mama en papa komen uit Gana, dat ligt in Afrika. In Afrika is het nog warmer, zelfs warmer dan Turkije. Als wij naar Gana gaan, moeten we ons zeker goed insmeren, anders worden we ook rood! Maar Kevin zijn huidje kan daar goed tegen. Dat is toch slim van onze huidjes hé :-)


Tijdens de knutselles plaatste juf Lore een doos met wol op tafel. Krijgen we een poesje op bezoek? Poezen houden van wol... maar neen, een poes komt er niet op bezoek. 

Gaan we breien? De mama van Kevin kan goed breien, zij maakt mooie truien zegt Kevin. Juf Lore kan een beetje breien, maar zeker geen truien hoor. Ze maakt een piepkleine sjaal. Aaan, dat is breien... met twee stokjes! Die stokjes noemen we breinaalden. 
Maar wij gaan niet breien hoor, dat is toch wat moeilijk. Wij maken een dromenvanger. Eerst wikkelen we touw rond een ring van ijzer. Volgende week maken we een web om mooie dromen mee te vangen. 


Iedere woensdag liggen er voor ons weer nieuwe werktaken klaar. Dit zijn de taakjes van deze week. Volgende woensdag ligt er weer wat anders in de mandjes. 
1. Kniptaak
Deze week oefenden we het knippen van gebogen lijnen. 


2. Zaklamp

Met het stappenplan probeerden we een zaklamp weer in elkaar te draaien. 
Als de batterij juist zit, dan gaat de lamp branden. Gelukt!

3. Mini-Loco
We proberen de nummertjes op de juiste plaats te leggen. 
Als we het goed doen, dan verschijnt er een patroon Prima gedaan Wolf!

4. montagetaak
Schroefjes en plaatjes... we bouwden een mooie robot na. 

En zo zit de week er weer op. 
Fijn weekend!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...