Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 28 JANUARI

Dag allemaal,

Dit was toch een speciale week.
Maandag was Lars weer van de partij. Wat waren we weer blij om hem terug te zien.

Op woensdag was juf Lore er weer. Het was toch wel wat verwarrend voor ons, wie komt er nu weer in de klas... Juf Anne-Marie of juf Lore? Gelukkig hingen de juffen fotootjes voor ons op, dan kunnen we even kijken als we het niet meer weten. 
Er hangen fotootjes op de weekkalender, zo weten we welke juf we elke dag zullen zien. Soms is het alleen juf Anne-Marie, soms is het juf Lore en soms zelfs allebei.
Ook op het dagschema hangen er fotootjes. Zo weten we welke beurtjes juf Anne-Marie en welke beurtjes juf Lore er zal zijn. 

Tijdens het lesje rekenen hoorden we iemand hikken... Oh het was Treesje. In haar huisje lagen allemaal stokjes van ijsjes en ze was nog maar aant snoepen... Tja, Treesje, als je gulzig bent dan krijg je wel eens de hik. Treesje wou haar stokjes wel eens tellen... Dat noemen we TURVEN. Ze legt de stokjes neer, maar bij het vijfde stokje viel ze haast in slaap van al het eten. Ze legde daardoor het stokje steeds schuin. 
Wij mochten ook stokjes turven. Niet vergeten, het vijfe stokje moet schuin!
 Meester Robin kwam ook eens kijken. 'Waauw, wat kunnen jullie al goed TURVEN!' zei hij

We oefenden ook nog verder op het splitsen van hoeveelheden. Dat deden we op verschillende manieren. Zo speelden een spelletje bowling. Kijk, Wolf probeert 4 kegels om te werpen. 
 Oh, er blijft er nog eentje over. Wolf splitst 4 in 3 en 1. Even opschrijven...
 Kijk, Finn werpt 5 kegels om...
Hij splitst 5 in 5 en nul! Ook dat werd genoteerd. 
We oefenden het splitsen ook nog door te knippen. Kijk, we splitsen 4 in 3 en 1
 En zo noteren we dat. 


Zoem is deze week ook weer op bezoek gekomen en hij had een nieuw woordje voor ons bij. Nee, dat is niet het woordje lamp, maar wel aan!
We oefenden de nieuwe letters samen met Zoem en we hingen ze ook meteen weer op het juiste blad. De letter "aa" kunnen we roepen, dus dat is een gele letter. De letter "n" kunnen we niet roepen dus die hoort bij de blauwe letters.
Er werd heel wat gelezen. Sommige kinderen oefenden ook door middel van dobbelsteen lezen. 

Tijdens de lesjes schrift oefenden we de letter 'r'. 
We deden het eerst nog eens aan bord, want het is erg belangrijk het putje niet de diep gemaakt wordt. 
We oefenden nadien met een uitwisbare stift op een blad. Eerst overtrekken en dan zelf proberen. We oefenden eerst zonder lijntjes en toen met. Tussen de lijnen schrijven vinden we wel nog moeilijk. 
Het is belangrijk om goed te oefenen, want in onze klas zijn 2 kindjes met de letter 'r' in hun naam. Ook juf lore heeft een 'r'.


Deze week zijn we met een nieuw thema gestart, namelijk: winter. Op maandag hebben we allemaal eens goed nagedacht wat we eigenlijk al allemaal weten over de winter. We wisten bijvoorbeeld al dat:


  • het in de winter heel koud kan zijn en het zelfs kan sneeuwen. 
  • als het zo koud is, het ook belangrijk is dat we ons daarop kleden. We doen dan bijvoorbeeld een muts op, een sjaal, handschoenen en dikke jas aan. 
  • niet alleen de mensen zich aanpassen aan de winter, maar ook de eekhoorntjes. Zij zoeken in de winter hun holletje op om te slapen.
  • het veel donker is buiten.
Wat een geluk dat het weer had gesneeuwd op vrijdag, nu konden we een proefje doen. "wanneer smelt sneeuw het snelste?" Daar hadden we natuurlijk sneeuw voor nodig. 
Juf Lore maakte kleine sneeuwballen. Is dat genoeg? Even tellen! Hé... maar dat kunnen we ook turven. Geen probleem, Nova telt en Samet turft. 
Er zijn 7 sneeuwballen. Dat is genoeg, want Yanaïka is helaas nog ziek. 
En dan nu de proef... We leggen een sneeuwbal op de verwarming, in koud water, in warm water en op een bordje. Wat gaat nu het snelste? Eens even kijken...
De oplossing noteren we op bord. En wat hebben we geleerd? Hoe warmer, hoe sneller de sneeuw smelt. 
Met de rest van de sneeuw maakten we een mini-sneeuwman. Kijk maar eens hoe schattig. 
"Hé, wie heeft er aan de sneeuwman gezeten?" vroeg er iemand. Ohhh kijk eens goed, de sneeuwman is aan het smelten!
Ohhh, wat jammer... nu is hij helemaal gesmolten.

Op vrijdag hadden Nova en Finn een speciale broek aan. Waauw, zo dik en lekker warm! Dat is een ski broek! 

Had Kevin ook een skibroek bij? Neen juf, dat is een reserve-broek. Ook handig! Als je broek nat is van de sneeuw, kan je weer een droge broek aantrekken. 
Lekker warm ingeduffeld... kunnen we tijdens de speeltijd fijn sleeën.

Tijdens het fruitmomentje ontstond er weer spontaan een gesprekje over huidskleuren. We tekenden dan ook maar eventjes uit. De meeste kindjes in de klas hebben een blanke (rose) huid. De mama en papa van Samet zijn Turks. Zijn huid is een beetje bruiner. In turkije is het warm. Samet zijn huidje kan daar dan ook beter tegen. Als wij naar Turkije gaan, moeten we ons goed insmeren... anders worden we rood. Kevin zijn huidje is nog donkerder. Zijn mama en papa komen uit Gana, dat ligt in Afrika. In Afrika is het nog warmer, zelfs warmer dan Turkije. Als wij naar Gana gaan, moeten we ons zeker goed insmeren, anders worden we ook rood! Maar Kevin zijn huidje kan daar goed tegen. Dat is toch slim van onze huidjes hé :-)


Tijdens de knutselles plaatste juf Lore een doos met wol op tafel. Krijgen we een poesje op bezoek? Poezen houden van wol... maar neen, een poes komt er niet op bezoek. 

Gaan we breien? De mama van Kevin kan goed breien, zij maakt mooie truien zegt Kevin. Juf Lore kan een beetje breien, maar zeker geen truien hoor. Ze maakt een piepkleine sjaal. Aaan, dat is breien... met twee stokjes! Die stokjes noemen we breinaalden. 
Maar wij gaan niet breien hoor, dat is toch wat moeilijk. Wij maken een dromenvanger. Eerst wikkelen we touw rond een ring van ijzer. Volgende week maken we een web om mooie dromen mee te vangen. 


Iedere woensdag liggen er voor ons weer nieuwe werktaken klaar. Dit zijn de taakjes van deze week. Volgende woensdag ligt er weer wat anders in de mandjes. 
1. Kniptaak
Deze week oefenden we het knippen van gebogen lijnen. 


2. Zaklamp

Met het stappenplan probeerden we een zaklamp weer in elkaar te draaien. 
Als de batterij juist zit, dan gaat de lamp branden. Gelukt!

3. Mini-Loco
We proberen de nummertjes op de juiste plaats te leggen. 
Als we het goed doen, dan verschijnt er een patroon Prima gedaan Wolf!

4. montagetaak
Schroefjes en plaatjes... we bouwden een mooie robot na. 

En zo zit de week er weer op. 
Fijn weekend!

Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 23 maart

Ook deze week moesten we weer zo veel mogelijk thuis blijven van de minister. Er waren dan ook geen kindjes te zien op de speelplaats.   en ook niet op de kleine speelplaats.   Toen juf Christel op school was, was er geen kindje in haar lokaal om te praten.    Kijk... niemand...  Ook onze klas zag er leeg uit.  Alexander kwam wel nog enkele dagen naar school. Hij heeft er héél flink gewerkt.   Hij ontdekte dicht bij de busrijen een leuk plekje met super fijne speeltuigen!   Als we allemaal terug zijn, dan zullen we daar zeker eens gaan spelen! Ook de kinderen thuis hebben fijn buiten gespeeld! Er werd gestept en gefietst... Ook juf Lore speelde buiten met haar kindjes.  Er werd ook met krijt getekend. Kan jij ook je naam schrijven op de grond? Of een omtrek maken van je eigen lichaam? Volgende week eens proberen? Stuur dan maar een leuke foto door voor de blog.  Er werd ook veel gewandeld! Onderweg kan je leuke dingen doen! Zoals klimmen e

De week van 4 april

Ook deze week waren we weer met z'n allen thuis. Af en toe moesten juf Christel en juf Lore wel naar school. Meester Ivo is elke dag op school. Zou hij een mondmasker op hebben of doet hij maar alsof? Alexander kwam ook naar school. Hij heeft er heel hard gewerkt! Maar ook thuis werd er flink gewerkt in de bundeltjes...  en op bingel! Juf Lore en juf Christel hebben thuis ook weer op de computer gewerkt. Juf Lore maakte een nieuwe taalbundel. Goed oefenen allemaal, want na de vakantie leren we een nieuw woordje... spannend!!! Sana speelde met blokjes en leerde zo over groot en klein. Kijk, de toren is groter dan haar zusje...  Maar kleiner dan Sana en haar broer!  Er werden niet alleen schoolse vaardigheden geoefend... ook motoriek kwam aan bod tijdens de huishoudelijke taakjes. Kijk maar eens wat een hulpjes wij waren! Tuur hielp papa in de tuin. Amai, wat een flink werkje zeg, daar moet je wel sterk voor zijn! Sana hielp mama in de keuken. mmm, dat g

de week van 16 december

De laatste week van het jaar zit er weer op. Het was een drukke week! Bij juf Christel vertelden we over ons  weekend. Deze week moesten we wat vertellen over de kerstboom of Kerst.  De hele week stond in teken van Kerst. Nog één kaarsje en het is zover...  We kregen ook het vredeslicht op bezoek. Dat lichtje komt uit het land van Jezus. Wij moeten het weer doorgeven aan juf Evi, zo krijgt iedereen het lichtje op bezoek in de klas.  Tijdens de schrijflesjes maakten we slingers voor in de kerstboom. Eerst oefenden we met lintjes. We maakten grote lussen in de lucht.   Nadien lieten we een balletje rond ons lichaam rollen.   Dat lukte al aardig, dus we konden ook al eens rond een sjabloon draaien.   We deden dat met een knikker in een borrelglaasje.  Na goed oefenen, maakten we met ons 'knikkerbekertje' lussen rond de sjablonen.   Ook op papier lukte het al goed.  Wat een mooie slingers toch! Ook op het bord maakten we mooie lussen