Dag allemaal,
Dit was toch een speciale week.
Maandag was Lars weer van de partij. Wat waren we weer blij om hem terug te zien.
Op woensdag was juf Lore er weer. Het was toch wel wat verwarrend voor ons, wie komt er nu weer in de klas... Juf Anne-Marie of juf Lore? Gelukkig hingen de juffen fotootjes voor ons op, dan kunnen we even kijken als we het niet meer weten.
Er hangen fotootjes op de weekkalender, zo weten we welke juf we elke dag zullen zien. Soms is het alleen juf Anne-Marie, soms is het juf Lore en soms zelfs allebei.
Ook op het dagschema hangen er fotootjes. Zo weten we welke beurtjes juf Anne-Marie en welke beurtjes juf Lore er zal zijn.
Tijdens het lesje rekenen hoorden we iemand hikken... Oh het was Treesje. In haar huisje lagen allemaal stokjes van ijsjes en ze was nog maar aant snoepen... Tja, Treesje, als je gulzig bent dan krijg je wel eens de hik. Treesje wou haar stokjes wel eens tellen... Dat noemen we TURVEN. Ze legt de stokjes neer, maar bij het vijfde stokje viel ze haast in slaap van al het eten. Ze legde daardoor het stokje steeds schuin.
Wij mochten ook stokjes turven. Niet vergeten, het vijfe stokje moet schuin!
Meester Robin kwam ook eens kijken. 'Waauw, wat kunnen jullie al goed TURVEN!' zei hijOh, er blijft er nog eentje over. Wolf splitst 4 in 3 en 1. Even opschrijven...
Hij splitst 5 in 5 en nul! Ook dat werd genoteerd.
We oefenden het splitsen ook nog door te knippen. Kijk, we splitsen 4 in 3 en 1
En zo noteren we dat.
Zoem is deze week ook weer op bezoek gekomen en hij had een nieuw woordje voor ons bij. Nee, dat is niet het woordje lamp, maar wel aan!
We oefenden de nieuwe letters samen met Zoem en we hingen ze ook meteen weer op het juiste blad. De letter "aa" kunnen we roepen, dus dat is een gele letter. De letter "n" kunnen we niet roepen dus die hoort bij de blauwe letters.
Tijdens de lesjes schrift oefenden we de letter 'r'. We deden het eerst nog eens aan bord, want het is erg belangrijk het putje niet de diep gemaakt wordt.
We oefenden nadien met een uitwisbare stift op een blad. Eerst overtrekken en dan zelf proberen. We oefenden eerst zonder lijntjes en toen met. Tussen de lijnen schrijven vinden we wel nog moeilijk.
Het is belangrijk om goed te oefenen, want in onze klas zijn 2 kindjes met de letter 'r' in hun naam. Ook juf lore heeft een 'r'.
- het in de winter heel koud kan zijn en het zelfs kan sneeuwen.
- als het zo koud is, het ook belangrijk is dat we ons daarop kleden. We doen dan bijvoorbeeld een muts op, een sjaal, handschoenen en dikke jas aan.
- niet alleen de mensen zich aanpassen aan de winter, maar ook de eekhoorntjes. Zij zoeken in de winter hun holletje op om te slapen.
- het veel donker is buiten.
Juf Lore maakte kleine sneeuwballen. Is dat genoeg? Even tellen! Hé... maar dat kunnen we ook turven. Geen probleem, Nova telt en Samet turft.
Er zijn 7 sneeuwballen. Dat is genoeg, want Yanaïka is helaas nog ziek.
En dan nu de proef... We leggen een sneeuwbal op de verwarming, in koud water, in warm water en op een bordje. Wat gaat nu het snelste? Eens even kijken...
De oplossing noteren we op bord. En wat hebben we geleerd? Hoe warmer, hoe sneller de sneeuw smelt.
Met de rest van de sneeuw maakten we een mini-sneeuwman. Kijk maar eens hoe schattig.
"Hé, wie heeft er aan de sneeuwman gezeten?" vroeg er iemand. Ohhh kijk eens goed, de sneeuwman is aan het smelten!
Ohhh, wat jammer... nu is hij helemaal gesmolten.
Op vrijdag hadden Nova en Finn een speciale broek aan. Waauw, zo dik en lekker warm! Dat is een ski broek!
Had Kevin ook een skibroek bij? Neen juf, dat is een reserve-broek. Ook handig! Als je broek nat is van de sneeuw, kan je weer een droge broek aantrekken.
Lekker warm ingeduffeld... kunnen we tijdens de speeltijd fijn sleeën.
Tijdens het fruitmomentje ontstond er weer spontaan een gesprekje over huidskleuren. We tekenden dan ook maar eventjes uit. De meeste kindjes in de klas hebben een blanke (rose) huid. De mama en papa van Samet zijn Turks. Zijn huid is een beetje bruiner. In turkije is het warm. Samet zijn huidje kan daar dan ook beter tegen. Als wij naar Turkije gaan, moeten we ons goed insmeren... anders worden we rood. Kevin zijn huidje is nog donkerder. Zijn mama en papa komen uit Gana, dat ligt in Afrika. In Afrika is het nog warmer, zelfs warmer dan Turkije. Als wij naar Gana gaan, moeten we ons zeker goed insmeren, anders worden we ook rood! Maar Kevin zijn huidje kan daar goed tegen. Dat is toch slim van onze huidjes hé :-)
Tijdens de knutselles plaatste juf Lore een doos met wol op tafel. Krijgen we een poesje op bezoek? Poezen houden van wol... maar neen, een poes komt er niet op bezoek.
Gaan we breien? De mama van Kevin kan goed breien, zij maakt mooie truien zegt Kevin. Juf Lore kan een beetje breien, maar zeker geen truien hoor. Ze maakt een piepkleine sjaal. Aaan, dat is breien... met twee stokjes! Die stokjes noemen we breinaalden.
Maar wij gaan niet breien hoor, dat is toch wat moeilijk. Wij maken een dromenvanger. Eerst wikkelen we touw rond een ring van ijzer. Volgende week maken we een web om mooie dromen mee te vangen.
Iedere woensdag liggen er voor ons weer nieuwe werktaken klaar. Dit zijn de taakjes van deze week. Volgende woensdag ligt er weer wat anders in de mandjes.
1. Kniptaak
2. Zaklamp
Met het stappenplan probeerden we een zaklamp weer in elkaar te draaien.
Als de batterij juist zit, dan gaat de lamp branden. Gelukt!
3. Mini-Loco
We proberen de nummertjes op de juiste plaats te leggen.
Als we het goed doen, dan verschijnt er een patroon Prima gedaan Wolf!
Als de batterij juist zit, dan gaat de lamp branden. Gelukt!
3. Mini-Loco
We proberen de nummertjes op de juiste plaats te leggen.
Als we het goed doen, dan verschijnt er een patroon Prima gedaan Wolf!
En zo zit de week er weer op.
Fijn weekend!
Reacties
Een reactie posten