Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 11 MAART

De vakantie zit er weer op en de batterijtjes zijn weer allemaal opgeladen. Juf Anne-Marie was ook weer terug. In de klas ging alles weer zijn gewone gangetje... of toch bijna, op donderdag kwamen de schoolfotografen langs. Ze maakten een klasfoto en een individuele foto. Dat vonden we toch wel spannend!

Ze hadden ook veel spullen bij... lampen met gekke parapluutjes, fototoestellen, een groot scherm... 


Tijdens Godsdienst hebben we de afgelopen weken geleerd over letters en de betekenis van onze naam. Deze week hebben we, om het thema af te sluiten, onze naam mooi versierd.

Er werd ook veel gelezen. In een groepje met de dobbelsteen en ook alleen bij de juf. 
We deden ook oefeningen op de televisie.   
 We lazen woordjes met de letter 'ee'.
 En we zochten de letters 'ee' en 'n' in woordjes.



Tijdens de schrijfles oefenden we op het schrijven van lusjes. Dat moeten we goed kunnen als we de letter 'ee' mooi willen leren schrijven. Eerst maakten we lusjes met een touw. 
Hoeveel lussen kunnen we vormen? 1, 2, 3... of misschien zelfs 4??
We oefenden de lussen ook in op het bord en op grote papierflappen. 
We oefenden ook met scheerschuim. Dat vinden we altijd superleuk om te doen!!! Als we oefenen, zet juf Lore het krullenlied op. Dat zingen we vrolijk mee!


We leerden deze week een nieuw spelletje spelen. Het heet muizencarrousel - zeven verschillend gekleurde muizen kruipen afwisslend door zes gangen. Telkens als een muisje verschijnt met eenzelfde kleur als één of meer centrale blokjes, wordt er gescoord. Wie verzameld het meeste punten?
Nova schuift een muisje in een holletje. Spannend...
Oh jammer, het is een oranje muis. Die lust geen groen hapje, nu mag Kevin een holletje kiezen. 

We maken van de gewonnen blokjes een lange slang. Wie het meeste blokjes heeft wint. 

Dit zijn de werktaken van deze week:
1. Kniptaak
Deze week knipten we cirkels uit. Het werden allemaal ballen. Goed opletten dat we er geen hoekjes afknippen, want ballen zijn natuurlijk rond. 
2. Sleuteltaak
We probeerden de code te kraken. Hiervoor moesten we de splitsingen oplossen.We vonden het wel een moeilijke taak... de splitsigen juist leggen en dan ook nog eens het nummertje op de juiste plaats draaien. Niet erg, juf Lore past de taak wat aan en dan kunnen we volgende week opnieuw proberen. 
3. Kleitaak
Voor de vakantie had niet iedereen de twee kleikaarten kunnen maken, vandaar dat het taakje deze week nog eens aan bod kwam.
4. Puzzeltaak
We bouwden de voorbeeldkaarten na met magnetische foamblokjes.
Wie dat nog wat moeilijk vond, mocht de vormpjes ook eerst op de voorbeeldkaart leggen. 

En zo zat de week er weer op...

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...