Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 25 FEBRUARI

Juf Anne-Marie was helaas nog altijd ziek. Met een longontsteking moet je goed rusten! Vanaf dinsdag was er daarom een nieuwe juf in de klas. Ze heet juf Lara. We vinden dat ze wel een beetje op juf Anne-Marie lijkt.


Deze week leerden we weer een nieuw woordje. Het woordje 'een'.
Kees het leesbeest had een zakje met muntjes bij.
 Wij mochten muntjes uit de zak trekken. Joepie, een muntje met 1 erop. 
 2 en 5 is niet 1. Die hebben we niet nodig. 
Bij een nieuw woordje hoort ook een nieuw werkboekje. We gaven de letters van 'een' de juiste kleur. 
We zochten de letters van 'een' in de woordjes.
 Hier moesten we goed luisteren. Waar horen we de letter 'n'?
We zochten in het grote zoekboek ook naar woordjes met de letter 'ee' en 'n'. Zie maar eens hoeveel woordjes we konden vinden!

We leerden deze week ook weer heel wat over verkeer.
Op woensdag gingen we op verkeerswandeling. Wat we allemaal beleefden lezen jullie op het aparte verslagje op onze blog. 
Na de wandeling mochten we vertellen wat leuk en niet leuk vonden. Het ritje in de bus vonden we het leukste. Sommige kinderen vonden het lange wandelen toch wat minder leuk en dat mag. 

In de klas werd er nog verder geoefend. 
Maar niet alleen in het bundeltje werd er geoefend, ook in het 'echt'. We oefenden het oversteken met een zebrapad. Opgelet, stoeprand is stop! 
Netjes oversteken op het zebrapad!
We oefenden ook nog het oversteken met een verkeerslicht. Steek maar over, het licht is groen. 
Oh, nog even wachten. het licht is rood.
Meester Herman moest door onze gang. Oversteken maar meester Herman, het licht is groen. 
Tijdens de speelbeurtjes werd er gespeeld met de verkeersmat. 

Op vrijdagnamiddag waren we maar met 5 kindjes in de klas. Ook ons schrijflesje was in thema van verkeer. We warmden op met een stopdans. We mochten rond de tafel dansen, maar als Nova het rode licht opstak... dan moesten we natuurlijk stoppen.
Op muziek maakten we een grote racebaan en oefenden op die manier de platte acht in. 
Aan elke auto plakte een stift vast. Zo maakten we met onze auto een spoor. 
We gingen er ook nog eens over met wasco. Toen de racebaan klaar was, mochten we er auto's op tekenen
We maakten ook een finish en tekenden er een beker op.  

We speelden deze week een spelletje speed cups. De nadruk lag op het correct nabouwen van het voorbeeld en niet op winnen!

Deze werktaken van deze week:
1. Kniptaak
Deze week maakten we een mooie uil. We knippen in kleine stukjes papier en plakken ze op de uil. Zo krijgt de uil een mooi verenpak.
2. Sleuteltaak
We zoeken de juiste sleutel in het bakje en proberen de sloten te openen. 
3. Piccolo logico
We zoeken de juiste oplossing door de gekleurde schijfjes op de juiste plaats te schuiven. 
Als we klaar zijn, kunnen we het blaadje omdraaien en de gekleurde bollen matchen om te zien of we het juist hebben.
4. Kleitaak
Er lagen twee kleiplaten in het bakje. Voor de eerste kleiplaat rollen we bolletjes waarmee we wielen maken. 
Voor de andere kleiplaats rollen we worstjes. Ook daar maken we wielen van. 

Om de week af te sluiten deden we nog een proefje. We staken een touw door een rietje. Aan het rietje plakten we een ballon. We hadden zelfs een racewagen op de ballon getekend. 
Nog even dichthouden en dan...
Vvvoesjjjj, daar gaat onze  racewagen! Amai, zo snel!!!

En zo zat de week erop. 
Nu maar genieten van een welverdiende vakantie!!!


Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...