Doorgaan naar hoofdcontent

DE WEEK VAN 25 MAART

Op dinsdag kregen we bezoek in de klas. De hond van Finn, Rosie, wilde graag eens een keertje komen kijken. Dit vonden wij super fijn!
We kregen allemaal een snoepje dat we aan Rosie mochten geven.
Eten mensen deze snoepjes ook? Nee, deze snoepjes vinden alleen honden lekker!
Voor we het snoepje aan Rosie gaven, moesten we haar een trucje laten doen. We konden kiezen tussen: poot, lig, zit of praat. Niet iedereen in de klas vond het zo leuk wanneer Rosie begon te blaffen (praten), dus dat vroegen we niet meer.
We mochten Rosie ook aaien. 

Deze week kwam ook Zoem nog eens op bezoek in onze klas. Hij had een verhaaltje bij dat ging over ons nieuw woordje. Al snel hadden de kinderen door dat ons nieuw woordje "maan" was.
Afbeeldingsresultaat voor maan veilig leren lezen
We hingen ook meteen onze nieuwe letter op de juiste plek. Even denken, moet deze letter op het blauwe of het gele blad? Op het blauwe blad natuurlijk juf, want de letter 'm' kan je niet roepen.

Vanaf nu staan op donderdag juf Anne-Marie en juf Lore samen in de klas. Op die manier kan de klas ontdubbeld worden. Wat leuk om in een klein groepje te werken en wat een rust! We vonden het superleuk!

We mochten deze week ook "Ovengeestjes" kleien in het Forum. Al snel zeiden de kinderen dat ze geen geestjes kunnen kleien, maar we kregen stapjes die ons zouden helpen, namelijk:
Stap 1: Knijp je bolletje klei tot een staafje.
Stap 2: Prik nu twee oogjes in je geestje met je vingers en je bent klaar!
De kinderen dachten dat ze geen geestjes konden kleien, maar het resultaat verteld ons toch dat ze dit wel kunnen! Kijk maar eens.

De juf vertelde ons deze week ook over het Paasverhaal. We leerden dat Jezus in dit verhaal ook deelt met anderen (brood en wijn), ook lief is voor anderen en aan anderen denkt (wassen voeten van zijn vrienden). 
Afbeeldingsresultaat voor kathleen amant paasverhaal
We versierden ook onze Godsdiensthoek met een mooie paasboom.

Tijdens de les Meetkunde leerden we over soorten lijnen. Eerst oefenden we in de gang. Juf Lore deed iets wat niet mag!!! Ze tekende een rechte, een gebogen en een gebroken lijn op de grond. OK, de juf mag dus met krijg op de grond tekenen, maar thuis mogen we dat binnen niet nadoen hoor ☺ 
We liepen over de verschillende lijnen om hun vorm te ervaren.
Nadien werden we geblinddoekt. Een klasgenoot moet ons over een lijn leiden. We moesten goed opletten, want we moesten raden over welke lijn we liepen. 
In de klas maakte de juf de lijnen na met klein. We werden weer geblinddoekt en moesten raden welke lijn er in de doos lag. 
Erik voelt eeen gebogen lijn. Goed zo, Erik!
Wie kan er een rechte lijn boetseren?  Goed gedaan allemaal!
We mochten ook eens zelf kiezen welke lijn we boetseerden. 
Nova tekent een rechte lijn... zo recht als een lat. 
Kevin tekent een gebogen lijn... net zoals een touwtje.
Wolf tekent een gebroken lijn. Een gebogen lijn heeft dezelfde vorm als een vouwmeter. 
Zo, nu kennen we de verschillende soorten lijnen. 
We noteerden nog eens alle lijnen op een blad.

We kregen deze week een nieuwe ritmiekjuf. Juf Nele verwacht een baby'tje in mei. Ze moet nu even thuisblijven om goed te rusten. Onze nieuwe ritmiekjuf is helemaal goedgekeurd! Ze deed een leuk mime-spelletje met ons. 


Tijdens de schrijflesjes oefenden we de letter 'ee'. We maken twee mooie lussen. 
In onze bundel overtrokken we de letter eerst met een uitwisbare stift. 
Nadien probeerden we het ook eens met potlood. 


Tijdens het rekenlesje oefenden we nogmaals op het noteren van de rekensom. We denken eerst zelf na en verbeteren dan met ons allen als het nodig is. 

Op donderdag kwamen er drie meisjes langs. Ze kwamen eens kijken hoe het er in onze klas aan toe gaat. 
We hebben ze ook wat laten werken. Ze hebben met ons gelezen en een spelletje gespeeld. 

Het is bijna Paasvakantie. Juf Lore koos daarom voor het spelletje 'Bunny Hup' We vonden dat super leuk! We draaien kaartjes om en zie zo hoeveel stappen ons konijn mag zetten. 
Kaartjes die we hebben gebruikt, leggen we op de aflegstapel. 
Soms staat er op het kaartje dat je aan de wortel moet draaien. Er verschijnt dan ergens een gaatje. 
Opgelet... je konijntje kan erin vallen. Dan moet je weer opnieuw beginnen. 
Wie als eerste op de grote wortel raakt, die wint. 

Ook de werktaken van deze week zorgen voor wat Paassfeer. 
1. Knip- en vouwtaak.
We knippen vierkantjes uit en vouwden er kuikentjes van. 
Nadien tekenen we nog een kam, een bekje, potten en staartveren. We kleuren ons blad ook verder in met wasco's. De tekening hangen we op in de gang. 

2. plakken naar voorbeeld. 
We versierden een paaseitje door stickers te kleven. We maakten het voorbeeld-eitje na.
Het resultaat hingen we bij de vouwtaak op het prikbord. 
3. stap voor stap tekenen.
Stap voor stap tekenen we een kippetje na.
4. Kleitaak.
We rollen mooie bolletjes voor het lijfje van de rups. Nadien rolden we ook worsten voor de staartveren van de haan.

Op vrijdag werd er ook nog wat geknutseld. We schilderden de basis voor ons paasmandje. Volgende week maken we het verder af. 

Op vrijdag werd het ook mooi weer. Dat was even verwarrend voor het dragen van onze jas. We maakten daarom een afspraakje. Als het te warm werd, dan mocht de jas open. Als we het dan nog te warm hadden, dan mochten we de juf op de speelplaats vragen of de jas uit mocht. In de namiddag was het wel warm genoeg om de jas uit te laten. 

Geniet van het zonnige weekend en tot maandag!
juf Anne-Marie en juf Lore

Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 23 maart

Ook deze week moesten we weer zo veel mogelijk thuis blijven van de minister. Er waren dan ook geen kindjes te zien op de speelplaats.   en ook niet op de kleine speelplaats.   Toen juf Christel op school was, was er geen kindje in haar lokaal om te praten.    Kijk... niemand...  Ook onze klas zag er leeg uit.  Alexander kwam wel nog enkele dagen naar school. Hij heeft er héél flink gewerkt.   Hij ontdekte dicht bij de busrijen een leuk plekje met super fijne speeltuigen!   Als we allemaal terug zijn, dan zullen we daar zeker eens gaan spelen! Ook de kinderen thuis hebben fijn buiten gespeeld! Er werd gestept en gefietst... Ook juf Lore speelde buiten met haar kindjes.  Er werd ook met krijt getekend. Kan jij ook je naam schrijven op de grond? Of een omtrek maken van je eigen lichaam? Volgende week eens proberen? Stuur dan maar een leuke foto door voor de blog.  Er werd ook veel gewandeld! Onderweg kan je leuke dingen doen! Zoals klimmen e

De week van 4 april

Ook deze week waren we weer met z'n allen thuis. Af en toe moesten juf Christel en juf Lore wel naar school. Meester Ivo is elke dag op school. Zou hij een mondmasker op hebben of doet hij maar alsof? Alexander kwam ook naar school. Hij heeft er heel hard gewerkt! Maar ook thuis werd er flink gewerkt in de bundeltjes...  en op bingel! Juf Lore en juf Christel hebben thuis ook weer op de computer gewerkt. Juf Lore maakte een nieuwe taalbundel. Goed oefenen allemaal, want na de vakantie leren we een nieuw woordje... spannend!!! Sana speelde met blokjes en leerde zo over groot en klein. Kijk, de toren is groter dan haar zusje...  Maar kleiner dan Sana en haar broer!  Er werden niet alleen schoolse vaardigheden geoefend... ook motoriek kwam aan bod tijdens de huishoudelijke taakjes. Kijk maar eens wat een hulpjes wij waren! Tuur hielp papa in de tuin. Amai, wat een flink werkje zeg, daar moet je wel sterk voor zijn! Sana hielp mama in de keuken. mmm, dat g

de week van 16 december

De laatste week van het jaar zit er weer op. Het was een drukke week! Bij juf Christel vertelden we over ons  weekend. Deze week moesten we wat vertellen over de kerstboom of Kerst.  De hele week stond in teken van Kerst. Nog één kaarsje en het is zover...  We kregen ook het vredeslicht op bezoek. Dat lichtje komt uit het land van Jezus. Wij moeten het weer doorgeven aan juf Evi, zo krijgt iedereen het lichtje op bezoek in de klas.  Tijdens de schrijflesjes maakten we slingers voor in de kerstboom. Eerst oefenden we met lintjes. We maakten grote lussen in de lucht.   Nadien lieten we een balletje rond ons lichaam rollen.   Dat lukte al aardig, dus we konden ook al eens rond een sjabloon draaien.   We deden dat met een knikker in een borrelglaasje.  Na goed oefenen, maakten we met ons 'knikkerbekertje' lussen rond de sjablonen.   Ook op papier lukte het al goed.  Wat een mooie slingers toch! Ook op het bord maakten we mooie lussen