Deze week hebben we wat meer geleerd over veilig in de auto zitten. Juf Anne-Marie vertelde ons dat wanneer je kleiner bent dan 1m35, je een stoeltje in de auto moet gebruiken om op te zitten. Daarom zijn we meteen gaan kijken hoe groot we zijn. De juf had een groen kaartje naast de meetlat geplakt, zo zagen we hoe groot 1m35 is. Iedereen van onze klas is kleiner dan 1m35 en heeft dus een stoeltje nodig!
Verder leerden we ook dat het super belangrijk is om steeds je gordel aan te doen in de auto! De juf wou eens zien of we ook wisten hoe we dat moeten doen en daarom gingen we dat eens testen in een echte auto. Oei, juf Anne-Marie heeft nog geen kinderen en dus ook geen kinderstoeltje. Niet erg, we gebruiken gewoon even haar jas als fop-stoeltje.Zo Nova zit in de auto, maar is het al veilig? Nee, ze heeft haar gordel nog niet aan!
Even de gordel pakken.
Zo, dat is veel veiliger. Zoals Aya zou zeggen: "Gordel, klik vast!"
Lars probeerde ons te foppen door zijn arm onder de gordel te steken. Dat is natuurlijk niet veilig!!
Met juf Lore leerden we over zichtbaar zijn in het verkeer. Kijk, de jas van Kevin heeft fluo.
Als er licht schrijnt op fluo, dan lijkt het alsof je jas ook licht geeft. Zo kunnen de auto's je goed zien!
De jassen van Nova en Yanaïka hebben geen fluo. Zij zijn niet zo zichtbaar.
Niet erg, als ze een fluovest dragen, zijn ze wel zichtbaar.
Zelfs als het donker is!!!
Wolf, Lars en Erik hebben ook geen fluo aan hun jas. Dan moeten ze ook een fluovest aan.
Er zijn zelfs boekentassen met fluo!
Tijdens de lessen rekenen leerden enkele kinderen al over plus en min. (Als je kind nog aan zijn splitsbundeltje werkt... Niet erg hoor. We doen alles op het tempo van het kind. Volgende week gaan ze wellicht ook van start met bewerkingen)
Eerst moeten we goed het verschil leren tussen plus en min. De juf vertelt een verhaaltje en doet het ook even voor met de fisher-price. Wij moesten goed kijken! Is het plus of min?
We leren ook het plus en min-teken zelf schrijven. Oei, de boef ontsnapt... dat is min.
We mochten ook zelf de sommetjes noteren. Eerst moesten we goed kijken wat de juf deed, dan moesten we het navertellen en dan pas mochten we het sommetje noteren. Juf Lore tekende de stapjes even op ons blad.
Jan rijdt in de auto, Mieke mag ook mee... met hoeveel mannetjes zitten nu in de auto? ja... één mannetje zit in de auto, er komt er ééntje bij... nu zijn ze met twee. Dus we schrijven op: 1+1=2
Zelf sommetjes noteren is nog niet zo makkelijk, dus we gaan nog veel oefenen.
Sommige kindjes mochten ook al eens proberen in het werkboek, maar het is toch belangrijk om ook nog veel te handelen. Zo leren we de sommetjes niet van buiten, maar ontdekken we wat plus en min echt betekent.
Tijdens de lessen taal probeerden we klankjes in woordjes te ontdekken. Dat is niet altijd even makkelijk... niet erg, dan gebruiken we een spiegeltje. Bij de letter 'n' kunnen we onze tandjes zien. Juf Lore tekende het geheugensteuntje op de spiegel... zo ging het heel wat beter.
Tijdens de schrijflesjes oefenden we verder op het schrijven van lusjes. Het is belangrijk dat we onze lussen laten landen op de 'grond'. Zo is het binnenkort makkelijker om tussen lijntjes te schrijven.
We oefenden ook in het klein.
Deze week zijn we eens op onze kalender van Godsdienst
Dit zijn de werktaken van deze week:
1. Kniptaak
2. Was ophangen
3. Sleuteltaak
De sleuteltaak van vorige week was wat moeilijk. Juf Lore heeft de taak wat makkelijker gemaakt. We moeten uitzoeken van welk kind het slotje is. We proberen alle codes uit en letten er goed op dat de nummertjes netjes onder elkaar staan.
4. Bouwtaak
Het spel van de week was opnieuw 'muizencarrousel'
De week sloten we eens niet af met een speelbeurt. Deze week deden we een experimentje met juf Lore. Voor de vakantie vroeg Lars zich af hoe we een ballon kunnen laten vliegen... vorige week was hij ziek, dus deze week maakten we tijd voor het experiment 'LAAT DE BALLON VLIEGEN!'
'Blazen' riepen we in koor. Kevin mocht het eens proberen...
Nee, blazen gaat niet... de ballon blijft op tafel liggen.
Een touwtje dan? Probeer eens Finn...
Neen, ook een touwtje werkt niet...
Nova wou wel eens héél hard rennen. Ja, de ballon gaat wel een beetje omhoog, maar echt vliegen lukt toch niet.
Lopen lukt dus maar een heel klein beetje...
Samet had een goed idee. Een stokje zoals de ballonnen van de Mc Donalds.
Ja hoor, dat lukt! Maar hij gaat wel nog niet vliegen.
In de ton zit helium. Helium is speciale lucht die ballonnen laat vliegen.
Juf Lore ademde de lucht ook eens in. Daar kreeg ze een hele gekke stem van. We moesten héél hard lachen. Maar hoe komt het dat? Juf Lore is toch geen smurf. De juf heeft het even voor ons uitgetekend. Als ze de lucht inademt, dan komt die in haar longen. Als ze praat komt de lucht er weer uit, juf Lore praat dan als een smurf. Als de helium door het praten weer uit haar longen is, dan praat ze weer gewoon. Oef... Lore is dan toch geen smurf.
Iedereen kreeg een ballon mee naar huis. Finn wou zijn ballon graag laten vliegen... spannend!
Amai, wat ging die hoog!!! Daaaaaaaaag ballon!
En zo zit de week er weer op. We wuiven jullie uit met een mooie klasfoto.
En nog eentje met juf Lore die nog net op tijd was voor een tweede foto.
Reacties
Een reactie posten