Doorgaan naar hoofdcontent

OP STAP IN HET VERKEER

Op stap in het verkeer!
Vandaag gingen we op stap in het verkeer. We hebben héél wat gezien. Op ons volgblad kruisten we alles aan wat we zagen. 

We zagen heel wat voertuigen onderweg. 

We zagen ook veel verkeersborden! Die vertellen ons wat we moeten doen. Hier mag je niet snel rijden, we zijn dicht bij een school. 
Verkeersborden hebben verschillende vormen. 
Dit is geen verkeersbord, dit is een straatnaambord.
Straatnaamborden staan meestal op een paal, maar soms hangen ze ook tegen een huis.
Straatnaamborden en verkeersborden zijn NIET hetzelfde!
Dit is wel een verkeersbord. Dit bord betekent 'fietspad'.
Dit bord is ook een verkeersbord. Het bord betekent PARKING. Hier kan je auto's parkeren.
Onze school heeft ook een parking. 
Dit is ook een parking.
We lopen voor de auto's door, dat is veilig!

We zagen ook groene en grijze paaltjes op de weg.
Foei, zo'n paaltje is geen vuilbak!!!
De paaltjes houden de auto's tegen... hier mogen geen auto's rijden.
Hier zagen we kegeltjes. Opgepast, hier is men aan het werk!


Dit zijn allemaal lantaarnpalen of straatlampen. Ze zien er allemaal verschillend uit.
Een lantaarnpaal zorgt ervoor dat auto's goed kunnen zien als het donker is. 

Iedereen heeft zijn plaats in het verkeer. 
Wij stappen flink op het voetpad! We mogen ook 'de stoep' zeggen.
 Op het voetpad blijven jongens!
 Dat is goed! Flink zo!!!
Soms is er geen voetpad, dan wandelen we op het gras in de berm. 
Fietsers rijden op een fietspad. Wij mogen niet op het fietspad wandelen, dat is gevaarlijk!
Zo, dat is beter!

Deze auto rijdt over een verkeersdrempel. 

Dit is een rotonde. Je mag ook rondpunt zeggen. Auto's rijden in een rondje en kiezen zo de juiste weg.


We zagen ook kruispunten. Dit is een kruispunt zonder verkeerslichten.
Dit is een kruispunt met verkeerslichten.

We zagen ook een flitspaal. Die flitst als een auto te snel rijdt. Je krijgt dan een boete. 

Oversteken zonder zebrapad doen we zo: 
Oversteken met zebrapad doen we zo:
Oversteken met een verkeerslicht doen we zo:

Als we oversteken, kan het licht soms op rood springen. We wandelen dan verder en stoppen NIET!

Van al dat wandelen kregen we grote honger!

Zo zat de verkeerswandeling er weer op. Amai, wat hebben we veel gezien! We konden bijna alles op onze blaadjes aankruisen. 


We gingen met de bus weer naar school. We namen de bus aan een halte met een bushokje
Onderweg zagen we ook een halte zonder bushokje.
We moesten wel even wachten
Wachten duurt soms lang. Gelukkig kent Samet een leuk spelletje. Zo gaat de tijd wat sneller. 
En zo zat de dag er weer op...

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...