Doorgaan naar hoofdcontent

OP STAP IN HET VERKEER

Op stap in het verkeer!
Vandaag gingen we op stap in het verkeer. We hebben héél wat gezien. Op ons volgblad kruisten we alles aan wat we zagen. 

We zagen heel wat voertuigen onderweg. 

We zagen ook veel verkeersborden! Die vertellen ons wat we moeten doen. Hier mag je niet snel rijden, we zijn dicht bij een school. 
Verkeersborden hebben verschillende vormen. 
Dit is geen verkeersbord, dit is een straatnaambord.
Straatnaamborden staan meestal op een paal, maar soms hangen ze ook tegen een huis.
Straatnaamborden en verkeersborden zijn NIET hetzelfde!
Dit is wel een verkeersbord. Dit bord betekent 'fietspad'.
Dit bord is ook een verkeersbord. Het bord betekent PARKING. Hier kan je auto's parkeren.
Onze school heeft ook een parking. 
Dit is ook een parking.
We lopen voor de auto's door, dat is veilig!

We zagen ook groene en grijze paaltjes op de weg.
Foei, zo'n paaltje is geen vuilbak!!!
De paaltjes houden de auto's tegen... hier mogen geen auto's rijden.
Hier zagen we kegeltjes. Opgepast, hier is men aan het werk!


Dit zijn allemaal lantaarnpalen of straatlampen. Ze zien er allemaal verschillend uit.
Een lantaarnpaal zorgt ervoor dat auto's goed kunnen zien als het donker is. 

Iedereen heeft zijn plaats in het verkeer. 
Wij stappen flink op het voetpad! We mogen ook 'de stoep' zeggen.
 Op het voetpad blijven jongens!
 Dat is goed! Flink zo!!!
Soms is er geen voetpad, dan wandelen we op het gras in de berm. 
Fietsers rijden op een fietspad. Wij mogen niet op het fietspad wandelen, dat is gevaarlijk!
Zo, dat is beter!

Deze auto rijdt over een verkeersdrempel. 

Dit is een rotonde. Je mag ook rondpunt zeggen. Auto's rijden in een rondje en kiezen zo de juiste weg.


We zagen ook kruispunten. Dit is een kruispunt zonder verkeerslichten.
Dit is een kruispunt met verkeerslichten.

We zagen ook een flitspaal. Die flitst als een auto te snel rijdt. Je krijgt dan een boete. 

Oversteken zonder zebrapad doen we zo: 
Oversteken met zebrapad doen we zo:
Oversteken met een verkeerslicht doen we zo:

Als we oversteken, kan het licht soms op rood springen. We wandelen dan verder en stoppen NIET!

Van al dat wandelen kregen we grote honger!

Zo zat de verkeerswandeling er weer op. Amai, wat hebben we veel gezien! We konden bijna alles op onze blaadjes aankruisen. 


We gingen met de bus weer naar school. We namen de bus aan een halte met een bushokje
Onderweg zagen we ook een halte zonder bushokje.
We moesten wel even wachten
Wachten duurt soms lang. Gelukkig kent Samet een leuk spelletje. Zo gaat de tijd wat sneller. 
En zo zat de dag er weer op...

Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

De Laatste Schooldag

Ook aan dit vreemde schooljaar kwam een einde... vandaag kwamen we voor een laatste keer naar de klas. We maakten er een leuke dag van. 's Morgens warmden we eerst op met een piratendansje.  Wie nog eens met deze stoere piraat wil meedansen, kan het filmpje terugvinden op padlet.  Er werd vandaag nog een beetje geleerd in de klas, maar we deden het meestal op een speelse manier. Zo speelden we nog eens woordjesbingo... ... en we gingen weer naar buiten om wat leerspelletjes te spelen. Juf Nele ging ook weer mee.  Zo deden we nog eens het springspelletje met de dobbelstenen. We sprongen naar elkaar toe en vergeleken de getallen op onze dobbelstenen. Hé Erik en Louis, wie dobbelde er het meeste? We speelden nog een ander spelletje met dobbelstenen.  De dobbelstenen met getalbeelden telden we bij elkaar op. De andere dobbelsteen toonde welke actie we moesten uitvoeren. Kijk, hier moesten we twee keer met onze ogen knipperen.  We voerden alle opdrachten uit, van som...

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...