Doorgaan naar hoofdcontent

wij koken soep

Op maandag maakten we lekkere soep. Juf Christel kwam ook helpen. Maar juf Christel toch... er moet toch geen citroen in de soep! In de soep doen we geen fruit, maar groenten!
En wat had je nog allemaal bij... een kom? wij koken soep in een ketel! Een fruitpers??? maar Christel toch, we gaan de groenten niet persen hoor! Let maar eens goed op hoe wij soep maken. 

Er moet vanalles in de soep: courgette, ui, selder... maar eerst maakten we de balletjes voor in de soep.
We maakten kleine balletjes, geen grote!
We rolden de balletjes tussen onze handen.
Kijk eens hoeveel balletjes we gerold hebben. Amai, zo véél! 
De balletjes deden we in de grote kookpot. We kookten ze gaar. 
Ondertussen gingen we de groenten snijden. Eerst schilden we de courgette met een dunschiller.
Nadien snijden we de courgette in reepjes, zo kunnen er makkelijk blokjes van maken.
Ook de selder snijden we in stukjes.
We doen de selderblokjes en de courgetteblokjes op een bordje. Kijk, zo doen we dat! We gebruiken ons mes...
Ook de uien moeten in kleine stukjes. Uien prikken in de ogen. Gelukkig had de juf een machientje bij. 
We moesten wel héél erg hard duwen.
Alle groenten gesneden? Dan werd het tijd om soep te koken. Alle groenten gingen in de kookpot.
We deden er ook kruiden bij: tijm en peper... mmm, wat rook dat lekker zeg!
We deden er ook bouillonblokjes bij.
Is de soep al klaar, Christel?
Eerst nog even mixen.
Oehhh, wat maakt dat veel lawaai zeg!
En toen was het tijd om te proeven... mmm, courgettesoep met balletjes dat lusten we nu wel! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...