Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 7 oktober

Deze week hebben we het thema fruit afgerond. Op maandag maakten we lekkere appelmoes.Je kan er alles over lezen in het aparte verslagje.
We leerden deze week ook over het verschil tussen fruit en groenten. Op maandag deden we een sorteeroefening. Wat is fruit en wat niet.
 De mandarijn van Jotbir is fruit. 
En de aardappel, Louis?
Neen, dat is geen fruit. 
Op dinsdag verdeelden we de pluche etenswaren in fruit en groenten. Maar daar vergat ik helaas een foto van te maken. 
Juf Lore haalde op vrijdag de voeldoos eens boven. Ze verstopte fruit onder de isomo en liet ons raden.We mochten niet piepen!
 Wat voel ik daar? allemaal kleine bolletjes... zou het een tros druiven zijn???

Tijdens de taallessen maakten we oefeningen in onze bundel, maar ook met fruit. Wat ligt er achter de citroen, Erik??? oh ja, de peer. 
Wat ligt er voor de banaan, Sana? Natuurlijk, de appel. 
We oefenden ook het gedichtje van appeltje groen verder in. 
We deden dat met gekke stemmetjes...
... en ook eens om de beurt. 

Tijdens de rekenlessen oefenden we de begrippen evenveel en niet-evenveel in. We verdeelden schoolmateriaal en controleerden of er evenveel potloden/gommen/scharen... als kindjes waren. 
Juf Lore verdeelde bloemetjes. Maar juf Lore toch, het is niet eerlijk. We kregen niet evenveel!
Gelukkig konden we het oplossen. We verdeelden de bloemetjes opnieuw en nu kreeg iedereen er drie. Dat is wel evenveel!
 We deden hetzelfde met de kastanjes die we vonden op de speelplaats. 

Met juf Lara leerden we verder over de verschillende lijnen. We mochten met de dobbelsteen gooien en zochten de lijnen op de tafel. We moesten ook vertellen wat voor een lijn we zochten.  
Goed zo, dat is een gebogen lijn. 
We tekenden ook lijnen in onze werkbundel. Kijk, we maken rechte lijnen naar beneden.

Tijdens de schrijfoefeningen maakten we deze week een paddenstoel. We deden het eerst op de grond. 
Op deze manier oefenden we op het maken van bogen en bolletjes.  

We speelden deze week het spelletje 'appels plukken'. 
Wie het eerste alle appels uit zijn/haar boompje kon plukken, was de winnaar. Als ik op het juiste vakje kom met de pijl, dan mag ik appels plukken. 
Maar, op het spelbord kon je ook op een 'pech-vakje' terecht komen! Oei, mijn mandje valt om... alle appeltjes moeten weer terug het boompje in. 


Er lagen deze week weer drie taken klaar.
1.motorische oefening: we raspten wortels. 
2. fijnmotorische oefening: met een pincet legden we (appeltjes) pomponnen op de appelboom. 
3 knipoefening: Oeps, hier vergat ik een foto van te maken. 

De week sloten we af met een speelbeurtje. 


Tot maandag!


Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...