Doorgaan naar hoofdcontent

De week van 14 oktober

Op maandag zat Roos klaar in de kring. Ze wou graag vertellen over haar weekend. Roos was naar het bos geweest, daar wou ze graag wat over vertellen (het verslagje van Roos staat ook op de blog)
Maar Roos toch, je deed het helemaal mis! Het bos is toch niet in de stad! En roos, je draagt ook de verkeerde kleren! Zullen we je eens helpen? Eerst de laarzen aan, toch geen slippers.
En de jas zonder mouwen moet ook uit, je doet beter een regenjasje aan!
Nu nog de rugzak aan...
... zo Roos, nu ben je helemaal klaar om naar het bos te gaan met ons. 

Op dinsdag vertelden we aan de hand van de foto's wat we allemaal leerden in het bos. Het verslagje is ook terug te vinden op onze blog.
De juf tekende nog wat extra opmerkingen uit. We leerden wat we best dragen in de herfst...
... maar ook wat er allemaal te zien is in een bos. Tja Roos, 1 boom is echt geen bos hoor!
we leerden ook héél wat woorden. Sommige woorden kenden we al, andere zijn nog een beetje nieuw. 
Tijdens de taallesjes leerden we de nieuwe woordenschat ook stempelen. Goed kijken, want er zitten héél veel letters in de doos!
Net als Roos leerden we deze week onze jas aan doen als grote jongens en meisjes. We leggen de jas NIET meer op de grond!
We doen ook ZELF onze jas dicht. Ja jullie lezen het goed we proberen het ALLEEN! Dan moeten we goed kijken hoor. 
Kijk maar eens, gelukt! En wat zijn we trots!!!
Wie goed oefent krijgt dan ook 'een-grote-jongens/meisjes-stempel'. wat zijn we toch trots!
We leerden ook onze jas uitdoen. We moeten onderaan aan de mouwen trekken, zo maken we geen 'apenmouwen' en krijgen we de jas nadien weer makkelijker aan. 

Tijdens de schrijflessen maakten we deze week een spinnenweb. We oefenden zo op rechte en schuine lijnen.
We tekenden ook met een wit krijtje op een zwart blad. Hé, we kunnen dat zien! Dat vonden we héél speciaal!!!

Tijdens de rekenlessen werkten we de werkblaadjes over de begrippen 'evenveel/niet evenveel' af. We leerden ook twee nieuwe begrippen: minder en meer. Wat is het meeste? 1 groot ei of 3 kleine bloemetjes?
Maar laat je niet foppen! klein betekent daarom niet altijd minste! 4 kleine eitjes is meer dan 2 grote eieren!
We moeten goed tellen...
... of we kunnen vriendjes maken!
Met juf Lara leerden we weer over vormen. 
Ze had ook een ook een zak met allerlei spulletjes bij. 
Weten we welke vorm dit boekje heeft? Natuurlijk, dat is een vierhoek!
We nemen elk een voorwerp uit de zak en leggen ze op de juiste plaats. 

Het spel van deze week was nog eens 'appelboomgaard' Volgende week leren we weer een nieuw spelletje.
Roos had voor ons een verhaaltje bij van Anna. Anna ging ook naar het bos, net zoals wij!

Zoals jullie al weten, vernamen we maandag het droeve nieuws dat juf Goele overleden is. Met juf Lara lazen we tijdens het godsdienst lesje een boekje en bestempelden we een hartje.
Op vrijdag werd er in heel de school een minuut stilte gehouden. We spraken op voorhand af wat we dan zouden doen. We wouden er graag een mooi en rustig liedje bij en dat mocht wel van de juf. 

De werktaken van deze week:
1. smartgames: groep 1 lostte de raadseltjes van sneeuwwitje op. 
Voor groepje 2 was het 'castle logics' Volgende week wisselen we de taakjes om. 
2. rijgtaak: we rijgen een veter rond het blad. 

Als afsluiter trokken we vandaag nog eens onze laarzen aan. 
Helemaal klaar om naar buiten te gaan, want....
...we gaan in de plassen springen!!! Daar keken we al héél de week naar uit!
Onze school heeft ook een bos! Daar vonden we ook eikels, kastanjes, takjes en blaadjes... ja hoor het is een echt bos. Tot volgende week!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...