Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 9 december

We zijn de week gestart met de waarnemingsactiviteit 'allemaal pakjes'. In het aparte verslagje kan je er alles over lezen.

We leerden deze week wat er allemaal in een pakje kan zitten.
We leerden dat pakjes soms leuk, maar soms ook niet leuk kunnen zijn.
Het kan dat we een pakje niet leuk vinden, dat mag. Maar wat doen we dan? Daar hebben we het ook over gehad in de klas. Volgende week gaan we hier nog zeker verder op in. 
Ook volgende week zullen we nog over pakjes leren. We gaan dan ook zelf cadeautjes maken voor mama en papa, maar ook voor een klasgenootje.

Omdat het bijna kerstmis is, hebben we deze week ook onze kerstboom versierd... maar voor je een kerstboom kan versieren, moet er eerst een kerstboom zijn... We hebben de takken opengeplooid en de kerstboom in elkaar gepuzzeld.
Als eerste hingen we er de lampjes in.
Toen waren de kerstballen aan de beurt. We moesten er wel voorzichtig mee zijn hoor!
We hebben ook lekkere kerstballen. Dat zijn kerstballen van chocolade. Als het kerstfeestje is, dan mogen we er wel eens van proeven.
Als laatste de piek er nog op... en toen was onze kerstboom klaar.Wij vinden hem in ieder geval al héél mooi!
We hebben ook de figuurtjes van het kerstverhaal erbij geplaatst. 

Tijdens de lesjes metend rekenen leerden we over 'lengte'. We maakten een lange trein van korte rolletjes.
 En van lange rollen. Welke trien zou het langste zijn?
 De trein met de lange rollen was wel erg lang.
 We vergeleken alle rollen grondig. Kijk , deze rol is langer!
 Deze rolletjes zijn even groot.
kijk, een dikke en een dunne rol.
 De dunne rol is wel langer dan de dikke 
  We zochten ook naar rollen die van groot naar klein waren gerangschikt. 
En rollen die van klein naar groot waren gerangschikt. Ook volgende week zullen we nog heel wat over 'lengte' leren hoor. 
Tijdens rekenen hebben we het nog steeds over hoeveelheden. We maakten deze week ook buiten een oefening. We trokken een kaartje. Lazen het getal af dat genoteerd was met vingers, stipjes, cijfer...
Dan moesten we in evenveel cirkels springen. Als we juist sprongen, mochten we doorlopen naar het doosje om het cijfer in het juiste potje te leggen. WE vonden het erg leuk!
In de klas maakten we oefeningen in onze bundel. Om de getalbeelden juist te leren tekenen, gebruiken we een eierdoosje om extra te oefenen.
We maakten deze week ook een getallenrij aan bord. Juf Lore ving luchtjes in ballonnen. Ohhh hoe MEER luchtjes hoe groter de ballonnen.We plakten er nadien de getalbeelden bij en schreven juiste nummers eronder.
We deden ook oefeningen met de getallenrij. We kregen een willekeurig getalbeeld en moesten in de juister volgorde gaan stel. We oefenden ook op tellen (0,1,2,3,4,5) en terugtellen (5,4,3,2,1,0)

Het spel van de week was 'draak dondertand en de vuurkristallen'
Draak Dondertand en z'n vrienden Vonkenvlucht, Zilverschicht en Vuurstaart staan aan de start van de wedstrijd door het Drakendal. De vlucht naar de grote vulkaan zal niet eenvoudig zijn. Er waait immers een hevige wind door het dal zodat de draken wel eens van route moeten veranderen. Bovendien moeten ze op de vuurkristallen langs de weg letten, want wie er het meeste van heeft verzameld is de winnaar. Maar let op, in dit spel van HABA wint niet de snelste maar de draak met het meeste vuurkristallen!
De dobbelsteen liet zien hoeveel stapjes we moesten zetten, maar soms gooiden we een wervelwind.
Dan moesten we alle pijlen op het spelbord draaien. Dan moesten we een andere weg naar de vulkaan nemen. Soms was het een weg met meer kristallen, soms eentje met minder.
De vakjes vertellen ons hoeveel kristallen we krijgen. Kijk, Sana krijgt er twee. Wie op het einde van het spel het meeste kristallen heeft, wint. Dat vonden we wel wat gek, want we wouden eigenlijk zo snel mogelijk bij de vulkaan komen.
 We vonden het wel allemaal een leuk spelletje, dus we zullen het zeker nog eens spelen.


De werktaken stonden deze week in het teken van pakjes en kerst
1. legotaak: we bouwen pakjes van lego en duplo. We keken goed naar het stappenplan.Wie het al goed kon, mocht het stappenplan aan de kant leggen en keek dan alleen naar de laatste foto.
2. motorische rekentaak: We leggen met de pincet strijkparels op de dennenbomen. We geven iedere boom evenveel 'kerstballen' als er gevraagd wordt.
3. plooitaak: Vorige week oefenden we al het plooien van servetten. Deze week gaan we nog een stapje verder. We plooien de servetten op de lijnen...
en rollen ze dan op voor in een servettenring. Zo kunnen we volgende week onze kersttafel mooi versieren.

Dat december een feestmaand is, hadden we vorige week al uitgetekend...
Maar we waren blijkbaar iemand vergeten... Juf Katrien is ook jarig in december. Zij was woensdag jarig. Omdat ze er dan niet is, vierden we haar feestje op dinsdag. We versierden de tafel en bliezen slingers.
 Juf Katrien koos een vuurwerkstokje.
 Ze had hele lekkere taart bij. Er werd lekker gesmuld
 mmm, wat lekker toch!

Op vrijdag vierden we Tuur. Hij wou graag een groene kroon, want dat is zijn lievelingskleur... daar hebben we dan ook voor gezorgd. We versierden ook de tafel met een tafellaken en slingers. 
Tuur maakte samen met zijn mama lekkere cupcakes. Het papiertje op de cupcakes mochten we eten. Dat is snoeppapier, wat vonden we het grappig. 
 We staken in de cupcakes 6 kaarsjes, want Tuur wordt 6 jaar. 
 We feliciteerden Tuur met zijn verjaardag en gaven een handje. 
 Tuur mocht ook iets kiezen uit de grabbelbox. Hij koos een waterpistool. 
 mmm, wat smaken die cupcakes lekker!
 Tuur had ook een speciale kaart mee van thuis. Het is geen kerstkaart, maar een verjaardagskaart. Als je hem opendoet, dan komt er muziek uit! 
 Je kan er gewoon op dansen...
 Of een spelletje mee doen. Tuur doet de kaart open en iedereen mag rond de tafel dansen. Maar als Tuur de kaart dicht doet, dan stopt de muziek. Dan moeten wij ook stoppen, tot de muziek weer begint. En er is niemand die wint of verliest. Dat spelletje heet 'stopdans'. We vonden het héél leuk!
Als afsluiter werd er nog gespeeld. Tuur en Mart bouwden SAMEN een héle mooie auto. Wat waren ze trots! Goed gedaan jongens!
 Sana en Jotbir speelden kappertje met de pop. Wat ziet ze er weer mooi uit. 
 Louis maakte een monstertje van k'nex. Het was gelukkig wel een lief monstertje ☺
 En Erik bouwde samen met Alexander een knikkerbaan. 

En zo zat de week er weer op. 
Tot maandag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...