De eerste week na de vakantie zit er weer op. Er was deze week heel wat te doen rond het corona-virus, vandaar dat we extra aandacht hebben besteed aan onze hygiëne. De juf tekende op bord enkele afspraken. (ik vergat er een foto van te nemen, maar het kwam overeen met deze poster... alleen wat eenvoudiger)
Onze handen werden deze week ook vaak en goed gewassen. Genoeg water, genoeg zeep en lang genoeg wassen!
Er wordt wel eensvergeten om eerst water te nemen voordat we op het zeeppompje drukken... dus de juf wees ons nog eens op het stappenplan. (wie graag dit stappenplannetje ook heeft voor thuis, mag een seintje geven)
Als we van de grote speelplaats komen, hangt er een pompje met speciale zeep. Voor deze zeep hebben we geen water nodig, wat gek!
In de klas maakten we wat oefeningen in onze bundel. We bespraken de afspraken in de bib, maar ook de afspraken in de boekenhoek. Wat doen we wel en niet met de boekjes? We ruimden ook eens onze boekenhoek op. We sorteerden de boekjes per kleur.
Oei, zo mag een boekje niet staan hé! Zo weet je niet om welk boek het gaan en kan je ook de blaadjes stuk maken.
Dit is véél beter!
We sorteerden de boeken ook naar vorm.
Dit zijn allemaal boeken in de vorm van een vierkant.
Dit zijn boekjes in de vorm van een rechthoek. Deze rechthoek ligt neer. We hebben niet veel boekjes in de vorm van een liggende rechthoek.
... maar wel veel boekjes in de vorm van een rechtstaande rechthoek.
Na onze sorteeroefening ruimden we de boeken weer netjes op.
Alle boeken weer op de juiste plaats... toppie!!!!
Juf Eunice maakte ook boekjes van ons weekendgesprek. We konden er al fijn in lezen in de boekenhoek, lezen we ze thuis ook eens samen???
Juf Annelies kwam ons ook weer helpen.
En na het werken... handen omhoog en handjes wassen!
Nadien schreef ze weer een nummertje. Ohh, opnieuw een
nog een keer een, nog een keer een... heel veel keer opnieuw een..
we leren een nieuw woordje! en dat woordje is 'een'
de letter 'n' kenden we al. de letter 'ee' hangen we op de juiste plaats. 'ee' kan je roepen, het is een klinker en dus een gele letter. Opgelet 'ee' en 'aa' lijken erg op elkaar, maar klinken anders!
We zochten het woordje 'een' op het bord. We mochten er eens goed op meppen met de 'vliegensvlugge-woordjesmepper'.
We trokken er ook een cirkeltje rond. we moesten goed opletten, want... een ≠ nee, een ≠ aan, een ≠ eeu
Kijk eens, allemaal woordjes 'een'.
We werkten in onze bundeltjes, lazen in onze leesboekjes en speelden ook wat taalspelletjes. Zo speelden we deze week bingo. We trekken een lettertje of woordje uit een zakje...
We lezen het lettertje of woordje luidop voor.
Als het lettertje of woordje op ons kaartje stond, dan mochten we een muntje leggen. Alle letters of woordjes gevonden? Bingo!!!
Op woensdag kwam Samet een beurtje meewerken in onze klas. Hij zit in de klas van juf Katleen en kan al lezen. Hij zal iedere week een beetje komen lezen met ons. Soms in een leesboekje, soms door middel van een spelletje. Deze week speelde hij ook bingo met ons.
We oefenden ook weer met de letterdoosjes. Het lettertje 'ee' zit er nu ook in, dus we kunnen thuis met ons letterdoosje ook eens laten zien wat we al kunnen.
Een nieuw woordje betekent ook een nieuw letterfilmpje. Daar kijken we met z'n allen graag naar!
Kunnen we het lettertje 'ee' voelen?
Ja hoor, ons mondje wordt heel breed!
We luisterden goed naar de woorden. Horen we 'ee'?
Ja hoor, en we kunnen hem ook zien. Hé wacht eens even...
Dat eerste stukje kunnen we al lezen! Daar staat 'een'!
Ook hier zien we de letter 'ee'. Zullen we thuis samen ook eens naar het letterflimpje kijken?
En we zochten natuurlijk ook weer naar woordjes met 'ee' in het grote zoekboek.
en andere keren weer op elkaar zoals een torentje.
Eerst werd er goed geoefend. Toen we het principe wat onder de knie hadden, toen maakten we er een spelletje van. Wie het eerst zijn stapeltje met kaartjes had nagebouwd won.
3 bouwtaak kasteel: We bouwden een kasteel na met bric-blocks.
Er werd met de cowboys gespeeld op de mat.
En de meisjes maakte de pop weer wat mooier in hun kapsalon.
Onze handen werden deze week ook vaak en goed gewassen. Genoeg water, genoeg zeep en lang genoeg wassen!
Er wordt wel eensvergeten om eerst water te nemen voordat we op het zeeppompje drukken... dus de juf wees ons nog eens op het stappenplan. (wie graag dit stappenplannetje ook heeft voor thuis, mag een seintje geven)
Als we van de grote speelplaats komen, hangt er een pompje met speciale zeep. Voor deze zeep hebben we geen water nodig, wat gek!
We gingen deze week met een nieuw thema van start. We hadden allemaal ons lievelingsboekje bij. Daar hadden we heel wat over te vertellen.
Op dinsdag gingen we naar de bibliotheek. In het aparte verslagje lees je er alles over. Het werd een leuke uitstap. In de klas maakten we wat oefeningen in onze bundel. We bespraken de afspraken in de bib, maar ook de afspraken in de boekenhoek. Wat doen we wel en niet met de boekjes? We ruimden ook eens onze boekenhoek op. We sorteerden de boekjes per kleur.
Oei, zo mag een boekje niet staan hé! Zo weet je niet om welk boek het gaan en kan je ook de blaadjes stuk maken.
Dit is véél beter!
We sorteerden de boeken ook naar vorm.
Dit zijn allemaal boeken in de vorm van een vierkant.
Dit zijn boekjes in de vorm van een rechthoek. Deze rechthoek ligt neer. We hebben niet veel boekjes in de vorm van een liggende rechthoek.
... maar wel veel boekjes in de vorm van een rechtstaande rechthoek.
Na onze sorteeroefening ruimden we de boeken weer netjes op.
Alle boeken weer op de juiste plaats... toppie!!!!
Juf Eunice maakte ook boekjes van ons weekendgesprek. We konden er al fijn in lezen in de boekenhoek, lezen we ze thuis ook eens samen???
Er werd deze week ook weer flink geschreven. We deden het met vingerverf. Het is niet alleen leuk... maar als we het goed doen, dan glijdt onze vinger sneller over ons blad.
Het partoon dat we maken is de voorloper van de letter 'oo'.Juf Annelies kwam ons ook weer helpen.
En na het werken... handen omhoog en handjes wassen!
Op maandag had Roos zin in een spelletje. Ze schreef nummertjes van 0 tot 10 aan bord. Kan jij raden welk nummert je ze op de achterkant van het bord had geschreven?
Was het twee? neen! Was het drie? neen! Het was eenNadien schreef ze weer een nummertje. Ohh, opnieuw een
nog een keer een, nog een keer een... heel veel keer opnieuw een..
we leren een nieuw woordje! en dat woordje is 'een'
We zochten het woordje 'een' op het bord. We mochten er eens goed op meppen met de 'vliegensvlugge-woordjesmepper'.
We trokken er ook een cirkeltje rond. we moesten goed opletten, want... een ≠ nee, een ≠ aan, een ≠ eeu
Kijk eens, allemaal woordjes 'een'.
We werkten in onze bundeltjes, lazen in onze leesboekjes en speelden ook wat taalspelletjes. Zo speelden we deze week bingo. We trekken een lettertje of woordje uit een zakje...
We lezen het lettertje of woordje luidop voor.
Als het lettertje of woordje op ons kaartje stond, dan mochten we een muntje leggen. Alle letters of woordjes gevonden? Bingo!!!
Op woensdag kwam Samet een beurtje meewerken in onze klas. Hij zit in de klas van juf Katleen en kan al lezen. Hij zal iedere week een beetje komen lezen met ons. Soms in een leesboekje, soms door middel van een spelletje. Deze week speelde hij ook bingo met ons.
We oefenden ook weer met de letterdoosjes. Het lettertje 'ee' zit er nu ook in, dus we kunnen thuis met ons letterdoosje ook eens laten zien wat we al kunnen.
Een nieuw woordje betekent ook een nieuw letterfilmpje. Daar kijken we met z'n allen graag naar!
Kunnen we het lettertje 'ee' voelen?
Ja hoor, ons mondje wordt heel breed!
We luisterden goed naar de woorden. Horen we 'ee'?
Ja hoor, en we kunnen hem ook zien. Hé wacht eens even...
Dat eerste stukje kunnen we al lezen! Daar staat 'een'!
Ook hier zien we de letter 'ee'. Zullen we thuis samen ook eens naar het letterflimpje kijken?
En we zochten natuurlijk ook weer naar woordjes met 'ee' in het grote zoekboek.
We speelden deze week het spelletje 'speedcups'. Je moet het patroon van het kaartje nabouwen.
Patroon nagebouwd? Dan mag je op de bel drukken. Soms moeten de potjes in een rijtje staan... en andere keren weer op elkaar zoals een torentje.
Eerst werd er goed geoefend. Toen we het principe wat onder de knie hadden, toen maakten we er een spelletje van. Wie het eerst zijn stapeltje met kaartjes had nagebouwd won.
Er werd heel wat gebouwd deze week tijdens het maken van de werktaken.
1. patronen nabouwen: We bouwen verschillende patronen na met 'bloemetjes'
2. Smartgame Haba: We bouwden de voorbeeldkaarten na. We moesten er wel goed op letten dat we de blokjes die een beetje verstopt zaten niet vergaten. 3 bouwtaak kasteel: We bouwden een kasteel na met bric-blocks.
Als afsluiter van de week werd er nog fijn gespeeld. Zo maakten we weer kennis met de spelmogelijkheden voor volgende week. In de gang werd er fijn tennis gespeeld met een ballon.
Er werd ook weer gebouwd met de magformers. Er werd met de cowboys gespeeld op de mat.
En de meisjes maakte de pop weer wat mooier in hun kapsalon.
Geniet van het weekend en tot maandag!
Reacties
Een reactie posten