Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 9 maart

Ondertussen zorgt het Coronavirus voor heel wat opschudding en veranderingen... de week begon echter vrij normaal. Tijdens de rekenlessen leerden we deze week splitsen. We maakten kennis met Tijl het splitsbijl.
We leren al handelend splitsen en gebruiken allerhande materiaal. Het verwoorden en uitvoeren is héél belangrijk. Daarom werd er de eerste dagen niets neergeschreven. We splitsten ballen, diertjes,bekertjes... We moeten ook steeds vertellen wat we doen: 'ik splits 4 dieren in 2 paarden en 2 koeien'
Toen het verwoorden goed lukte was het tijd om een stapje verder te gaan. Wat we al handelend doen, tekenen we ook uit.
 We controleren ook of het wel juist was wat we deden. Ik splits 4 in...
... twee en twee. Ja, helemaal juist!!!

Er werd deze week ook weer heel wat gelezen. We lazen in ons leesboek, klik-klak-boekje en maakten oefeningen in onze werkbundel. We zochten ook nog eens naar woordjes in het grote zoekboek. Op deze zoekprent deden we een wedstrijdje. Met welke letter vinden we het meeste woordjes???
 Eens kijken, we maken vriendjes...
 Ja, de letter 'aa' wint!

We leerden deze week ook nog over boeken. We vertelden over de plekken waar we boeken kunnen lezen, we herhaalden de regeltjes in de boekenhoek en bespraken de soorten boeken. Kijk, dit is een werkboek.
 En dit is een stripboek
We sorteerden alle boeken... sprookjesboeken, doeboeken, prentenboeken, leesboeken... We bespraken ook waarom ze zo heten. vb. in een werkboek kan je oefeningen maken, in een prentenboek staan hééél vééél prenten...
 Ook in onze werkbundel sorteerden we boeken. We gaven de boeken de juiste kleur.

Tijdens schrijven maakten we weer het 'oo' en 'cc' patroon. Deze week werkten we op kleiner formaat.

Meester Jody maakte ook nog leuke foto's van onze turnles. We bouwden met grote blokken een klim en klauterparcours.
 Kijk maar eens....
 Flink in de rij...
 En dan klimmen en klauteren maar!
 We vonden het echt leuk!!!
 Nadien ruimden we alle blokken flink op
 Het was een super leuke les!

We speelden deze week nog eens het spelletje speedcups.
 Winnen was niet het belangrijkste, het correct nabouwen wel.
Op het einde van het speelbeurtje probeerden we toch eens te spelen om te winnen...

Woensdag was er geen school voor de kinderen. Het had toen nog niets met corona te maken, maar de juffen en meesters hadden die dag ook eens les. Dat vonden we wel grappig.

We sloten de week af met een speelbeurtje. De meisjes gaven de pop weer een prachtig kapsel...
 Dario en Louis bouwden een coole vrachtwagen.
 En trots dat ze waren ☺
 Mart en Alexander maakten een cowboydorp en kwamen bij elkaar op bezoek.
 Tuur en Erik gaven het beste van zichzelf in een partijtje tennis op de gang.

Op het einde van de dag bespraken we nog de ingrijpende maatregelen voor het Corona-virus.
 We vroegen ons af wat corona eigenlijk betekende. Mazelen, griep, buikgriep, oorontsteking... kenden we allemaal, maar Corona...
In ons lichaam zitten kleine vechtertjes, zij vechten tegen ziektes en zorgen dat we weer genezen.  mazelen, griep... onze vechtertjes kennen dat. 
Als je corona hebt, dan ben je ook ziek. Onze vechtertjes kennen Corona nog niet goed. We komen best niet te dicht bij elkaar en veel mensen/kindjes samen is ook niet zo'n goed idee. Zo worden we niet ziek. 
Daarom zegt de minister dat we best thuisblijven als het kan. Zo maken we niemand ziek en worden we ook niet ziek. Sommige kindjes moeten wel naar school. Als mama/papa in het ziekenhuis werken of dokter zijn. Of als mama/papa moet gaan werken. Juf Lore zegt niet wie naar school moet of thuis moet blijven, mama/papa gaan dat kiezen. 
Als je thuis blijft is dat geen vakantie. Je mag wel leuke dingen doen, maar mama en papa moeten af en toe ook op computer kijken. Juf Lore stuurt een mailtje om te vertellen dat we moeten lezen of we krijgen een mailtje met een oefenblaadje. 

Hopelijk is iedereen snel weer gezond en mogen we snel weer naar school!
Want we gaan elkaar wel wat missen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

DE WEEK VAN 17 SEPTEMBER

De week zit er weer op en ook deze week viel er weer heel wat te beleven.  We hebben onze deur mooi versierd, dus iedereen is welkom! Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan onze klas, dus het werd tijd om het thema 'weer naar school' af te ronden.  Tijdens de W.O.-lesjes  zagen we dat de klas- en schoolafspraken toch al goed gekend waren.  We classificeerden voorwerpen volgens de kenmerken 'scherp' en 'zacht'. We mochten eerst voelen en dan het werkblaadje invullen.   Ooh, wat voelt een vork scherp aan.  Tijdens de taallesjes haalde Roos haar boekentas nog eens boven. We probeerden het juiste lidwoord aan de woordenschat te koppelen. Zeggen we 'de boekentas of het boekentas?'  Roos zocht héél diep in haar boekentas naar schoolmateriaal. Dat vonden we heel erg grappig! Ook ons rekenbundeltje hebben we deze week afgewerkt. Wat waren we trots!!! We zochten voorwerpen in de klas die kleiner waren dan de afbeelding van de s...

de week van 2 december

Deze week was de sint in ons land. Om maandag kwam hij even langs op school. In het aparte verslagje lees je er meer over. Op donderdag gingen we naar het toneeltje van RSV (relationele en sociale vorming) kijken.  Het thema was dit keer 'samen delen, samen spelen' Juf Lore had zich verkleed als Anna. Meester Danny speelde Bartje. Ze speelden met de blokken. Maar ze kregen ruzie... ze wouden allebei hetzelfde blokje. Ruzie vond de juf niet ok!   Bartje en Anna probeerden het opnieuw.  Ze bouwden deze keer SAMEN een hele mooie toren. Wat flink van hen!!! De rest van de week stonden alle lessen in het teken van de Sint... dus ook de taallesjes. De juf had van zwarte piet twee zakken gekregen.  Die moesten we vullen met de juiste spulletjes.   In de zak met het groene kaartje deden we de woordjes die begonnen met 's'.  De letter 's' klinkt als het sissen van een slang. We bewegen onze hand dan net als een slang....

DE WEEK VAN 1 APRIL

Deze week mochten we, met wat spulletjes die juf Anne-Marie had meegenomen, het paasverhaal namaken. Allereerst namen we het boekje over het paasverhaal er nog eens bij. De juf vroeg ons om naar de prent op de voorkant van het boek te kijken en eens te zoeken welke kleur we het meest zagen. Dat was toch wel overduidelijk de kleur geel, van het zand in de stad Jeruzalem. Wij wisten nu dus ook dat we moesten starten met het zand toe te voegen. Daarna namen we de steentjes, hiermee maakten we de weg die Jezus heeft moeten afleggen tot aan de grot. We voegden ook nog wat plantjes toe. Deze staan voor de palmtakjes waarmee ze zwaaien wanneer Jezus Jeruzalem binnenkomt.  We maakten ook het zware kruis van Jezus. Aan het einde van de weg voegden we nog een grot toe waar Jezus in werd begraven. We waren heel enthousiast over het eindresultaat! De juf had ook een nieuwe pot meegenomen voor de paasboom in te zetten, dus deze hebben we ook even samen veranderd.  ...