Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 15 juni

De week zit er weer op, dus we hebben weer een verslagje voor jullie klaar. We zijn deze week de lesdagen gestart met het dansje 'lekker fit'. Heb je het dansje thuis ook al eens geoefend? Je kan het dansje vinden op padlet. 
Op vrijdag vertelden we ook wat we thuis deden. We vertelden over onze werkjes, maar ook over de spelletjes die we speelden, het wandelen... 

Er werd ook flink gelezen. 
Op dinsdag lazen we ook om de beurt bij juf Nele.

Er werden ook rekenoefeningen gemaakt. Zo werd er gesplitst met de splitsbordjes...
en er werden ook sommetjes gemaakt met materiaal. De juf speelde een verhaaltje met FisherPrice (vb. 2 mannetjes rijden in de auto, 1 mannetje stapt uit, hoeveel mannetjes blijven er zitten) en wij noteerden het sommetje.
Als iedereen het sommetje had neergeschreven, werd het verhaaltje nog eens gespeeld. Zo konden we controleren of we het juiste sommetje noteerden
Er werd ook geschreven. Thuis maakten we mooie slakjes van onze hand en van klei. Er werden ook slakjes van papier gevouwen. In de klas maakten we op dinsdag grote slakken op de speelplaats en op vrijdag kleurden we met kleine cirkeltjes cirkeltjes op een slakkenhuisje in. (de juf nam foto's van de slakjes die we thuis vouwden en onze kleurwerkjes. Helaas liepen de fotobestanden een beschadiging op, waardoor ze niet meer geopend kunnen worden. dinsdag zal ik er opnieuw een foto van maken en hier toevoegen.)

Samen met juf Nele gingen we op dinsdag weer buiten leren. We speelden volgende spelletjes: 1. We springen op de stipjes naar elkaar toe. Als we elkaar tegenkomen, dan schudden we met de dobbelsteen in ons potje. 
Wie heeft het meeste? Die mag verder springen tot bij het volgende kindje. Het andere kindje gaat terug in de rij staan en wacht tot hij/zij opnieuw mag springen. 
2. De juf heeft de letters die we kennen op de grond geschreven. We staan allemaal op een lettertje. 
De juf roept een lettertje. Wie op het lettertje staat, rent snel tot bij de juf, geeft een high-five en gaat op een ander lettertje staan. Toen de juf merkte dat het goed ging, werden er korte woordjes (vb. aan, oor...) op de grond geschreven en speelden we het spel opnieuw. De juf riep nu geen letters, maar woordjes. 

3. De juf had een grote pot met allemaal propjes. We mochten een propje kiezen en openvouwen. We keken goed welk prentje er op het propje stond. Met welke letter begint het woordje? Rennen maar! Zoek het juiste potje. 
Alexander vond een prentje dat begon met de letter 'v'. 
Deze prentjes horen allemaal blij de letter 's'. Luister maar...'slot' begint met de letter 's'. 

Tijdens de lessen WO leerden we verder over sport en spel. We werkten in onze bundel, maar deden ook een spelletje. Kan jij raden welke sport/spel Erik uitbeeldt? 
Goed geraden!  Erik is aan het dansen.
Weten jullie ook welke sport Mart uitbeeldt? 
Maar natuurlijk, hij speelt tennis. En zo gingen we nog even door. 
We maakten ook een vingerpopje. We kleurden het in en prikten het uit. We maakten ook een bal van een propje papier. Nu kunnen we voetballen, wat leuk!

Er werden ook weer werktaakjes uitgevoerd. We bouwden figuurtjes na met clics en zochten naar de juiste oplossing met de 'pico logico'
Er waren ook kindjes die een 3-D puzzel maakten. 


We speelden deze week het spelletje kroko loko met juf Christel. 
Wist je dat krokodillen hele gevaarlijke dieren zijn die alles opeten, wat maar aan hun neus voorbij komt? Hoe meer ze in dit spel eten, hoe langer ze worden. Elke speler krijgt zijn eigen krokodil. Gooi met de dobbelsteen en zoek een kaartje met een land-, water- of luchtdier. Met een goed geheugen en een beetje geluk wordt jouw krokodil steeds langer. Wie aan het einde van het spel de langste krokodil heeft, is de winnaar van Kroko Loko.

Op vrijdag gingen we weer naar buiten om nieuwe spelletjes te spelen. Maar eerst toonde juf Lore ons een speciaal voorwerp. Weten jullie waar dit voor dient? Ahhh, we kunnen Tuur zijn buik dik maken. 
Maar nee, het is een pomp. Je kan een pomp gebruiken op de banden van een fiets op te pompen.
Hoe pomp je een fietsband op?
Maar met een speciaal buisje erop, kan je ook ballen oppompen. 
bol.com | Doodadeals Balnaalden Set / Ballenpomp Naalden Set - 3 naalden -  opzetstuk - flexibele...
Dat gaan we dus ook proberen. 
maar oeps... de bal gaf een knal. Dat was niet echt de bedoeling. Zo'n plastic ballen kunnen we dus niet oppompen. De juf zal een nieuwe moeten kopen. ☺

Wie kent de spelletjes nog van vorige week? Ja, we leerden knikkeren, hinkelen, elastieken en met waterpistooltjes lettertjes wegspuiten. Als jullie eens in Hasselt zijn, dan moet je maar eens goed rondkijken in de winkelstraten. Daar vind je ook hinkelperken. Misschien zijn er in jouw dorp of stad ook hinkelperkjes te vinden. Als je er eentje vindt, neem dan zeker een foto voor op de blog. 
Knikkeren en elastieken zijn alvast spelletjes die ook tijdens de speeltijd in de smaak vallen. 
Maar ook spelen met de frisbee en voetballen vinden we leuk. 
Juf Christel is een goede keeper!
Ook rekenen op het grote bord is fijn om te doen. 
Op vrijdag leerden we dus nieuwe spelletjes. We leerden ringen werpen. 
Als je petanque wil spelen, is het belangrijk dat je met je speelbal het kleine balletje raakt. Omdat dat niet zo makkelijk is, werd dat deze week geoefend. Met jongleerballen probeerden we het kleinste jongleerballetje te raken. Volgende week spelen we het echte petanquespel. Dan spelen we ook om te winnen. 
We speelden ook minigolf. Met een golfstick moeten we het balletje doorheen allerlei hindernissen loodsen. Tussen de potjes, onder de hekjes en dan in het gaatje.
Juf Christel leerde ons ook het spel 'Antoinette, wie heeft de bal?'. We staan op een rijtje schouder aan schouder. één kindje is de gooier en heeft de bal. Dat kindje staat met de rug naar ons toe. Hij of zij gooit de bal en wij vangen de bal op. één kindje verstopt de bal achter de rug en we beginnen te zingen  'Antoinette wie heeft de bal? Draai je om dan weet je 't al'. De gooier mag zich dan omdraaien en probeert te ontdekken wie de bal achter zijn rug verstopt heeft. 

En zo zit de week er weer op.. Wat vliegt de tijd.
Veel plezier dit weekend en tot dinsdag!

Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 23 maart

Ook deze week moesten we weer zo veel mogelijk thuis blijven van de minister. Er waren dan ook geen kindjes te zien op de speelplaats.   en ook niet op de kleine speelplaats.   Toen juf Christel op school was, was er geen kindje in haar lokaal om te praten.    Kijk... niemand...  Ook onze klas zag er leeg uit.  Alexander kwam wel nog enkele dagen naar school. Hij heeft er héél flink gewerkt.   Hij ontdekte dicht bij de busrijen een leuk plekje met super fijne speeltuigen!   Als we allemaal terug zijn, dan zullen we daar zeker eens gaan spelen! Ook de kinderen thuis hebben fijn buiten gespeeld! Er werd gestept en gefietst... Ook juf Lore speelde buiten met haar kindjes.  Er werd ook met krijt getekend. Kan jij ook je naam schrijven op de grond? Of een omtrek maken van je eigen lichaam? Volgende week eens proberen? Stuur dan maar een leuke foto door voor de blog.  Er werd ook veel gewandeld! Onderweg kan je leuke dingen doen! Zoals klimmen e

De week van 4 april

Ook deze week waren we weer met z'n allen thuis. Af en toe moesten juf Christel en juf Lore wel naar school. Meester Ivo is elke dag op school. Zou hij een mondmasker op hebben of doet hij maar alsof? Alexander kwam ook naar school. Hij heeft er heel hard gewerkt! Maar ook thuis werd er flink gewerkt in de bundeltjes...  en op bingel! Juf Lore en juf Christel hebben thuis ook weer op de computer gewerkt. Juf Lore maakte een nieuwe taalbundel. Goed oefenen allemaal, want na de vakantie leren we een nieuw woordje... spannend!!! Sana speelde met blokjes en leerde zo over groot en klein. Kijk, de toren is groter dan haar zusje...  Maar kleiner dan Sana en haar broer!  Er werden niet alleen schoolse vaardigheden geoefend... ook motoriek kwam aan bod tijdens de huishoudelijke taakjes. Kijk maar eens wat een hulpjes wij waren! Tuur hielp papa in de tuin. Amai, wat een flink werkje zeg, daar moet je wel sterk voor zijn! Sana hielp mama in de keuken. mmm, dat g

de week van 16 december

De laatste week van het jaar zit er weer op. Het was een drukke week! Bij juf Christel vertelden we over ons  weekend. Deze week moesten we wat vertellen over de kerstboom of Kerst.  De hele week stond in teken van Kerst. Nog één kaarsje en het is zover...  We kregen ook het vredeslicht op bezoek. Dat lichtje komt uit het land van Jezus. Wij moeten het weer doorgeven aan juf Evi, zo krijgt iedereen het lichtje op bezoek in de klas.  Tijdens de schrijflesjes maakten we slingers voor in de kerstboom. Eerst oefenden we met lintjes. We maakten grote lussen in de lucht.   Nadien lieten we een balletje rond ons lichaam rollen.   Dat lukte al aardig, dus we konden ook al eens rond een sjabloon draaien.   We deden dat met een knikker in een borrelglaasje.  Na goed oefenen, maakten we met ons 'knikkerbekertje' lussen rond de sjablonen.   Ook op papier lukte het al goed.  Wat een mooie slingers toch! Ook op het bord maakten we mooie lussen