Doorgaan naar hoofdcontent

de week van 22 juni

De laatste week met werkjes thuis en op school zit er weer op. De vakantie is zicht. We gingen er nog een laatste keer flink tegenaan. Als we op school aankomen vertellen we altijd eerst even over de werkjes en de activiteiten die we thuis deden. En er werd weer flink gewerkt!

We leerden deze week het patroon van de vlinder.  Dat is niet zo'n makkelijk patroon, dus er werd eerst in het groot geoefend. 
Ook thuis werd er flink geoefend. 
Wie vouwde er thuis ook een mooie vlinder? 

Er werd natuurlijk ook flink gerekend. 
Thuis werden er ook rekenspelletjes gespeeld. 


Op vrijdagvoormiddag kwam juf Katrien nog eens op bezoek. Ze heeft met alle kindjes gelezen. 
Thuis gingen we weer op zoek naar woordjes met de letter 'p'. Kan jij raden welke woordjes Louis vond? 
Alexander maakte bestaande woordjes met zijn letterdoosje. Weet jij welke woordjes hij heeft gemaakt? Leg ze ook eens met je letterdoosje. 

Tijdens de lesjes WO werkten we onze bundel af. Op dinsdag keken we het filmpje van de schildpad en de haas. 
We leerden  in de klas over samenspelen en eerlijk spelen. We speelden de situaties uit ons bundeltje na. 
Dit is niet zo flink...
We wensen de winnaar proficiat en lachen de verliezer niet uit!
We sluiten niemand uit. Samen spelen is zoveel leuker!
We oefenden in de klas ook nog op het trekken van lijnen met onze lat. De juf hielp ons nog om de lat juist te leggen, maar het trekken van lijnen probeerden we alleen.
Thuis werkten we ook in ons bundeltje. Maar we deden ook wat activiteitjes. Zo deden we de kindjes op de prentjes na met een bal of een ballon. Wie kon het ook zonder de bal of ballon te laten vallen? 
We speelden thuis ook het spelletje 'propjes blazen' De mama van Louis haalde een grapje met hem uit. Ze verstopte een steentje in een van de propjes. Wat was het moeilijk om dat propje weg te blazen... die mama toch ☺

We speelden deze week een laatste keer het spelletje van 'kroko loko'. 

Op dinsdag deden we weer 'leerspelletjes' op de speelplaats met juf Nele en juf Lore. Tijdens het eerste spelletje 'soep met balletjes' werd er geoefend op het splitsen. 
Er werden balletjes in de soepketel gelegd. één kindje sluit de ogen. Ondertussen mag een klasgenootje enkele balletjes uit de soepketel scheppen.
Eens denken, hoeveel balletjes zouden er nu nog in de soepketel liggen?  
Nadien mocht er natuurlijk gecontroleerd worden. Ook de splitsing werd dan nog eens verwoord... 6 kan ik splitsen in 4 en 2.
We speelden ook een spelletje 'getallen trommelen'. De juf trommelde enkele keren op haar trommel en dan moesten wij op het juiste getal gaan staan. Goed luisteren en tellen leek toch niet zo makkelijk te zijn!
Bij het derde spelletje kregen we kaartjes met getallen op. We moesten goed tellen en ontdekken welk getal er weg was. Dan moesten we naar het juiste getal rennen en het kaartje daar neerleggen. 
Bij het laatste spelletje tekende de juf een rooster met lettertjes op de grond. We moesten dan woordjes maken door in de juiste volgorde op de letters te springen. De juffen vergaten helaas een foto te nemen, maar we hebben dit spelletje thuis ook al moeten spelen, dus jullie weten normaal gezien wel hoe het gaat. 

Op vrijdag speelden de juffen een poppenspel.
Maar Saar toch... je kleren zijn veel te warm voor de zomer. 
We hielpen bij het uittrekken van de muts, de jas...
... en ook de warme schoenen. Maar wat zagen we toen, Saar had een kousenbroek aan. 
Saar toch! Die kousenbroek moet ook uit!
Saar en Roos wouden ons graag wat vertellen. Ze gaan tijdens de grote vakantie op reis. Saar gaat naar de Ardennen. 
Ze had ook haar koffer bij... maar Saar toch, dat is toch helemaal geen koffer! Dat is een boekentas.
Dat is beter Saar! 
Saar gaat kamperen in de Ardennen! Wat leuk. 
In de koffer van Saar zitten heel wat spullen die je nodig hebt als je gaat kamperen. Je borden en bestek zijn best van plastic. 
In de Ardennen kan je fijn gaan wandelen. Daarom neemt Saar haar wandelschoenen mee. 
Dit is een vergrootglas, maar je mag ook loep zeggen. Daarmee kan Saar de kriebelbeestjes die ze vindt in het bos beter bekijken. 
Een rugzak is ook handig als Saar gaat wandelen de bossen.
Oh ja, een slaapzak mag ze ook niet vergeten!
Roos gaat naar zee.
Zij heeft ook haar koffer bij. Het is een trolley met wieltjes. Roos gaat naar zee met de trein en blijft slapen in een appartement. 
Wat zou er allemaal in haar koffer zitten? 
Ohh, een windvlieger. Dat is leuk aan zee. Daar is veel plaats en ook veel wind. 
Maar Roos maakt ook veel foutjes. Roos toch, een zwembroek is toch niet voor meisjes! Je moet een badpak mee!
Een paraplu is ook niet juist! Dat is voor de regen. Het is een parasol die je nodig hebt tegen de zon. 
Oei, die handdoek gebruik je in de keuken en niet op het strand. 
Goed Roos, dat is een tandenborstel. Nu is het Saar die een foutje maakt. Dat is een handborstel om kruimels te vegen, daar poets je geen tanden mee Saar!
We vonden het een leuke voorstelling. We keken met veel aandacht. 

Het schooljaar is bijna voorbij, dus in ons buikje begint het stilaan te kriebelen. Gelukkig kon juf Lore ons vrijdag al een beetje over het nieuwe schooljaar vertellen. 
Iedereen keek met volle aandacht.
Iedereen kreeg de powerpoint ook toegestuurd, dus we kunnen hem nog eens bekijken met mama en papa!

Het was deze week erg warm. Alexander ging op donderdag met de kinderen van de opvang naar Bokrijk om wat af te koelen. Wie deed er thuis ook wat leuks? 
Op vrijdag werd het ook erg warm. Juf Lore tekende 's morgens eerst even uit wat we doen bij warm weer. 
Het is dan belangrijk om ons goed in te smeren. Je kan een pet of hoed dragen en wie wil kan ook een zonnebril opzetten. Als het warm is moeten we véél drinken en in de schaduw spelen. Op school hebben we veel schaduw in het bos of onder het afdak. 
Dat hebben we dan ook allemaal flink gedaan. We probeerden het eerst zelf en dan controleerden de juffen of we het goed hadden gedaan. Ze smeerden waar nodig nog wat extra zonnecrème. Wij kunnen dat thuis ook wel eens proberen. 
In de namiddag speelden we waterspelletjes. Alexander speelde in de opvang ook al waterspelletjes. Daar ging het er wel wat natter aan toe dan bij ons ☺
Wij deden allerlei spelletjes. Zo probeerden we een piramide van blikjes om te gooien met een natte spons. 
Dit is het spelletje 'Fons de spons' We proberen om natte sponsjes in het vergiet te gooien. Het kindje met het vergiet probeert zoveel mogelijk sponsjes te vangen. 
We deden ook enkele motorische activiteiten met water. Hier kreeg iedereen een bekertje met een gaatje erin. Het water liep er dus uit. Hiermee moesten we het patroon op de grond volgen. 
We deden hetzelfde met onze namen. 
Ook dit is een motorische activiteit. Met onze tenen proberen we knikkers uit een bak met water te vissen. 
De 'knikkervisjes' lieten we in een lege emmer vallen. 
We speelden ook twee 'estafette-spelletjes' Bij deze spelletjes speelden we om te winnen. Met een soeplepel brengen we water van de ene emmer naar de andere. 
We moeten voorzichtig wandelen!
Anders gaan we knoeien!
In welke emmer zit het meeste water? Dat team wint!
Bij het andere estafette-spelletje brengen we water van de ene naar de andere emmer met een t-shirt. 
We maken de t-shirt nat in de ene emmer en wringen hem uit in de andere emmer. Dat wringen was niet erg makkelijk, maar is wel een goede motorische oefening!
Welke groep heeft nu het meeste water? Want dat team wint. 


Zo zat de week er weer op. 
Tot dinsdag!




Reacties

Populaire posts van deze blog

de week van 23 maart

Ook deze week moesten we weer zo veel mogelijk thuis blijven van de minister. Er waren dan ook geen kindjes te zien op de speelplaats.   en ook niet op de kleine speelplaats.   Toen juf Christel op school was, was er geen kindje in haar lokaal om te praten.    Kijk... niemand...  Ook onze klas zag er leeg uit.  Alexander kwam wel nog enkele dagen naar school. Hij heeft er héél flink gewerkt.   Hij ontdekte dicht bij de busrijen een leuk plekje met super fijne speeltuigen!   Als we allemaal terug zijn, dan zullen we daar zeker eens gaan spelen! Ook de kinderen thuis hebben fijn buiten gespeeld! Er werd gestept en gefietst... Ook juf Lore speelde buiten met haar kindjes.  Er werd ook met krijt getekend. Kan jij ook je naam schrijven op de grond? Of een omtrek maken van je eigen lichaam? Volgende week eens proberen? Stuur dan maar een leuke foto door voor de blog.  Er werd ook veel gewandeld! Onderweg kan je leuke dingen doen! Zoals klimmen e

De week van 4 april

Ook deze week waren we weer met z'n allen thuis. Af en toe moesten juf Christel en juf Lore wel naar school. Meester Ivo is elke dag op school. Zou hij een mondmasker op hebben of doet hij maar alsof? Alexander kwam ook naar school. Hij heeft er heel hard gewerkt! Maar ook thuis werd er flink gewerkt in de bundeltjes...  en op bingel! Juf Lore en juf Christel hebben thuis ook weer op de computer gewerkt. Juf Lore maakte een nieuwe taalbundel. Goed oefenen allemaal, want na de vakantie leren we een nieuw woordje... spannend!!! Sana speelde met blokjes en leerde zo over groot en klein. Kijk, de toren is groter dan haar zusje...  Maar kleiner dan Sana en haar broer!  Er werden niet alleen schoolse vaardigheden geoefend... ook motoriek kwam aan bod tijdens de huishoudelijke taakjes. Kijk maar eens wat een hulpjes wij waren! Tuur hielp papa in de tuin. Amai, wat een flink werkje zeg, daar moet je wel sterk voor zijn! Sana hielp mama in de keuken. mmm, dat g

de week van 16 december

De laatste week van het jaar zit er weer op. Het was een drukke week! Bij juf Christel vertelden we over ons  weekend. Deze week moesten we wat vertellen over de kerstboom of Kerst.  De hele week stond in teken van Kerst. Nog één kaarsje en het is zover...  We kregen ook het vredeslicht op bezoek. Dat lichtje komt uit het land van Jezus. Wij moeten het weer doorgeven aan juf Evi, zo krijgt iedereen het lichtje op bezoek in de klas.  Tijdens de schrijflesjes maakten we slingers voor in de kerstboom. Eerst oefenden we met lintjes. We maakten grote lussen in de lucht.   Nadien lieten we een balletje rond ons lichaam rollen.   Dat lukte al aardig, dus we konden ook al eens rond een sjabloon draaien.   We deden dat met een knikker in een borrelglaasje.  Na goed oefenen, maakten we met ons 'knikkerbekertje' lussen rond de sjablonen.   Ook op papier lukte het al goed.  Wat een mooie slingers toch! Ook op het bord maakten we mooie lussen